Friday 2 September 2016

Kisah Sedih Pemuda Pas Kelantan Dikencing Pemuda Umno

Ahmad Fadhli menunggu kehadiran wakil wakil parti politik khususnya Umno yang tak kunjung tiba.


Ketua Pemuda Pas Kelantan Ahmad Fadhli Shaari melahirkan rasa kesal dengan kegagalan Pemuda Umno Kelantan hadir pada majlis perisytiharan 'Deklarasi Kota Bharu' bagi menyatakan sokongan parti-parti politik Melayu-Islam di negeri itu terhadap Rang Undang-undang Akta 355 (RUU 355), 30 Ogos lalu.

RUU 355 itu bakal dibentangkan Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat, Oktober ini.

Malah Ketua Penerangan Pemuda Pas Pusat itu hairan dengan kegagalan wakil Pemuda Umno untuk hadir memandangkan Umno sudah secara rasmi menyatakan sokongan terhadap RUU 355.

"Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Nazman Che Ibrahim telah menyusun sidang media hari ini (30 Ogos) beberapa hari yang lepas.

"Ia merupakan satu detik bersejarah sekiranya berjaya dilaksanakan iaitu sayap-sayap anak muda di semua parti-parti yang dianggotai oleh masyarakat Melayu Islam di negeri ini iaitu Pas, Umno, PKR dan Amanah duduk semeja untuk bersetuju dengan satu tajuk yang penting.

"Kali ini tajuknya ialah sokongan terhadap Rang Undang-undang Akta 355," tulis Ahmad Fadhli di laman Facebooknya.

Lokasi program itu, ujarnya diadakan di sebuah hotel atas permintaan Pemuda Umno yang mahukan tempat berkecuali manakala masa juga ditentukan sayap Umno itu.

Deklarasi Kota Bharu hanya ditandatangani wakil Pemuda Pas dan AMK Kelantan.

"Sepanjang saya sebagai Ketua DPPNK (Dewan Pemuda Pas Kelantan), belum pernah dewan hotel ditempah semata-mata untuk sebuah sidang media. Biasanya ia dibuat di bangunan DPPNK Syabab Point atau di mana-mana lokasi bersesuaian.

"Bahkan jika laporan polis dibuat, sidang media hanya dilaksanakan di tepi jalan sahaja. Hari ini, ratusan ringgit dibelanjakan untuk menyewa dewan hotel bagi memberi laluan kepada detik bersejarah, kelahiran Deklarasi Kota Bharu," ujarnya dalam tulisan bertajuk 'Nota kesal terhadap Pergerakan Pemuda Umno'.

Bagaimanapun beliau kecewa kerana semua wakil parti yang telah memberi persetujuan untuk menyokong RUU355 itu gagal hadir ke sidang media.

"Saya faham jika Ketua AMK Kelantan dan Ketua Pemuda Amanah Kelantan tidak hadir, kerana telah diketahui secara umum bahawa parti masing-masing belum memutuskan secara rasmi pendirian terhadap RUU355 ini.

"Boleh jadi bagi menghormati pendirian pucuk pimpinan, rombongan pemuda mereka tidak hadir. Alhamdulillah, Ketua AMK hadir kemudiannya walaupun sekadar untuk menurunkan tandatangan, ia sudah cukup baik," nukil beliau.

Menurutnya, program itu adalah platform terbaik untuk Pemuda Pas dan Pemuda Umno "bersalaman di hadapan kamera bagi menghiasi dada akhbar keesokan harinya".

"Bukankah Umno paling suka jika digambarkan bahawa Pas sedang berbaik dengan Umno?" soal beliau.

Kegagalan Pemuda Umno untuk hadir, ujar beliau hanya menebalkan sangkaan tidak baik di kalangan masyarakat.

Beliau turut mempersoalkan komitmen Umno untuk memberi laluan kepada RUU355 ekoran sikap yang ditunjukkan Pemuda Umno Kelantan itu.

"Kita tunggu dan lihat. Adapun Pas, langkah kaki memartabatkan satu demi satu tuntutan syariat akan diteruskan.

"Biarpun hanya seorang diri memikul panji di tengah medan, percayalah Pas tidak akan berganjak dari kedudukan kakinya pada hari ini.

"Bersama sokongan Umno atau tidak, ke hadapan Pas melangkah," ujarnya.

- sumber


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP