Sunday 7 July 2013

30 Juta Rakyat Mesir Turun Ke Jalan Sokong Mursi

Kaherah - Selepas solat Jumaat, jutaan rakyat Mesir dari berbagai penjuru tumpah ruah turun ke jalan. BBC melaporkan jumlah rakyat Mesir yang mendukung Mursi mencapai 30 juta orang. Mereka mendukung kepemimpinan sah Presiden Mursi dan menolak tegas rampasan kuasa tentera.

Pimpinan tertinggi Ikhwanul Muslimin Muhammad Badie muncul dan memberikan ucapan dalam aksi massa pro Mursi di Rabaa, Kaherah, Mesir.


Badie sebelumnya diberitakan AP, ditangkap oleh tentera di daerah Marsa Matrouh, kota pinggiran dekat perbatasan Libya, tetapi berita itu mungkin tidak benar.

Dalam ucapannya seperti dilansir alahram, Badie mengatakan kumpulan jutaan orang di Rabaa mencerminkan kekuatan Mesir dari faksi yang berbeda. "Allah lebih besar dari semua yang mengorbankan dirinya untuk revolusi, Allah saksi kami," ungkap Badei yang disambut takbir dari puluhan juta orang ramai.

Badei juga mengungkapnya dirinya bangga dengan Mursi dan melihat tindakan tentera inskonstitusional. "Mursi adalah presiden saya dan semua orang Mesir," ungkapnya.

Badie juga tegas menyatakan rakyat takkan berdiam menghadapi makar sampai Mursi kembali ditetapkan sebagai presiden. "We will not leave the streets until president Morsi is reinstated." (Kami takkan meninggalkan jalanan sampai presiden Mursi kembali menjadi presiden yang sah).

Fahmi Huwaidi, penulis dan wartawan senior Mesir, di Aljazeera menyatakan, "Aksi demo 30 juta malam ini membuktikan bahawa rakyat Mesir menolak kudeta!"

@salimafillah:

Malam menakjubkan di Twitter bersama pidato Mursyid 'Am Dr. Muhammad Badi' yang mantab & 30 Juta pro Mursi yang bergerak ba'da Jumaat hingga membuat para komandan lapangan tentera Mesir mendesak Jenderal As Sisy mengembalikan Mursi ke kedudukannya sebagai presiden demi menghindari krisis keamanan; Syaikh Al Azhar meminta Mursi dibebaskan & kanal-media Islami dipulihkan; Sa'ad Al Katatny dibebaskan; CNN, Guardian, & BBC mentajuk: "Menteri pertahanan tergesa 'kudeta' tanpa memperhitungkan apa yang terjadi hari ini."

0) Allah Maha Besar; Tiada Ilah selain Dia; memenuhi janjiNya; menolong hambaNya; memuliakan pembelaNya; menghancurkan persekutuan makar; Dia Maha Satu, tiada sekutu.

1) Rakyat Mesir tak mengira Mursi dijatuhkan tentera dalam 48 jam (kerana Mubarak dulu ditenggang 18 hari); makanya baru hari ini mereka turun.

2) Otak perampas kuasa salah menghetung sokongan baginya dari tentera mahupun rakyat. Tapi As Sisy yang takut dihukum pasti tak lekas menyerah, perjuangan masih harus berlanjut.


(foto: jutaan rakyat pendukung Mursi di berbagai daerah di Mesir)




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP