Friday 31 March 2017

Hadi Anggap Najib Setuju PAS Bentang RUU355


PAS langsung tidak terkesan dengan keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa kerajaan tidak akan mengambil alih pembentangan usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 di parlimen.

Malah, kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, keputusan Najib itu dilihat sebagai satu persetujuan untuk beliau membentangkannya sebagai rang undang-undang persendirian.

"Mengikut Perintah Tetap Parlimen, RUU355 Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 ini boleh dibentang dan dibahaskan selepas urusan kerajaan, namun kerajaan boleh memberi peluang untuk ia dibentangkan pada bila-bila masa.

Pilihan Editor

Menggali semula skandal forex 25 tahun lalu

"Justeru, saya menyeru semua ahli parlimen beragama Islam untuk menyokong pindaan RUU355, manakala yang bukan beragama Islam mestilah menghormati perlembagaan negara.

"Perlembagaan mengatakan ini adalah hal berkaitan Islam sahaja," katanya yang dipetik oleh portal Berita Harian Online selepas menyampaikan kuliah di Masjid Rusila, di Marang, hari ini.

Abdul Hadi juga dilaporkan akur bahawa keputusan untuk membentang dan membahaskan RUU355 adalah hak mutlak Speaker Dewan Rakyat.

Beliau berkata, PAS sedia menghadapi apa juga rintangan dan halangan dalam membentangkan RUU355 kerana ini adalah kewajipan.

Beliau turut mendakwa tahu dalang yang cuba menghalang pembentangan itu menjadi kenyataan.

Dewan Tertinggi BN malam Rabu lalu memutuskan kerajaaan tidak akan mengambil alih pembentangan usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 di parlimen.

Menurut perdana menteri, keputusan itu diambil selaras dengan dasar dan amalan BN yang menetapkan semua keputusan mesti dibuat secara konsensus.

Usul meminda Akta 355 itu adalah untuk meningkatkan had hukuman bagi kesalahan jenayah syariah menjadi RM100,00 denda, penjara 30 tahun dan 100 kali sebatan.








PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP