Sunday 7 July 2013

Isu Akta Hasutan: BN mungkir janji..

Setiausaha agung DAP Lim Guan Eng hari ini mendakwa keengganan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 menunjukkan bahawa BN tidak menepati slogan 'Janji Ditepati' semasa pilihan raya umum.

Malah, ia merupakan sikap degil yang ditunjukkan ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang berjanji pada bulan lalu untuk menggantikan Akta Hasutan dengan Akta Harmoni Nasional.


“Kedegilan Ahmad Zahid tidak boleh diterima. Najib perlu menunjukkan kepastian dan kejelasan bahawa beliau bersungguh-sunguh untuk memansuhkan Akta Hasutan dengan menuntut Ahmad Zahid supaya menurut arahan, menukar pendirian dan menyokong pemansuhan,” katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, Ahmad Zahid sepatutnya meletak jawatan dari kabinet sekiranya terus berkeras untuk menarik balik tentangannya.

“Sekiraya tidak, Najib perlu menjelaskan kepada rakyat mengapa beliau memungkiri janji BN dan curang kepada pengundi dengan tidak memenuhi janji untuk menghapuskan Akta Hasutan,” katanya.

Lim juga menangkis dakwaan Ahmad Zahid bahwa tiada peruntukan yang boleh digunakan untuk mengawal kandungan menghasut jika undang-undang itu dimansuhkan.

Katanya, peruntukan dalam Kanun Keseksaan masih berhubung kesalahan tersebut masih boleh digunakan, selain dengan mengemukakan saman sivil.



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP