Friday 18 October 2013

NGO beri amaran pada mubaligh Kristian

Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) memberi amaran kepada kumpulan mubaligh Kristian tertentu agar tidak cuba mengeruhkan hubungan di antara Sabah, Sarawak dan semenanjung Malaysia susulan pengharaman kalimah 'Allah' dalam penerbitan The Herald.

Presiden ISMA, Abdullah Zaik Abdul Rahman menggesa bumiputera Sabah dan Sarawak agar tidak terpengaruh dengan dakyah kumpulan terbabit.


"Justeru, kita perlu persoalkan adakah golongan itu mendokong kontrak sosial sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan negara?

"Atau mereka ada agenda lain melangkaui perkara tersebut?" soalnya dalam kenyataan beliau.

ISMA sebelum ini mengumumkan yang mana-mana individu yang tidak bersetuju dengan pengharaman penggunaan kalimah 'Allah' oleh penganut Kristian agar meninggalkan Malaysia.

Bagaimana pun, beberapa penduduk Sabah dan Sarawak memahamkan pengumuman itu sebagai satu seruan agar Sabah dan Sarawak berpisah dari Malaysia.

Abdullah Zaik menafikan perkara itu dan menyalahkan kumpulan mubaligh tertentu yang didakwanya menyebarkan salah faham tersebut.

"Saya tidak berkata sedemikian. Sebaliknya saya menyeru kepada kerukunan hidup bernegara berasaskan penerimaan terhadap asas-asas kenegaran seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

"Antaranya Islam sebagai agama persekutuan, menjamin hak kepentingan Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak dan juga sultan sebagai ketua negara dan negeri yang juga merupakan ketua agama Islam di negeri dan Wilayah Persekutuan," katanya.

Pemimpin Kristian di Sabah dan Sarawak yang telah lama menggunakan kalimah 'Allah' sebagai ganti nama Tuhan menuduh kerajaan Persekutuan masuk campur ke dalam urusan negeri itu.

Susulan itu, kerajaan Persekutuan mengumumkan kalimah 'Allah' masih boleh digunakan di Kristian di Sabah dan Sarawak.

Bagaimana pun, tindakan kerajaan menimbulkan persoalan sama ada kerajaan boleh menggunakan dua set undang-undang - satu untuk Sabah dan Sarawak dan satu lagi untuk semenanjung Malaysia - susulan keputusan mahkamah yang dirayu oleh kerajaan sendiri sebelumm ini.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP