Monday 27 June 2016

Rombakan Kabinet Ke-3: Najib Pertaruh 10 Soldadu Lama Dan Baru



Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan rombakan kabinet kali ketiga sejak menerajui negara yang bertujuan memantapkan pentadbiran kerajaan sedia ada selain memastikan agenda pembangunan dipacu untuk rakyat dalam aspek ekonomi, kebajikan, keselamatan dan kesejahteraan.

Dalam rombakan itu, seramai 10 nama telah disebut bagi mengisi kekosongan dan lantikan dengan lima pemimpin dari Umno, seorang dari Gerakan, dua dari MCA, seorang dari MIC dan seorang lagi dari parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dari Sarawak.

Dari sudut politik, pelantikan Ketua Perhubungan Umno Selangor, Tan Sri Noh Omar sebagai Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dilihat sejajar dengan hasrat BN untuk merampas semula negeri itu, terutama sejurus kemenangan besar dalam pilihan raya kecil Sungai Besar, baru-baru ini.

Selain itu, Najib juga meletakkan harapan yang tinggi menggunung kepada Datuk Abdul Rahman Dahlan yang dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri, bertanggungjawab terhadap Unit Perancang Ekonomi sebagai mengambil alih tempat Tan Sri Abdul Wahid Omar.

Abdul Wahid yang menamatkan tugasnya dalam kerajaan pada 4 Jun yang lalu tetapi dikekalkan sebagai Ahli Majlis Ekonomi telah meletakkan satu penanda aras dalam pengurusan ekonomi yang membawa cabaran besar untuk dipikul oleh Abdul Rahman yang juga pengarah strategik komunikasi BN.

Nampaknya Abdul Rahman tidak mempunyai banyak masa lagi selepas ini untuk mencabar pembangkang untuk berdebat dengannya ekoran tugas hakiki dalam kerajaan beliau yang semakin mencabar serta usaha lebih gigih memartabatkan sistem komunikasi BN.

Dalam pengumuman rombakan kabinet di Putrajaya, petang tadi, Najib juga mengumumkan 'kenaikan pangkat' Datuk Johari Abdul Ghani daripada timbalan menteri kewangan kepada Menteri Kewangan Kedua bagi menggantikan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah yang meminta untuk berundur atas sebab peribadi.

Pelantikan ini akan mengukuhkan kedudukan ahli parlimen Titiwangsa itu di peringkat kawasan bandar sekaligus menghargai pengalaman beliau sebagai antara peneraju korporat yang berkaliber sebelum memilih kerjaya sepenuh masa dalam bidang politik untuk digunakan dalam menambah baik ekonomi Malaysia.

Sementara itu, pelantikan Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong sebagai Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi pula dilihat sekadar meneruskan tradisi kerusi menteri yang pernah disandang oleh mendiang Lim Keng Yaik selaku presiden parti itu.

Mah yang pernah membantu 'memulihkan' semangat BN apabila berjaya menewaskan DAP dalam pilihan raya kecil Teluk Intan pada 2014 diharapkan mampu mengalas tugas besar untuk mengembalikan zaman kegemilangan Gerakan ketika di bawah era mendiang Keng Yaik, terutama di Pulau Pinang.

Bekas menteri perusahaan, perladangan dan komoditi, Datuk Douglas Unggah Embas pula akan menumpukan kepada usaha menunaikan janji-janji BN kepada rakyat Sarawak selepas kemenangan besar pada pilihan raya negeri yang lalu selaku timbalan ketua menteri yang turut memegang portfolio kementerian pemodenan pertanian dan ekonomi luar bandar negeri.

Pada masa yang sama, Najib turut mengumumkan pelantikan Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Othman Aziz dan Naib Presiden MCA, Datuk Lee Chee Leong, masing-masing sebagai timbalan menteri kewangan yang baru.

Naib Presiden MCA, Datuk Chua Tee Yong bertukar portfolio ke kementerian perdagangan antarabangsa dan industri sebagai timbalan menteri.

Dengan pelantikan dua orang kuat MCA selain 'pengembalian' kerusi menteri kepada Gerakan, Najib nampaknya benar-benar serius dalam usaha untuk menambat semula hati masyarakat Cina untuk kembali menyokong BN selepas peralihan 10 peratus undi Cina kepada BN dalam pilihan raya kecil Sungai Besar.

Othman pula yang dikatakan 'terkejut' dengan pelantikan itu adalah Naib Ketua Bahagian Umno Jerlun yang dahulunya pernah dikepalai oleh Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebelum dipecat dari Umno minggu lepas.

Timbalan Presiden MIC, Datuk Seri SK Devamany pula dilantik sebagai timbalan menteri di jabatan perdana menteri manakala Ahli Parlimen Lawas dari PBB, Datuk Henry Sum Agong Datuk Henry Sum Agong pula dilantik menjadi timbalan menteri perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan.

Ahli Parlimen Silam dari Sabah, Datuk Nasrun Mansur pula dilantik timbalan menteri perusahaan, perladangan dan komoditi bagi mengambil alih tempat yang arwah Tan Sri Noriah Kasnon yang terbunuh berikutan nahas helikopter awal bulan lalu.

Pelantikan dua timbalan menteri dari Sabah dan Sarawak itu tentunya mengembirakan para penyokong BN di kedua-dua negeri tersebut, dalam menantikan pilihan raya umum akan datang.

Sementara itu, Bernama melaporkan, pelantikan hari ini selaras dengan perenggan (b) Fasal (2) Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan mengenai pelantikan Menteri Persekutuan dan Fasal (1) Perkara 43A mengenai pelantikan Timbalan Menteri Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan pelantikan-pelantikan tersebut, jelas Najib.

Najib melakukan rombakan Kabinet pertamanya pada 25 Jun 2014 melibatkan penyertaan semula pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) daripada Gerakan dan MCA dalam barisan Kabinet.

Ia termasuk pelantikan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai sebagai Menteri Pengangkutan, Timbalan Presiden MCA, Datuk Wee Ka Siong sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Mah selaku Presiden Gerakan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Najib ketika melakukan rombakan Kabinet yang kedua pada 28 Julai 2015 berkata ia dilakukan untuk memperkukuhkan barisan dalam menghadapi cabaran dalam menguruskan negara sebelum pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Rombakan tersebut menyaksikan pelantikan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang digugurkan.

Semasa ditanya sama ada barisan Kabinet ini adalah sebagai persediaan BN untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang, Najib berkata: "Ia bergantung bila pilihan raya umum akan datang akan diadakan."

Kepada soalan bila beliau akan mengadakan pilihan raya umum, katanya: "Saya tak tahu lagi."

Ketika ditanya jika beliau sedar tentang rancangan Husni untuk bersara, Najib berkata Husni telah memaklumkan kepada beliau tentang hasratnya untuk bersara dan ia harus dihormati.

"Beliau sudah bersedia untuk bersara," katanya.

"Saya mengucapkan setinggi penghargaan dan terima kasih di atas khidmat bakti yang telah dicurahkan oleh beliau selama ini," katanya.

Kepada soalan kenapa tiada wanita dipilih untuk mengisi jawatan dalam rombakan Kabinet kali ini, Najib berkata: "Kami boleh sentiasa isi pada bila-bila masa. Tidak perlu bimbang mengenainya."




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP