Wednesday 28 September 2016

Susah Nak Jumpa Pengundi Cina Sokong BN



SHAH ALAM - Rata-rata pengundi Cina yang ditemui sebagai responden dalam kajian Institut Darul Ehsan (IDE) pada 26 Ogos hingga 30 Ogos lalu meliputi 1,761 orang pengundi menyokong parti pembangkang.

Timbalan Pengerusinya, Prof Datuk Dr Mohamad Redzuan Othman berkata, perkara itu dapat dilihat susulan rata-rata pengundi Cina hari ini agak mudah untuk didekati berbanding sebelum tahun 2008.

“Selepas 2008, membuat kajian itu tidak susah sangat sebab masyarakat agak lebih terbuka. Sebelum ini agak sukar untuk mendekati pengundi Cina tetapi sekarang tidak begitu sukar terutama dalam kalangan yang berpendidikan.

“Kita tanya, mereka jawab terus terang siapa mereka undi. Kalau DAP, mereka cakap mereka sokong DAP. Tapi payah nak cari pengundi Cina yang menyokong BN. Memang kebanyakannya menyokong pembangkang,” katanya ketika sesi pembentangan penyelidikan survei IDE: Isu dan Persepsi Pengundi Selangor, semalam.

Katanya, sikap masyarakat yang lebih terbuka bukan sahaja kaum Cina memudahkan lagi pihaknya menjalankan kajian.

“Maknanya mereka terus terang. Tidak lagi sembunyi-sembunyi mereka sokong parti mana. Mereka secara terbuka menyatakan pendirian mereka.

“Sebelum ini kita tak boleh tanya parti apa mereka sokong tapi sekarang mereka boleh beritahu kita. Kalau sokong DAP, cakap DAP. Kalau sokong Pas cakap Pas. Kalau tidak sokong mana-mana parti, dia beritahu. Tak pasti dia cakap tak pasti,” katanya.

Dalam kajian tersebut, seramai 78 peratus pengundi menyatakan keterujaan menanti tarikh pilihan raya diumumkan sekali gus menepis dakwaan sebelum ini di mana rakyat dikatakan sudah tidak berminat dengan politik.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP