Monday, 24 March 2014

Punca Umno Lemah Di Kajang Didedahkan

Gagal Bekerja Di Kalangan Akar Umbi, Punca BN Ditolak di Kajang

Walau apa pun alasan yang diberikan oleh UMNO dan Barisan Nasional, seperkara yang dapat disimpulkan ialah kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional Kajang-Hulu Langat sememangnya tidak mahu memenangi PRK ini. Dari awal lagi, mereka melihat PRK DUN Kajang sebagai cara menambah duit dalam kantung dan kaedah terbaik untuk duduk sebaris dengan pemimpin Pusat.

PKR memulakan kempen di Kajang seawal sebulan setengah dari tarikh pilihanraya. Sekalipun melanggar peraturan dan undang-undang pilihanraya, PKR tahu, Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia tidak akan berani berbuat apa-apa atau mengambil tindakan terhadap mereka.


Dan bukan itu sahaja, kesamsengan dan perbuatan jenayah yang ditunjukkan oleh para petugas, penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat sendiri, tidak dapat diperbetulkan oleh sesiapa termasuklah oleh agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang.

Dalam tempoh itu, UMNO langsung tidak bergerak. MCA yang beria-ia mahukan kerusi DUN Kajang mereka tandingi, juga tidak bergerak walaupun mereka dapat melihat sendiri kempen-kempen agresif oleh PKR dan Pakatan Rakyat.

PKR dengan Anwar Ibrahim sebagai teraju utamanya, menumpukan perhatian ke kawasan-kawasan majoriti Melayu seperti Taman Delima, Sungai Sekamat, Sungai Kantan dan sebagainya. UMNO yang berasakan kawasan tersebut sebagai kubu selamat mereka, sekadar memujuk hati sendiri, penyokong-penyokong Barisan Nasional di kawasan tersebut tidak akan goyah dan berpindah sokongan kerana Anwar Ibrahim dan PKR terlibat dengan jenayah liwat dan seks sejenis.

Pemuda UMNO baik dari Pusat, mahupun setempat, langsung tidak bekerja. Ketua-Ketua Cawangan dan sebahagian besar pemimpin Bahagian, masih sibuk bercakaran sesama sendiri dan menyatakan tidak puas hati berhubung tindakan seleweng Ketua Bahagian UMNO Hulu Langat yang juga merupakan ADUN Semenyih, Johan Abdul Aziz.

Ada banyak cerita tentang Johan Abdul Aziz yang langsung tidak turun kawasan selain pembabitan Noh Omar selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Selangor yang sangat lemah, tidak berdaya saing dan kreatif, selain hanya mementingkan tembolok kaum kroninya semata-mata.

Kelemahan UMNO dan Barisan Nasional terutama sekali MCA begitu ketara. Sekalipun semangat berkobar-kobar tetapi tanpa kerja keras, tidak akan berhasil. Keganjilan ketara ialah kurangnya iltizam di kalangan pemimpin-pemimpin kecil dan besar UMNO-MCA untuk turun bersama-sama akar umbi.

Ini dapat dilihat terutama sekali dari segi kempen di Kajang. Sekalipun dalam tempoh berkempen, ada kelibat pemimpin-pemimpin UMNO-MCA tetapi selesai tempoh berkempen, mereka hilang begitu sahaja. Sepatutnya tugas tersebut digalas dan diteruskan oleh pemimpin-pemimpin setempat, khususnya Ketua Cawangan dan Ketua Bahagian tetapi sekali lagi usaha berkenaan tidak berterusan dan terhenti kerana pelbagai sebab, termasuklah percakaran sesama sendiri.

Di Sungai Jelok misalnya, petugas-petugas berhadapan dengan kerenah Ketua-Ketua Cawangan yang tidak secara langsung menyatakan mereka memboikot PRK DUN Kajang, bukan kerana tidak bersetuju dengan PKR dan Anwar Ibrahim tetapi kerana Johan Abdul Aziz dan UMNO Bahagian.

Begitu juga dengan MCA Sungai Chua yang jelas gagal menghasilkan sokongan daripada ahli-ahli MCA sendiri untuk Barisan Nasional, biarpun yang ditampilkan adalah pemimpin MCA sebagai calon DUN Kajang.

Walau apa pun alasan yang diberikan, sesiapa sahaja yang bekerja di peringkat bawahan dalam PRK DUN Kajang dapat menilai sendiri punca kekalahan BN di Kajang menerusi sumbangan para pemimpin setempat.

Justeru, sebelum berlaku lagi pilihanraya kecil di mana-mana bahagian di Selangor, sewajarnya UMNO dan Barisan Nasional menilai kekuatan sendiri terlebih dahulu dan mengurangkan percakaran sesama sendiri yang akhirnya menyusahkan petugas-petugas mereka di peringkat bawahan.

Dalam bahasa yang lebih mudah faham, UMNO dan Barisan Nasional Selangor seharusnya 'dibubarkan' dan menjalani proses post-mortem yang ketat dengan pembuat-pembuat ulah seperti Johan Abdul Aziz dan Noh Omar disingkirkan atau dipetisejukkan segera!

- selangorkronik


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

2 comments:

XUMNO 24 March 2014 at 19:15  

Tak payah bagi apa2 alasanlah Selangorkronik. Memang parti hampeh kau tu dah tak laku lagi. Yang tinggal kodek2 penyokong umno sekarang ialah puak2 melayu kuno macam kau, yang hati busuk menyalahkan orang lain sedangkan dari pemimpin hingga ke akar umbi umno memang buta hati dan mata.Awak kata PKR yang jadi samseng, tapi seluruh rakyat kajang tahu siapa adan ahli umnolah yang berperangai samseng, dan berkelakuan tidak senonoh dan macam tak ada maruah, baik jantan lebih2 yang betina.Lihat saja video2 di hari mengundi perangai tak bertamadun penyokong2 umno.

Hassan Angler 29 March 2014 at 13:54  

Sangat setuju dengan komentar saudara. UMNO kini semakin lemah dan lemah. Aku sentiasa berharap agar UMNO berkubur cepat. Semak aku memandang....

Lihat ajelah bangunan UMNO kt KL ni, tak tahu berapa kos untuk menghiasi keseluruhan bangunan tu dengan lampu. Nampak gah tapi hampeh...membayangkan bertapa membazirnya mereka...

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP