Sunday 20 October 2013

Lagi Media Australia Pertikai Halang Pelajar Jumpa Anwar



Semakin banyak media mempertikaikan tindakan wakil Jabatan Pelajar Malaysia yang mengugut pelajar supaya jangan menyertai majlis Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Adelaide, Australia semalam dan hari ini, dengan terbaru laman smh.com.au pula menyerang kerajaan Malaysia.

Dengan tajuk "Anwar Ibrahim blasts government's 'weak' response to student threats" (Anwar serang kerajaan kerana lambat selesai ugutan terhadap pelajar), SMH melaporkan, Anwar mendapat sokongan penuh daripada penonton di dewan Universiti Adelaide yang menyaksikan beliau bersama pengantara ABC, Waleed Aly.

Anwar dan Senator Nick Xenophon meminta kerajaan pusat membantah ugutan terhadap pelajar Malaysia di Australia itu dan menyifatkan kerajaan lemah apabila gagal berbuat demikian.

Penasihat Jabatan Penuntut Malaysia, Shahrezan Md Sheriff menerusi emelnya kepada semua pelajar Malaysia di sana khasnya kepada pemegang biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), memberi amaran supaya mereka tidak turut serta program Festival Perbezaan Pendapat, Idea dan Demokrasi di Universiti Adelaide, yang menampilkan Anwar sebagai salah seorang pemidato.

"Saya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap pemegang biasiswa JPA yang terlibat.

"Anda tahu dengan baik apa yang anda tandatangan (perjanjian biasiswa)," kata Shahrezan dalam emelnya kepada pelajar Malaysia di sana.

TV Australia, Australian Broadcasting Corporation (ABC) melalui laman webnya juga melaporkan bantahan terhadap kenyataan wakil kerajaan ini.

Sekumpulan pelajar Malaysia di Adelaide, Australia turut mengadakan bantahan ke atas arahan Putrajaya yang melarang mereka menghadiri program Anwar di sana.

Menurut agensi berita ABC, hampir sedozen pelajar mengadakan demonstrasi sambil memakai topeng dan memegang sepanduk sebagai tanda tidak akan tunduk kepada arahan oleh Putrajaya itu.

SMH melaporkan, Anwar berkata, kerajaan gagal untuk menguruskan isu dan gangguan ini tidak boleh diterima dan kerajaan harus bersuara. – TMI

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP