Sunday 19 June 2016

Pakatan Harus Bersatu Semula



Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming yang juga Ahli Parlimen Taiping memberikan analisa segera berhubung kekalahan calon Pakatan HARAPAN dalam pilihan raya kecil Kuala Kangsar semalam:

Pecahan undi di kalangan pembangkang

Jumlah undi yang dimenangi pembangkang adalah 10,499 berbanding BN yang mendapat 12,332, dan majoriti adalah 1,833 undi, tidak begitu jauh berbeza dibandingkan dengan margin BN 1,082 pada pilihan raya umum lepas. Undi peratusan pula adalah 46 peratus berbanding 54 peratus pada PRU lepas . Oleh itu, pertandingan tiga penjuru memberi manfaat buat BN.

Peratusan keluar mengundi sangat rendah

Bandingkan dengan pilihan raya umum lepas dengan 84.5 peratus, peratusan keluar mengundi kali ini hanya 71 peratus, turun mendadak sebanyak 13.5 peratus. Di kawasan majoriti Cina, Jerlun, purata jumlah yang keluar berkurangan daripada 81 peratus kepada hanya 60 peratus dengan kebanyakan pengundi muda tidak pulang untuk mengundi.

Isu tempatan menandingi krisis nasional

Pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam pemberian RM43.5 juta bagi pembinaan jambatan Manong, universiti seperti Universiti Sultan Azlan Shah, RM2 juta untuk sekolah Chung Hwa dan dewan komuniti baru di Jerlun memainkan peranan penting bagi BN untuk menang sokongan tempatan.

Bagi kawasan luar bandar seperti Bukit Chandan dan Manong , isu tempatan masih menjadi kebimbangan utama bagi penduduk kampung.

Persempadanan semula SPR

Sekurang-kurangnya 300 undi Pakatan HARAPAN telah dipindahkan ke kerusi Parlimen Padang Rengas dan bilangan sebenar mungkin lebih daripada itu.

Jentera dan politik wang BN

Dengan agensi kerajaan pusat dan kerajaan negeri berganding bahu untuk menjayakan agenda BN, strategi Pintu 10 boleh mengenal pasti setiap undi, membolehkan semua penyokong mereka keluar mengundi . Di samping itu, 'tunai adalah raja' bagi penduduk luar bandar.





PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP