Monday 20 March 2017

Firma Dari China Nak Beli FGV

Edge: Firma China, Syed Mokhtar minat beli FGV


Firma milik kerajaan China, China National Cereals, Oils and Foodstuffs Corporation (Cofco) dan jutawan Syed Mokhtar Albukhary dilaporkan berminat untuk kepentingan dalam syarikat Felda Global Ventures Holding Bhd (FGV) yang kini dilaporkan tenat.

Menurut The Edge Markets, FGV sedang berunding dengan kedua-dua firma itu walaupun Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, FGV, Datuk Zakaria Arshad enggan mendedahkan nama-nama syarikat yang terbabit.

Zakaria dipetik sebagai berkata bahawa pemegang saham strategik yang baru itu akan melengkapkan FGV dan matlamatnya adalah supaya kedua-dua syarikat berkembang bersama.

Usaha mencari rakan kongsi timbul semula selepas rundingan FGV dengan PT Eagle High Plantations Tbk dari Indonesia tidak berjalan lancar.

Menurut pengkritik, FGV mencadangkan mengambil- alih kepentingan 37 peratus dalam Eagle High pada harga yang jauh melebihi nilai saham syarikat itu pada pasaran terbuka.

Berikutan itu, Tradewinds Group, antara syarikat perladangan terbesar di rantau ini yang dikuasai oleh Syed Mokhtar dikhabarkan sedang berbincang dengan FGV.

Sementara itu, Cofco adalah antara konglomerat pemprosesan makanan dan pembuatan terbesar di dunia. Firma itu berada pada kedudukan 121 dalam senarai Fortune Global 500.

Saga FGV bermula pada tahun 2012 apabila syarikat itu disenaraikan di Bursa Malaysia dengan harga IPO RM4.55, membolehkannya untuk mengumpul RM10 bilion.

Sebahagian besar peserta skim Lembaga Tanah Persekutuan (Felda) melabur dalam saham FGV pada masa itu. Walau bagaimanapun, harga saham FGV semakin merosot sejak beberapa tahun kebelakangan.

Harga saham FGV berada pada paras terendah iaitu RM1.17 bulan lalu. Sehingga tengah hari tadi, saham FGV kali terakhir diniagakan pada RM2.11 selepas melantun semula berikutan laporan The Edge Market.



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP