Tuesday 21 June 2016

Isu RM12 Juta Wang Tebusan - Perlukah Abu Sayyaf Buat Surat Sumpah Kata Terima Kurang RM3.2 Juta ?



Seperti yang diduga, isu wang RM12 juta wang tebusan Abu Sayyaf memang menarik. Sebelum ini cerita tergantung selepas Zahid kata duit itu diberikan kepada badan 'agama' di Filipina bagi tujuan kebajikan. Duit itu tidak dibayar sebagai wang tebusan kerana kerajaan tidak iktiraf peras ugut sebegitu. ( KLiK )

Pagi semalam, KBAB cuba menutup kes ini dari berpanjangan dengan kenyataannya -

"Pasal apa pula kita nak buat inkuiri, saya dah jelaskan apa jadi dengan duit itu.

"Tak ada sebab untuk kita buat apa-apa inkuiri kerana kita (polis) tidak terlibat,"

"Saya tak tahu, tapi polis tidak akan menyiasat kerana kita tahu mana pergi duit itu. - Mkini.

Pendek kata, KBAB kata Polis tahu pergerakan wang itu tapi tidak ada keperluan nak siasat lebih lanjut. Kes tutup.

Bunyi macam KBAB menggunakan authoritynya untuk tutup kes supaya kes ini tidak lagi menjadi bualan rakyat. Yalah, kalau pihak yang berkuasa menyiasat kata mereka tidak mahu siasat, rakyat nak kata apa lagi dah ? Sampai sudah kita tidak akan tahu apa yang sebenarnya berlaku kepada duit itu.

Zahid pula tidak akan dedahkan nama badan amal yang terima duit itu ..... kononnya.

So ...... ke mana kita ? Takkan wartawan pula nak pi tanya Abu Sayyaf apakah benar mereka lepaskan rakyat Malaysia yang diculik itu tanpa sebarang pembayaran wang tebusan ! Tak pasal2 wartawan pula kena culik hahahaha ...

Rupa2nya perkembangan paling menarik, yang tidak disangka2 berlaku malam sebelumnya iaitu pada 19 Jun jam 9:30 malam ( mengikut waktu artikel dikeluarkan )



Ada dilapor oleh Mkini tengahari semalam - Abu Sayyaf hanya terima wang tebusan RM8.8 juta ?

Kumpulan militan, Abu Sayyaf didakwa hanya menerima hanya P100 juta atau RM8.8 juta sahaja sebagai bayaran tebusan bagi membebaskan empat mangsa culik dari Sarawak, walaupun laporan sebelum ini menyebut sebanyak P130 juta (RM12 juta) akan dibayar sebagai wang tebusan, lapor Manila Times, semalam.

Pulak dah ..... Penculik pula keluarkan kenyataan beritahu jumlah yang mereka terima sebagai wang tebusan ! Hahahahaha ......

Ayat dari Manila Times ini pasti buat Zahid tak lena tidur -

According to two highly placed senior Philippine government officials, the payment of ransom was confirmed by Malaysian Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi.


Tapi Zahid cakap tidak ada wang tebusan diberikan ? Wang yang asalnya diniatkan sebagai tebusan telah ditukar status oleh pihak tertentu kepada wang derma. Ia tidak dibayar atau diderma kepada Abu Sayyaf tapi kepada badan amal di Filipina.

Kemudian pengakuan dari pihak penculik pula kata jumlah yang mereka terima kurang RM3.2 juta !

Fuuuuh .... menarik ni ! Kalau SPRM nak siasat, apakah pegawai SPRM kena interview Abu Sayyaf dan apakah mungkin wakil Abu Sayyaf akan dipanggil jadi saksi di mahkamah jika ada kes untuk didakwa ?

Apakah Zahid berani tuduh kumpulan Abu Sayyaf menipu ?

Oya, apakah KBAB tahu mengenai pendedahan dari Abu Sayyaf ini sebelum keluarkan kenyataan pagi semalam ?

Berita ini tambah membebankan Zahid nak menjawab .... atau nak pertahankan kenyataan awalnya. Bukan rakyat Malaysia je yang tertanya2, kini kumpulan Abu Sayyaf pun ikut sama tertanya2 ! Kemana perginya baki RM3.2 juta wang tebusan yang diserahkan oleh wakil keluarga yang diculik ?



Media cuma melaporkan saja kenyataan2 yang dikeluarkan. Contohnya artikel ini, dari awal kita petik kenyataan2 yang dikeluarkan untuk dijadikan satu artikel. Apakah melalui kenyataan mereka telah menimbulkan kesedaran kepada pembaca ? Kesedaran apa ?

Ada atau tidak ada wang tebusan dibayar ? Jika ada, berapa banyak ? Benarkah dakwaan pihak penculik ( erk! ) yang mereka terima cuma RM8.8 juta saja , yakni kurang RM3.2 juta dari jumlah yang diserahkan oleh keluarga mangsa ?

Errr .... pihak Abu Sayyaf tak nak buat Surat Sumpah ke ?

Kita nantikan episod seterusnya .....

PS - Nasihat saya kepada Zahid sama saja seperti sebelum ini - Ikut cara Najib kalau ada benda yang nak disorokkan iaitu OSAkan kes ini !

Copy Paste Dari - http://dinturtleoriginal.blogspot..my/

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP