Tuesday 27 September 2016

"Suamiku Abang Desptach," Bukan Penghalang Untuk Hidup Bahagia



Ramai lelaki diluar sana agak 'gerun' bila ingin mengorat wanita yang lebih besar pangkat daripada mereka, ini kerana banyak dimomokkan dengan wanita yang lebih besar pangkatnya lebih tinggi egonya terhadap suami.

Namun, itu adalah persepsi, kisah disebalik cerita pangkat isteri lebih besar ini sebenarnya macam-macam, rumah tangga ini kalau ada sifat hormat menghormati sudah pasti akan terbina dengan baik dan bahagia.

Ramai sebenarnya bahagia walaupun isteri lebih besar pangkat atau kaya, contohnya Fynn Jamal, dia adalah seorang yang berkerjaya tinggi tetapi berkahwin dengan suaminya yang ketika itu hanya seorang runner.

Apa yang menarik dengan kisah mereka ini? jom kita baca.


kali pertama aku tanya dia tentang kerjanya, dgn laju dia jawab "hantar makanan pergi rumah orang".
.
respon refleks aku: okay, asal kije.
.
dlm hati aku-- boleh ke abah terima aku, seorang lecturer, berkahwin dgn seorang mat despatch utk kedai keluarganya?
.
ketika itu kami belum lagi berjumpa. baru beberapa hari berkenal2, wajah dia pun aku tak tau macammana-- sempat je lagi utk batalkan segalanya. tapi entahlah. jodoh kuat, barangkali-- jadi.
.
bg aku, kalau pun ada alasan utk tidak meneruskan jumpa-- ia bukanlah kerana kerjanya.
.
aku tidak pernah ada masalah dgn jawatan. abah aku sendiri bawa bas sekolah. sambil bawa bas, dia jual2 jajan, aiskrim dan abc yg diparut sebelum memandu-- diletak dlm bekas tahan sejuk-- berniaga sambil memacu. itu biasa. aku sendiri berdiri di sebelah dia membantu transaksinya.
.
apa sahaja asal boleh tambah rezeki.
apa nak malu asalkan halal?
bukan kita mencuri.
.
itu abah selalu kata.
.
entahlah agaknya aku mmg suka lelaki kerja2 fizikal. aku suka melihat sabar dlm penat seorang manusia. mcm abg2 tukang kasut atau pakcik2 berkebun sayur. aku kagum dgn orang2 rajin atas dunia. sebab aku ini jenisnya perlahan, lekas penat dan kaki mencari jalan pintas.
.
aku tak ada ketetapan hati utk sabar.
aku perlukan lelaki yg mampu didik aku jd sabar.
.
aku tak tau kenapa aku menulis tentang suamiku yang mat delivery itu haha. mungkin kerana melihat dua, tiga menjak ini dia kembali bertenggek atas motor mengusung @susujuna ke sana ke mari buat aku rasa manis merindui dia yg aku setuju nikahi itu.
.
8 tahun sudah.
.

aku nikahi dia dlm aku seorg pensyarah, dia seorg abang delivery. aku yg berjaya, secara teori. tapi lihat bagaimana الله aturkan. aku hilang pekerjaan berbulan2. tidak bekerja, dan dgn apa adanya suamikulah aku makan. dari gaji ribu2 tiba2 ambil order di kedai makan. tak pernah langsung ketika aku buat assignment di universiti dulu aku bayangkan itu prospek kerjaya aku. haha.
.
begitulah ilusinya wang, harta dan kuasa. betapa pantas taqdir boleh flip.
.
but wallahi i was happy. maklumlah. tak bercinta terus kahwin. suami mat delivery, kita awek amik order. bercinta kat kedai aje le. kah!
.
drama betul.

suamiku abang desptach.

- Siakapkeli.my


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP