Friday 29 March 2013

Anak Muda Sarawak.. Buka Mata Anda..!



Bukalah mata wahai anak muda sarawak.mungkin ramai yg tidak tahu kisah Bakong dimana peribumi Sarawak mpertahankan tanah mereka dari drampas kerajaan.apa yg anda baca adalah sebuah kisah lebih 10 tahun dhulu yg tidak pernah mndapat liputan dn hanya penduduk setempat sahaja tahu.

December 18 1997,sebuah lori penuh dgn polis yg bsenjatakan pisto M16 rifles smpai ke sebuah rumah panjang,penduduk tiada bsenjatakan apa2 dn cuma hanya mempertahankan tanah adat mereka dgn ritual"miring",tanpa warning seorg ibu iban iaitu Enyang ak Gendang dtembak oleh koperal Hussaini Bin Sulong di kepala,wanita tersebut koma.sebilangan lagi pnduduk rumah panjang dpukul dgn belatan,dsepak dn dtangkap.
5 hari slepas itu pada disember 24.

Enyang ak Gendang yg koma mninggal dunia dn post-mortem disahkan peluru didalam kepala(tiada keluar dimana2 akhbat atau TV).

Pada 2000,mereka(iban)mngambil tindakan sivil thadap koperal Hussaini Bin Sulong dn superior serta kerajaan Malaysia,kes shingga 2003.

Pada tahun 2010,ia telah mengumumkan bahwa kes itu akhirnya akn pergi ke mahkamah,keadilan akhirnya dhidangkan..bagi kebanyakan orang,kes itu adalah bukti kukuh bahawa pihak berkuasa tidak neutral dlm konflik antara syarikat2 kelapa sawit dn rakyat.

Kes mahkamah terus terkumpul dn konflik terus,ia akan kelihatan seolah-olah sedikit telah berubah dari segi pelanggaran hak-hak kita.tetapi kita harus tidak lupa Eyang ak Gendang,Ndukmit Egot dn Andop Banggau dn rumah mereka yg telah memberi kekuatan dn keazaman mereka utk mempertahankan serta melindungi tanah dn warisan mereka.

Adakah Kerajaan Malaysia inginkan melihat kembali kebangkitan Tradisi Dayak memburu kepala muncul lagi di Bumi Sarawak??


- facebook



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP