Monday 1 July 2013

Din Ayam Cadang Syiah Dipecat Dari Pas..

Bukan Syiah sahaja patut di pecat, PAS cop ayam pun patut kena pecat !

Ahli Majlis Syura Ulamak Pas (Syura), Zaharuddin Mohammad atau lebih dikenali sebagai ‘Din Ayam’ (gambar kiri) berkata, antara syarat menjadi ahli Pas ialah mesti berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti.

“Jika ada bukti seorang itu adalah pengikut Syiah, kita pecat serta merta tidak kira apa jawatannya sekali pun dalam parti,” katanya di sini


Saya bersetuju dengan kenyataan tersebut. Ini bukan benda baru. Nasrudin Tantawi juga telah dengan panjang lebar menyatakan benda yang sama pada 6 Disember, 2011 dulu di sini

Tapi saya juga selaku ahli dan pemerhati politik ingin menyatakan bahawa PAS juga patut pertimbangkan pemecatan keahlian orang yang membuat kenyataan itu sendiri, iaitu keatas Din Ayam.

Din Ayam sebagai ahli PAS telah melakukan perkara yang merugikan parti berikutan isu penyertaan calon PAS di Kota Damansara dalam PRU 13 yang lalu. Beliau telah menggunakan pengaruh peribadinya sebagai menantu Presiden dan telah mengelirukan Presiden parti hingga Presiden sanggup mengeluarkan watikah kepada calon PAS yang terlibat walaupun tugas itu sebenarnya adalah tugas Seiausaha parti, iaitu Cikgu Mustafa Ali.

Tindakan Din Ayam itu jelas tidak mendapat restu dari PAS negeri Selangor dan juga PAS Pusat.

Din Ayam sepatutnya dipanggil berhadapan dengan Badan Disiplin parti untuk membuat penjelasan.

Setidak-tidaknya, Badan Disiplin PAS boleh mengeluarkan kenyataan bagi membersihkan Din Ayam dari cakap-cakap kotor dan busuk mengenai Din Ayam oleh sebilangan ahli PAS sendiri.

Kalau tidak, ramai beranggapan bahawa beliau patut dipertimbangkan untuk diambil tindakan sebagaimana PAS ambil ke atas Hasan Ali dahulu iaitu memecatnya serta merta bersabit menyalahi dan merugikan kepentingan Parti sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan PAS berdasarkan Fasal 82(9)


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP