Friday 19 August 2016

Khadem Qubaisi Salah Seorang Watak Penting Skandal 1MDB Ditahan Di Dubai



PETALING JAYA: Pihak berkuasa Abu Dhabi minggu lalu menahan Khadem Al Qubaisi, antara watak penting dalam skandal melibatkan 1MDB, lapor The Wall Street Journal memetik sumber.

Bagaimanapun, belum ada sebarang dakwaan dibawa terhadap Khadem.

Sebelum ini, Khadem dilarang meninggalkan Emiriah Arab Bersatu (UAE) manakala asetnya dibekukan.

Pada 20 Julai, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat mengumumkan saman menyita aset 1MDB bernilai AS$1 bilion, susulan siasatan melibatkan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) yang mendapati kecurian dan salah laku dana syarikat milik Kementerian Kewangan itu.

Khadem, bekas pengarah urusan International Petroleum Investment Company (IPIC), dinamakan pihak berkuasa AS bersama-sama anak tiri perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz, dan ahli perniagaan kontroversi Low Taek Jho, dan dituduh terlibat dalam komplot melarikan wang 1MDB.

Penyiasat AS juga dalam usaha menyita hartanah bernilai AS$100 juta milik Khadem di negara itu, yang dipercayai dibeli menggunakan wang dicuri daripada 1MDB.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP