Saturday 17 September 2016

MP DAP Jelutung Bebal, Biadap Dan Rasis



Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman menyelar sikap biadap dan tidak bertanggungjawab Ahli Parlimen Jelutong dari DAP, Jeff Ooi yang mempersenda kematian allahyarham Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din semalam.

Mansor yang juga anggota parlimen Nibong Tebal berkata, justeru, PKR Pulau Pinang tidak bersekongkol dan akan menjarakkan diri dengan tindakan Jeff Ooi itu.

"PKR sentiasa percaya bahawa manusia itu dilahirkan mulia dan kita seharusnya meletakan kemuliaan insan sebagai satu asas penting dalam etika kita berpolitik.

"Perbezaan politik tidak seharusnya menjadikan kita hilang sifat kemanusiaan dengan mempersenda-sendakan kematian sesiapa pun," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Mansor merujuk kepada tindakan Jeff Ooi yang menulis 'Adios Harun Din. Let there be peace' di twitternya mengenai kematian arwah Haron Din semalam.

Jeff Ooi kemudian menjelaskan di twitter itu bahawa maksud 'Adios' dalam bahasa Sepanyol ialah 'farewell' dan dalam Bahasa Malaysia sebagai 'selamat jalan'.

Pada masa yang sama, Mansor berkata, pihaknya juga ingin menyatakan rasa kehilangan dan berdoa semoga diberikan keteguhan dan kesabaran kepada keluarga allahyarham dalam menempuh suasana sedih ini.

"Saya bagi pihak PKR Pulau Pinang merakamkan ucapan takziah kepada keluarga allayarham Haron Din yang telah kembali ke rahmatullah semalam.

"Kita semua milik Allah Taala dan kepadaNya kita akan kembali. Kami mendoakan semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang soleh.

"Sesungguhnya kehilangan almarhum adalah satu kehilangan yang sangat besar bukan sahaja dalam dunia politik malah juga dunia ilmu. Karya almarhum seperti "Manusia dan Islam" adalah antara sebahagian daripada sumbangan almarhum kepada dunia ilmu," tambah beliau.

Sementara itu, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata antara 'politik bodoh' pemimpin DAP tertentu ialah membuat kenyataan yang menimbulkan kemarahan sesuatu kaum tanpa sebarang faedah kepada politik dan negara.

Walaupun tidak menyebut sebarang nama, beliau dilihat jelas merujuk kepada tweet Jeff Ooi berhubung kematian Dr Haron Din.

Menulis di FB, Dr Mohd Asri berkata jika pun ada perbezaan dengan orang yang baru meninggal, orang yang bijak akan menangguhkan pendapatnya pada waktu yang sesuai.

Hanya pemimpin yang 'bodoh' sahaja, tegasnya, yang tidak tahu menjadi sensitiviti awam ataupun kelompok tertentu tanpa alasan yang munasabah.

"Apalah faedah dari kenyataan buruk pemimpin DAP tertentu mengenai kematian Allahyarham Dato Haron Din pada waktu ini?

"Jika ini mentaliti pihak berkenaan, maka tidak layak untuk menjadi pemimpin di mana-mana peringkat bagi masyarakat majmuk di Malaysia ini," tegasnya.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP