Saturday 22 March 2014

Siapa penulis 'sajak buat Kapten Zaharie'?



SHAH ALAM - "Kapten Zaharie... Saya mungkin tidak kenal tuan, tetapi saya tahu, tuan sudah lakukan yang terbaik," demikian antara bait permulaan sajak yang tersiar di Sinar Harian Online sejak dua minggu lalu.

Sebaik disiarkan, sambutan yang diterima pembaca amat luar biasa sehingga ia menjadi artikel pilihan top 5 tiga hari berturut-turut.

Namun, di sebalik penghayatan pembaca terhadap sajak yang ringkas ditulis itu, namun terpalit sedikit kontroversi mengenai siapa penulis sebenar sajak tersebut.

Terpanggil merungkai 'misteri' itu, akhirnya Sinar Harian Online berjaya menjejak penulis sebenar sajak, "Sajak buat Kapten Zaharie".

Hanya mahu dikenali sebagai Pnut Syafinaz, beliau berkata, dirinya terpanggil menulis sajak itu sebaik menonton laporan kehilangan MH370 di televisyen.

"Sehari selepas kehilangan pesawat berkenaan, terlalu banyak spekulasi dan cakap-cakap yang kurang elok mula 'bertebaran' di media sosial mengenai insiden itu.

"Kesal dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab itu, maka terus sahaja saya mengemaskini 'wall' Facebook (FB) saya..secara spontan.

"Saya tulis apa yang jiwa saya rasa kerana letih dengan 'manusia-manusia aneh' di ruang maya dan saya tahu betapa ramai jiwa tengah sengsara, trauma mereka lalui hanya mereka yang rasa," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Ketika diminta mengulas mengenai kontroversi mengenai nama penulis sajak itu yang didakwa diplagiat, Syafinaz berkata, beliau sebenarnya tidak kisah jika nukilannya itu dikongsi.

"Saya tidak kisah kalau tiada kredit diberikan atas puisi itu, sebab saya menulisnya dari hati.

"Saya tidak perlukan kredit atas sebuah kejujuran, tetapi orang lain yang mengaku itu tulisannya kurang beretika, kalau ada yang mahu jadi penulis, jujurlah pada diri sendiri, bila kita jujur, penghargaan itu datang dengan sendiri.

"Saya sedang laluinya kini, bila semua orang menyukai apa kita tulis walau tidak sehebat mana, itulah pulangan paling manis," jelas beliau.

Tambah Syafinaz, sejak sajak tersebut dimuat naik, pelbagai pihak memberikan maklum balas positif kepada beliau.

"Saya sendiri tidak menyangka, aktivis sosial, Datin Paduka Marina Mahathir ada minta kebenaran untuk membacanya pada umum.

"Ia amat menyentuh hati saya," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut tidak menyangka, komposer, pengarah dan pelakon terkenal, Khir Rahman turut mengubah lagu untuk sajak itu.

"Beliau menggubah lagu dan menghasilkan melodi yang sedap dari nukilan itu.

"Ramai orang menyukainya. Lagu itu boleh didengar di 'wall' FB saya," tambahnya lagi.

Kapten Zaharie
Saya mungkin tidak kenal tuan tetapi saya tahu, tuan sudah lakukan yang terbaik
saya mungkin tidak tahu pandu pesawat
tetapi saya tetap tahu tuan akan lakukan terbaik
saya mungkin sedih dengan hilangnya MH370
tetapi saya tahu keluarga tuan lebih sedih dari saya
kami sedih kehilangan MH370
tetapi saya tahu tuan, jiwa tuan lebih cedera dari kami semua

MH370...
Selagi mereka belum temui rangka kamu
kami di seluruh dunia berharap kamu akan kembali dengan selamat.
kalau ada orang jahat larikan kamu
Kami merayu, kembalikan MH370 ke KLIA
atau terbangkan kamu ke Beijing
seluruh dunia menanti khabar kamu.
Saya harap kamu baik-baik sahaja

Kita mungkin tidak pernah bertemu wahai MH370
tetapi hari ini semua orang mencari-cari kamu
hari ini semua orang menanti kamu
hari ni dunia risaukan kamu
hari ini semua orang sebut kamu

Muncullah MH370
ada jiwa yang menanti anaknya
ada jiwa menanti suaminya
ada jiwa menanti kakaknya abangnya adiknya
ada jiwa menanti isterinya
ada jiwa menanti ibunya
ada jiwa menanti ayahnya
ada jiwa menantikan anaknya

Jiwa kami dan jiwa mereka tidak sama
Kami sedih tetapi tidak akan ada yang lebih sedih dari mereka
Mereka dan kami mungkin bukan sebangsa, seagama
tetapi darah kami sama
merah pekat warnanya

Kasih sayang kami sama
Tuhan, dengan cinta dan rahmatMU
temuikan MH370 segera.
Kami sudah sedia
Kami sudah redha
Kami tahu KAU ada
Kau menentukan segalanya...

Manusia aneh-aneh jiwanya
kalau kamu tidak ada yang baik untuk kamu berkata-kata
sudi kiranya kamu diam sahaja

Manusia aneh-aneh jiwanya
kalau kamu tidak ada yang baik untuk kamu berkata-kata
sudi kiranya tadahkan tanganmu berdoa

Manusia aneh-aneh jiwanya
Kalau kamu tidak ada yang baik untuk kamu berkata-kata
sudi kiranya kamu tutup mata dan telinga.

Manusia aneh-aneh jiwanya
Walau siapa pun mereka, apa bangsa mereka
Kita tetapi mengalirkan darah yang sama
baik kalian diam dan bacalah cuma.

MH370 muncullah kamu segera
kami semua akan bersedia

 

PNUT SYAFINAZ

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP