Tuesday 16 July 2013

Pakatan Rakyat Saman SPR

Pakatan Rakyat menamakan tujuh anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam writ saman yang difailkan hari ini berhubung sikap berat sebelah mereka dalam mengendalikan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dan isu dakwat yang tidak kekal.

Tujuh individu tersebut ialah Pengerusi SPR Tan Sri Datuk Seri Abdul Aziz Mohd Yusof, Timbalannya Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar serta anggota-anggotanya Datuk Mohamad Ramji Ali, Datuk Dr. P. Manogran, Datuk Christopher Wan Soo Kee, Datuk Md Yusop Mansor dan Abdul Aziz Khalidin.


Saman itu difailkan oleh Peguam R Sivarasa di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kira-kira jam 10 pagi tadi.Selain mewakili Pakatan Rakyat, Sivarasa juga mewakili lima calon Pakatan dalam PRU13 iaitu Dzulkefly Ahmad, M. Manoharan, Saifuddin Nasution, Ariffin Abd Rahman dan Abbo A/L Rajoo.

Tuntutan mereka menyatakan bahawa SPR gagal mengendalikan PRU dengan baik khususnya berhubung penggunaan dakwat kekal.

Menurut Naib Presiden PKR, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai, SPR mungkir janji yang dibuat pada 19 Disember 2011 berhubung dakwat kekal apabila dakwat yang digunakan sebenarya tidak kekal.

"Saya rujuk kenyataan pertama SPR yang dikeluarkan pada 19 Disember 2011, hasil kempen Bersih pada hari yang sama SPR keluar janji untuk guna dakwat kekal untuk elak pengundian 2 kali.

"SPR berat sebelah apabila kita perincikan satu persatu kenyataan SPR yang berpihak kepada Perdana Menteri, pengerusi SPR melakukan sedaya mungkin mempertahan perbuatan beli undi dan kenyataan PM termasuk menyerang dengan hebat ketua pembangkang," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sementara itu, Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan yang juga Ahli Parimen Kota Bharu berkata, tindakan saman itu adalah tepat apabila polis tida mengambil sebarang siasatan terhadap laporan yang dibuat Pakatan Rayat ke atas SPR.

"Tindakan mahkamah ini juga dibuat pada pandangan Pakatan Rakyat beberapa laporan polis yang dibuat oleh samaada calon atau pengundi, polis tak buat siasatan hingga sekarang," katanya.

Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke pula terus mempersoal keengganan kerajaan mendedahkan nama pembekal dakwat yang digunakan pada PRU13.

"Kenapa pembekal dakwat kekal tidak didedahkan walaupun pihak SPR dilindungi menteri di jabatan Perdana Menteri? Beberapa kali kita minta dedah di parlimen tapi mereka berdegil dan tidak mahu dedah.

"Alasan bahawa perkara ini rahsia tak boleh diterima kerana PRU dah berlalu jadi ak ada alasan untuk mereka melidungi pembekal yang kerajaan dah bayar," katanya.

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP