Friday 4 November 2016

Raja-Raja Tolak Pelantikan ‘KSU Najib’ Pegang Jawatan Dalam SPR



Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendakwa BN mempergunakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dengan mendedahkan cadangan mereka untuk melantik ketua setiausaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai timbalan pengerusi, SPR.

Bagaimanapun, katanya, cadangan berkenaan tidak diterima oleh Majlis Raja-Raja.

“Tiga minggu lalu, diangkat satu nama untuk dilantik timbalan pengerusi SPR, sedangkan beliau merupakan ketua setiausaha perdana menteri,” katanya yang dipetik akhbar Sinar Harian.

“Syukur cadangan itu ditolak oleh Majlis Raja-Raja. Inilah bukti SPR dipergunakan BN," katanya ketika menjawab soalan Datuk Rosni Sohar (Hulu Bernam-BN).

Rosni telah meminta Azmin untuk membekalkan bukti campur tangan BN dalam urusan pilihan raya.

Pada sidang DUN itu, Azmin juga mempersoalkan pelantikan bekas Setiausaha Sulit Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa - Tan Sri Mohd Hashim Abdullah sebagai ketua SPR.

“Bagaimana SPR boleh bertindak bebas dan profesional jika pegawai kanan Umno dilantik sebagai pengerusi SPR?” soalnya.

Azmin yang juga timbalan presiden PKR berkata, sepatutnya,SPR tidak boleh dianggotai mana-mana parti politik dan berharap semua pihak mendukung bersih ke arah pilihan raya adil dan bebas.

Beliau mendakwa BN dengan jelas mempergunakan SPR, terutamanya dalam cadangan persempadanan semula yang dikemukakan pada 15 September lalu.

"SPR seolah-olah menerima arahan daripada mereka untuk mewujudkan kawasan selamat bagi BN,” katanya

Bagaimanpun, beliau yakin, pelantikan bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman sebagai naib presiden BERSATU mampu membantu mendedahkan konspirasi BN dalam pilihan raya sebelum ini.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP