Monday 15 July 2013

Harga Ayam Murah Jika Tunjuk Kad Umno..

Ketika di sana sini kecoh tentang harga ayam yang melambung tinggi di pasaran, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyarankan pengguna mendapatkan bekalan ayam mentah di pasar-pasar tani yang berhampiran.

Ismail Sabri menerusi laman mikro Twitter miliknya berkata, ayam mentah boleh dibeli dengan harga yang lebih rendah di pasar tani iaitu RM7.80 sekilogram berbanding RM8.50 sekilogram di pasar biasa.


“... jadi datanglah beramai-ramai ke pasar tani. Sokong pasar tani,” katanya, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada dakwaan harga ayam naik mendadak di pasaran sehingga RM9 sekilogram sejak dua minggu lalu.

Semalam, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) meminta semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi atau dakwaan harga ayam naik mendadak tanpa sebarang bukti kukuh ~ Sinar Harian

Bagaimanapun saranan oleh Menteri yang dilantik oleh Najib itu dibidas oleh ramai pembaca dan ianya disifatkan sebagai sekadar melepaskan batuk ditangga dalam menghadapi kenaikkan harga ayam itu.

Dan beliau disifatkan tidak turun padang atau langsung tak peduli malah telah dianggap mengeluarkan kenyataan secara membuta-tuli.

Ini kerana seorang pembaca telah mendakwa di Pasar Tani Kuala Terengganu harga ayam RM8.00 - RM8.80, begitu juga di pasar Tani Melawai Selangor.

Di Pasar Tani Manjung RM8.60, di pasar tani Saujana Impian RM 8.20 sekilo, di pasar tani Kemaman ayam dijual dengan harga RM8.50 sekilo.

Malah ramai yang menyifatkan harga ayam di pasar tani jauh lebih mahal dari kedai-kedai runcit biasa. Sekaligus ianya membuktikan saranan oleh Menteri yang dilantik oleh Najib tidak bersandarkan kepada fakta tetapi hanya auta..

Bagaimanapun menurut sumber Ahli-ahli UMNO tidak perlu bimbang dengan kenaikkan harga ayam secara mendadak ini..

Ini kerana mereka masih  boleh membeli ayam dengan harga di bawah RM6.50 dengan menunjukkan kad keahlian UMNO mereka dipasaraya dan juga dipasar-pasar..

Dipetik dari - anaksungaiderhaka


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP