Thursday, 5 May 2016

Hadi: PAS Tidak Setuju DAP Perintah Sarawak Dan Hadi Nak Jadi Penasihat BN



Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata partinya 'tidak menghalalkan' orang lain dan tidak setuju DAP memerintah Sarawak.

PAS, katanya, mahu pemerintah itu di kalangan orang Islam bumiputera.

Abdul Hadi berkata bangsa Cina dan India boleh menjadi rakyat namun ia perlu dipimpin oleh pemimpin beragama Islam.

“PAS mahu Sarawak diperintah oleh bumiputera, bukan kaum lain tapi bumiputera mesti perintah Sarawak dan PAS mahu ia bumiputera Islam.

“Kita tak menghalalkan orang lain, kita tidak setuju DAP perintah Sabah, Sarawak kita tidak setuju. Kita terima orang Cina, India jadi rakyat, kita layan adil semua tapi memerintah negeri mesti bumiputera,” katanya.

Hadi berkata demikian dalam ceramahnya yang di hadiri kira-kira 250 orang di Padang Hadapan Masjid Ikhwanul Muslimin, Taman Sukma, Kuching malam tadi.

'PAS nak jadi penasihat'

Ahli Parlimen Marang itu berkata, PAS hanya menghantar 11 calon, bukan mahu memerintah Sarawak, sebaliknya kerana mahu menjadi penasihat kepada kerajaan yang akan dibentuk selepas pilihan raya negeri (PRN) nanti.

“PAS bertanding 11 kerusi (dalam PRN), kalau PAS menang 11 kerusi masih ada 72 kerusi ada lagi, PAS tidak boleh memerintah dengan 11 kerusi.

“Mereka nak 71 kerusi ambil ambil sebab PAS cuma nak 11 kerusi sahaja tujuannya apa, untuk jadi penasihat dengan menasihati kerajaan supaya memerintah dengan mana adil seperti ditunjuk oleh Islam,” katanya disambut dengan sorakan ‘Allahuakbar’.

Hadi turut mengingatkan rakyat di negeri Sarawak bahawa PRN merupakan amanah mereka untuk memilih pemimpin yang boleh membawa suara mereka ke Dewan Undangan Negeri supaya dapat didengari.

“Pilihan raya adalah beri kuasa pada rakyat untuk pilih pemimpin dia setiap lima tahun sekali. Pilih pemimpin bukan dibayar RM10, RM50, bukan RM5,000. Pilih pemimpin adalah amanah tapi kita difahamkan pilihan raya ini adalah peluang dapat wang tambah poster, dapat duit.

“Pilihanraya ini amanah, kita pilih pemimpin kita duduk di dewan negeri bercakap bagi pihak kita di dewan, bercakap perjuangan kita, hak kita, tuntutan kita itu makna pilihanraya,” tegasnya.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

10 comments:

tok janggut 5 May 2016 at 08:29  

Akhlak n disiplin sebagai pemimpin Islam pun x boleh nak dipraktikkn macamana nak jadi pemimpin sebuah negeri / negara. Org camni jika Jadi pemimpin atas tiket Islam akan membawa fitnah pd agama Islam..

Hidup Najib! 5 May 2016 at 09:33  

Punahsehat korok mu le...DAP perintah tak boleh...MCA,MIC,Gerakan,SUPP dan lain2 parti etnik buleh...umno tu dakwa parti islam terbesar tp laksana hudud menteri Islam kata bodoh..napa mu senyap je

lelaki dicermin 5 May 2016 at 11:51  

Aku rasa tuang presiden ni.. takde rasa malu keluarkan ayat mcm.. nak jadi penasihat...adnan nak pandang tuang presiden sebelah mata pun taknak. Kalau satu kerusi pun pas tak menang.. tak malu sbb seolah2 ketua menteri swak nak ambik org pas sebagai penasihat..

powertrain1648 5 May 2016 at 11:54  

Ada org nak jadi lidah islam...
Tapi ada org bknnya nk jadi lidah islam tp nk memburukkan lagi islam.dan lagi teruk rasa bangga dpt memburukkan islam dan lagi2 teruk x rasa perbuatannya memburukkan islam...

powertrain1648 5 May 2016 at 11:54  

Doksoh kesoh pas la...mu tu sokong ke hudud?

nick 5 May 2016 at 12:02  

Nilah yang dikatakan ulamak bengong! Orang nak demokrasi, dia pun nak jugak tapi sebutir haram tentang demokrasi pun tak tahu! Bila rakyat dah pilih sesuatu parti itu sebagai pemerintah melalui sistem demokrasi, maka itu adalah hak rakyatlah nak pilih sesapa pun. Tak kiralah kalau parti tu bukan parti melayu ataupun Islam. Itulah dia demokrasi!

Apa Hj mereng ni ingat demokrasi yang Malaysia pakai ni demokrasi terpimpin ke seperti dalam cerita 3 Abdul? Demokrasi yang mewajibkan rakyat ikut je cakap ulamak2 dan lebai2 boroi yang tak tahu satu benda pun pasal memerintah negeri mahupun negara. Itu yang PAS dah jadi parti kelam-kabut tu! Masa muktamar dulu, konon2nya amalkan pemilihan secara demokrasi tapi kuarkan arahan supaya wakil2 "undi ikut Chai" (konon2nya berdosa kalau tak ikut cakap ulamak) bukan ikut kehendak serta kemahuan ahli2 akar umbi yang melantik wakil2 ke Muktamar. Kemudian, buat pulak fatwa bahawa keluar dari PAS seumpama keluar dari Islam sedangkan Perlembagaan PAS sendiri benarkan ahli keluar dari PAS MALAH benarkan ahli2nya membubarkan PAS (Islam boleh bubar ke kalau macam tu?)

Itu jenis2 ulamak2 yang konon dapat hidayah dan panduan dari Allah untuk jadi pemimpin? Jadi pemimpi boleh le! Itu bukannya jenis pemimpin yang dapat hidayah tetapi itu adalah contoh terbaik pemimpin bodoh dan jahil yang tak tahu memerintah tetapi sebab bernafsu besar untuk kuasa, mempergunakan agama untuk kepentingan diri. Kononnya PAS parti politik yang mengamalkan sistem demokrasi tapi buat benda yang tak ada dalam amalan demokrasi malah langsung tak termasuk dalam amalan orang2 yang percaya dan takutkan Allah. Tak payah lah rakyat Sarawak undi PAS, buang masa dan buang undi je! Puak2 ni puak yang sewel, sebab masuk pilihanraya nak jadi penasihat je! Tak dak kemahuan nak menang! Cuma nak dapat jadi ADUN pastu makan gaji dan elaun buta, tak nak langsung kerja dan membela rakyat! Masuk sidang tidur ataupun langsung tak datang sebab ponteng dan tuang!

Nick.
Cape Tiger.

nick 5 May 2016 at 12:02  

Nilah yang dikatakan ulamak bengong! Orang nak demokrasi, dia pun nak jugak tapi sebutir haram tentang demokrasi pun tak tahu! Bila rakyat dah pilih sesuatu parti itu sebagai pemerintah melalui sistem demokrasi, maka itu adalah hak rakyatlah nak pilih sesapa pun. Tak kiralah kalau parti tu bukan parti melayu ataupun Islam. Itulah dia demokrasi!

Apa Hj mereng ni ingat demokrasi yang Malaysia pakai ni demokrasi terpimpin ke seperti dalam cerita 3 Abdul? Demokrasi yang mewajibkan rakyat ikut je cakap ulamak2 dan lebai2 boroi yang tak tahu satu benda pun pasal memerintah negeri mahupun negara. Itu yang PAS dah jadi parti kelam-kabut tu! Masa muktamar dulu, konon2nya amalkan pemilihan secara demokrasi tapi kuarkan arahan supaya wakil2 "undi ikut Chai" (konon2nya berdosa kalau tak ikut cakap ulamak) bukan ikut kehendak serta kemahuan ahli2 akar umbi yang melantik wakil2 ke Muktamar. Kemudian, buat pulak fatwa bahawa keluar dari PAS seumpama keluar dari Islam sedangkan Perlembagaan PAS sendiri benarkan ahli keluar dari PAS MALAH benarkan ahli2nya membubarkan PAS (Islam boleh bubar ke kalau macam tu?)

Itu jenis2 ulamak2 yang konon dapat hidayah dan panduan dari Allah untuk jadi pemimpin? Jadi pemimpi boleh le! Itu bukannya jenis pemimpin yang dapat hidayah tetapi itu adalah contoh terbaik pemimpin bodoh dan jahil yang tak tahu memerintah tetapi sebab bernafsu besar untuk kuasa, mempergunakan agama untuk kepentingan diri. Kononnya PAS parti politik yang mengamalkan sistem demokrasi tapi buat benda yang tak ada dalam amalan demokrasi malah langsung tak termasuk dalam amalan orang2 yang percaya dan takutkan Allah. Tak payah lah rakyat Sarawak undi PAS, buang masa dan buang undi je! Puak2 ni puak yang sewel, sebab masuk pilihanraya nak jadi penasihat je! Tak dak kemahuan nak menang! Cuma nak dapat jadi ADUN pastu makan gaji dan elaun buta, tak nak langsung kerja dan membela rakyat! Masuk sidang tidur ataupun langsung tak datang sebab ponteng dan tuang!

Nick.
Cape Tiger.

mansor 5 May 2016 at 14:48  

Isunya, PAS berdegar2 nak hudud, tapi daya usaha kearah itu anat minimal dan pimpinan tisda iltizam jitu. Kelantan yg sepatutnya noleh jadi model keberkesanan Pimpinan Islam, munchl sebagai negrti miskin dan penuh masalah..ini ke tahap kualiti ulama.


Che Azemin Mahmud 5 May 2016 at 18:16  

Sekarang , siapa yg tanding lebih dari 45 kerusi n mng semua baru bole perintah Sarawak...

11 kerusi,tu pun kalau mng then nasihat je lerr yg bole...

Org nak dengar nasihat bole n tak nak dengar pun ikut suke hati le...

nape dok kondem tghh, adakah kite lebih baik sangat nanding dengan keilnuan n praktikan dia?

M.N.Hasnal Bakiyah 5 May 2016 at 20:06  

Tahun 70'an...80'an...90'an...tak mcm ni TGHA. Menyinga kalau sebut perkauman. Dah tua..ketakutan nya menjadi2. Apa pasal hah?

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP