Tuesday 22 November 2016

AS Akan Keluar Dari TPPA Pada Hari Pertama Trump Bertugas



Donald Trump akan memulakan proses membawa AS keluar dari Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik pada hari pertama memulakan tugasnya sebagai presiden, kata tokoh itu semalam.

Menggelarkan perjanjian ditandatangani 12 negara itu sebagai "potensi untuk bencana kepada negara kita" Trump berkata beliau akan memfailkan makluman pemberitahuan untuk menyatakan keinginan Washington menarik diri daripada perjanjian diusahakan Presiden Barack Obama seawal hari pertama beliau bertugas secara rasmi pada 20 Januari akan datang.

Sebagai pilihan kata Trump beliau akan mengusahakan perjanjian perdagangan yang "adil".

Melalui video dimuat naik untuk memaklumkan perkembangan terkininya menjalankan proses peralihan di Rumah Putih Trump berkata pasukannya "bekerja sangat lancar, cekap dan berkesan".

"Lelaki dan wanita yang benar-benar hebat dan berbakat dan sungguh patriotik sedang dibawa masuk dan tidak lama lagi akan menjadi sebahagian daripada kerajaan untuk membantu kita menjadikan Amerika hebat kembali," katanya.

Trump berkata beliau akan memulakan pentadbirannya dengan perintah eksekutif untuk membatalkan sekatan ke atas pengeluaran tenaga, termasuk syal dan arang batu bersih; memerlukan pemansuhan dua peraturan bagi setiap peraturan baru yang diwujudkan; memerintahkan Jabatan Pertahanan membangunkan pelan menghadapi serangan siber; dan mengarahkan siasatan terhadap penyalahgunaan program visa dan melaksanakan larangan melobi selama lima tahun ke atas bekas pegawai pentadbiran.

- dpa







PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP