Tuesday 20 August 2013

TERKINI - Arab Saudi Akan Salur Bantuan Kewangan Kepada Tentera Mesir

Menteri Luar Negeri Arab Saudi Putera Saud al-Faisal, semalam menyatakan Arab Saudi dan negara-negara Islam akan membantu Mesir jika negara-negara Barat menghentikan bantuan kewangan untuk Kaherah.

"Bagi negara-negara yang sudah mengumumkan akan menghentikan bantuan untuk Mesir, atau mengancam untuk melakukan itu, kami katakan Arab Saudi dan negara-negara Islam sangat kaya dan tidak ragu membantu Mesir," kata Putera Faisal seperti dikutip pejabat berita Arab Saudi SPA.


Pernyataan ini disampaikan sekembalinya Putera Faisal dari Perancis untuk berunding dengan Presiden Francois Hollande, yang telah mengecam keras pertumpahan darah di Mesir.

Putera Faisal mengkritik, negara-negara Barat yang mengecam tindakan Mesir membubarkan pendukung Ikhwanul Muslimin. Dia mengatakan Mesir tengah memerangi terorisme.

"Semua negara yang mengecam Mesir seharusnya memahami bahwa kerosakan yang terjadi tidak hanya akan menimpa Mesir, namun juga menimpa mereka yang menyumbang atau mendukung masalah dan kekacauan yang terjadi di Mesir," kata dia.

Sementara itu, senator John McCain menyerukan agar Washington segera menghentikan bantuan militer sebesar 1.3 billion dolar AS setahun untuk Mesir, setelah penggulingan Muhammad Mursi 3 Julai lalu.

Namun, sejumlah anggota kongres AS lainnya khuatir penghentian bantuan ke Mesir akan membahayakan perjanjian damai dengan Israel dan kepentingan AS di kawasan itu, salah satunya adalah Terusan Suez. -kompas.com

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP