Friday 27 January 2017

4 Penyerang Nasrul Hanya Dikenakan Tuduhan Merusuh


Empat lelaki yang terlibat menyerang seorang pemandu lori di dua minggu lalu, hari ini didakwa di Mahkamah Majistret Ampang atas tuduhan merusuh atau terlibat dalam rusuhan yang menyebabkan kecederaan.

Ahli perniagaan, Vigneswaran Thirvadamany dan Tengku Hazrul Shah Tengku Hami; pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Mohd Neezam Jelani; dan pemandu, Izakri Zakaria didakwa mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan.

Semua mereka mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan.

Menurut kertas pendakwaan, mereka - bersama dua individu lain yang masih bebas - hadir, menyertai atau terlibat dalam rusuhan yang boleh menyebabkan kecederaan.

Kejadian itu berlaku di pos pengawal Kondominium Puncak Anthenaeum, Bukit Antarabangsa.

Bagaimanapun, mereka tidak dituduh menyerang pemandu lori terbabit, Nasrul Faiz Zulfahmi.

Majistret Mohamad Izwan Mohamed Noh menetapkan ikat jamin RM4,000 setiap seorang.

Vigneswaran juga menghadapi tuduhan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan, iaitu menyebabkan kecederaan pada seorang pengawal keselamatan warga Nepal.

Vigneswaran, 40, mengaku tidak bersalah.

Untuk tuduhan itu, dia dikenakan ikat jamin tambahan sebanyak RM2,000.

Majistret kemudian menetapkan kedua-dua kes berkenaan disebut semula pada 7 Februari ini.

Polis ambil keterangan

Bagi kesalahan merusuh, tertuduh boleh dihukum penjara sehingga dua tahun, denda atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Bagi Vigneswaran yang menghadapi tuduhan mencederakan pengawal keselamatan itu pula, dia boleh dihukum penjara setahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Ditanya mengapa mereka tidak dituduh atas kesalahan menyerang, Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Zuhaini Mahamad Amin berkata, pihaknya mungkin akan membuat dakwaan tambahan pada masa depan.

Nasrul, 25, dibelasah sekumpulan lelaki pada 14 Januari lalu selepas didakwa melanggar sebuah kereta mewah dengan lorinya.


Katanya kejadian berlaku ketika mengundurkan lorinya dan secara tidak sengaja melanggar sebuah kereta Mercedes-Benz yang diparkir di situ.

Bagaimanapun kata Nasrul, dia tidak melakukan sebarang provokasi yang boleh menyebabkan serangan ke atasnya dibuat.

Ekoran insiden itu sekumpulan pemandu lori berkumpul di Plaza Tol Sungai Besi menyatakan kemarahan mereka terhadap serangan berkenaan.

Nasrul dan dua individu lain yang hadir pada perhimpunan berkenaan hari ini diarah memberi keterangan kepada polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Serdang.

Mereka disiasat mengikut Akta Perhimpunan Aman2012.






PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP