Thursday 24 November 2016

VIDEO: Khalid Samad Diserang 'Orang-Orang' Pasir Salak Depan Parlimen



KUALA KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad diserang perusuh ketika beliau menghampiri bangunan utama Parlimen pagi ini.

Bagaimanapun, ahli Parlimen Amanah itu bernasib baik dengan kehadiran pegawai keselamatan yang sempat menyelamatkannya dan menghalang kejadian menjadi lebih serius.

Namun, FMT dimaklumkan seorang pegawai mengalami kecederaan dalam kejadian huru-hara itu.

Serangan itu dipercayai mempunyai kaitan dengan kejadian di Dewan Rakyat pada Isnin, apabila Khalid memanggil Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman sebagai “sial”.

Kira-kira 20 hingga 30 lelaki pada mulanya hanya mengganggu Khalid, menjerit “Hidup Pasir Salak! Hidup Pasir Salak! “, tetapi selepas seorang daripada mereka jatuh ketika di depan beberapa pegawai keselamatan Parlimen, ia bertukar menjadi ganas.

Kumpulan rusuhan itu mengejar Khalid dan pegawai keselamatan dapat melindunginya daripada sebarang kejadian tidak diingini.

Kejadian itu berjaya dirakam pemberita FMT yang berada di situ.

Khalid kemudian memberitahu pemberita beliau tidak mengalami sebarang kecederaan semasa serangan itu.

“Mereka tidak berjaya menyentuh saya, terima kasih kepada 4 pegawai keselamatan yang melindungi saya dengan baik.”

Salah seorang lelaki dalam video itu juga dilihat menjerit pada Khalid, berkata “ini kepada baru permulaan”.

Insiden di Dewan berpunca daripada kenyataan timbalan menteri pertanian dan asas tani yang dibuatnya dengan merujuk kepada ahli Parlimen Seputeh sebagai “satu-satunya wanita dengan Kok”.

Beliau enggan menarik balik kenyataannya dan disokong Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee yang memutuskan tiada keperluan melakukannya dengan mengatakan Tajuddin hanya merujuk kepada nama Kok.

Sejak 2 hari lalu, Tajuddin diasak soalan berkali-kali oleh media di lobi Parlimen dan menuduh media memihak kepada pembangkang serta bertegas beliau tidak mengucapkan kata-kata seksis atau salah terhadap ahli Parlimen DAP.

Ketika diminta mengulas mengenai serangan rusuhan itu, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, kumpulan itu mungkin disiasat mengikut undang-undang anti-keganasan, berdasarkan video tindakan mereka.

“Kita juga perlu menyiasat siapa membenarkan mereka masuk. Kita tidak boleh membuat sebarang sangkaan,” kata Nur Jazlan.





PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP