Friday 31 March 2017

Apakah Hadi bakal disingkir ala Asri tahun 1982?


PETALING JAYA: Presiden PAS mungkin tidak akan melalui jalan mudah pada muktamar yang diadakan bulan depan, menurut seorang veteran gerakan Islam tempatan yang pernah aktif dalam kepimpinan tertinggi parti itu pada era 1980-an.

Datuk Mohd Nakhaie Ahmad, bekas naib presiden PAS yang melakukan kejutan dengan menyertai Umno pada 1989, berkata apa yang berlaku pada muktamar 1982 boleh kembali menghantui Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana ada ahli PAS yang tidak berpuas hati dengan tindak tanduk kepimpinan tertinggi yang semakin mesra Umno.

“Saya percaya ada yang akan bangkitkan soal kecelaruan dalam PAS. Itu yang akan muncul. Ada ahli PAS yang tidak senang dengan keadaan apabila PAS ditipu, diumpan dan dipukul Umno,” kata Nakhaie, yang meninggalkan Umno pada 2014 kerana kecewa dengan arah perjuangan parti Melayu itu.

Pada 1982, presiden PAS ketika itu, Dr Mohd Asri Muda, meletak jawatan selepas Pemuda PAS memberontak secara terbuka ketika menyampaikan ucapan dasar pada muktamar yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Ia selepas Asri mula berselisih dengan pimpinan PAS Kelantan ketika itu, termasuk Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, susulan kejatuhan kerajaan PAS pada pilihan raya umum 1978.

Pemberontakan terbuka pada muktamar 1982 menyaksikan laungan “Murakbar Asri”. Asri yang pernah membawa PAS ke dalam Barisan Nasional pada 1973 akhirnya berundur pada hari kedua muktamar, bersama-sama isterinya yang juga mengetuai sayap wanita PAS, Dewan Muslimat.

Nakhaie berkata, perwakilan PAS harus mengambil contoh apa yang berlaku terhadap Asri.

Tetapi ia bergantung kepada sama ada masih wujud ahli PAS yang berani mempersoalkan Hadi yang membawa PAS semakin hampir dengan Umno sejak penyingkiran beberapa pemimpin “progresif” pada muktamar 2015.

“Kepimpinan dan kebijaksanaan Hadi benar-benar dipersoal. Jika ada perwakilan berani, akan ada yang bangkit dan mempersoalkan dan kepimpinan Hadi,” kata Nakhaie dalam wawancara bersama FMT.

Nakhaie merupakan pemimpin kanan PAS yang keluar parti Islam itu pada kemuncak populariti PAS di sebalik krisis dalaman Umno, yang menyaksikan PAS menjalinkan kerjasama dengan parti serpihan Umno, Semangat 46, yang dipimpin Tengku Razaleigh Hamzah.

Pada pilihan raya umum 1990, PAS menawan semula Kelantan selepas 12 tahun di bawah pemerintahan BN.

Hadi selamat kerana Amanah

Nakhaie percaya penubuhan Amanah oleh beberapa bekas pemimpin PAS yang disingkirkan dalam pemilihan 2015 hanya menjadikan Hadi lebih kuat.

“Kalaulah ada pihak yang berada di dalam Amanah tidak keluar dari PAS, masa inilah pihak itu berjaya kuasai PAS dan jatuhkan kepimpinan Hadi, tetapi mereka keluar dahulu.

“Tidak ada yang lawan, sebabnya yang lawan dia semua dah keluar. Hanya ada pengikut setia, dan yang ada pula Hadi masih dapat kuasai,” katanya.

Menurut Nakhaie, sikap dan pendakatan diambil PAS ketika ini akan melahirkan golongan baru di dalam PAS yang akan menentang Hadi.

“Tetapi belum tentu aliran baru dalam PAS ini akan menentang dan mengambil tindakan kerana mereka harus ukur kekuatan mereka.

“Mereka ada kebolehan menentang Hadi secara senyap. Kalaulah pihak yang lama itu masih ada dan ada penentang ini, maka Hadi akan terkeluar,” katanya.

Nakhaie berkata perjuangan PAS ketika ini tidak jelas, dan ahlinya juga kabur dengan matlamat dan hala tuju parti.

“Apakah matlamat PAS sekarang ini. Adakah masih berhasrat untuk menjatuhkan BN atau mempertahankan BN, kerana kalau nak jatuhkan kerajaan, perlu ada kekuatan yang seimbang atau lebih kuat dari BN.

“Tetapi kalau PAS tidak peroleh kekuatan itu sudah tentu dia (PAS) tidak boleh bersendirian sudah tentu kena berpakat dengan yang lain,” katanya.

PAS masih belum membuat keputusan secara jelas sama ada mahu meneruskan kerjasama politik dengan PKR, selepas ia menolak pelawaan menyertai parti pembangkang lain untuk memastikan pertandingan satu lawan satu pada pilihan raya umum yang perlu diadakan dalam setahun.









PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP