Wednesday, 31 August 2016

BALAI POLIS TUTUP PINTU PADA WAKTU MALAM KERANA BIMBANG KESELAMATAN

ACP Saiful Bahari



Sibu: Pintu pagar Balai Polis Lanang di Sarawak terpaksa ditutup menjelang waktu malam demi keselamatan anggota dan balai berkenaan.

“Bagaimanapun, masih ada anggota yang bertugas di dalam balai dan jika ada orang mahu membuat aduan, mereka barulah buka pintu,” kata Ketua Polis Daerah Sibu, ACP Saiful Bahari Abdullah yang dipetik See Hua Daily News, semalam.

Adun Bukit Assek, Irene Chang meminta polis meneliti aduan orang awam yang Balai Polis Lanang tidak dibuka 24 jam sehari, selepas seorang orang awam tidak dapat membuat laporan polis berkaitan kecurian motosikalnya pada jam 5.30 pagi, baru-baru ini, kerana balai itu dianggap tutup berdasarkan keadaannya yang gelap dan hanya lampu di pintu pagar bernyala.

Disebabkan itu, Irene berkata, pengadu tidak berani masuk ke dalam balai berkenaan, sebaliknya pergi ke Balai Polis Central di pusat bandar untuk membuat laporan.

Saiful Bahari berkata, sebelum ini ada pemandu kereta mabuk melanggar pintu pagar balai polis itu dan penjenayah yang berdiri di luar pintu pagar melontar batu ke arah balai polis.

Selain itu, ada juga individu yang membaling mercun ke kawasan lapang balai berkenaan.

Beliau berkata, bangunan menempatkan Balai Polis Lanang adalah kediaman pegawai di dalam kem Pasukan Gerakan Am (PGA).

“Bangunan itu sudah berusia 40 tahun, pencahayaan lampu di bangunan lama juga tidak terang, ditambah lampu jalan yang tidak mencukupi menyebabkan keadaan gelap (di balai),” katanya.

Beliau berkata, Balai Polis Lanang dibuka pada 2004 bagi memudahkan penduduk Lanang dan kawasan sekitar.

Sejak Januari tahun ini sehingga Ahad lalu, sebanyak 3,320 laporan diterima Balai Polis Lanang.

Sumber - SINI



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

BlogList 3

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP