Wednesday 26 April 2017

Tuan Ibrahim Patut Jadi Ahli Panel Forum Perdana RTM Sahaja

Hanipa: Politik bukan bidang Tuan Ibrahim


Seorang daripada bekas Anggota Jawatankuasa Pusat (AJK) PAS menyatakan rasa 'simpatinya' kepada Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Menulis di Facebook, Hanipa Maidin berkata, sejak dulu lagi beliau berpendapat Tuan Ibrahim tidak sepatutnya menceburi dunia politik.

"Cukuplah menjadi panel untuk forum-forum agama anjuran RTM. Sejujurnya beliau sesuai dengan dunia itu. Dengan rasa hormat, politik bukan bidang dia," katanya.

Hanipa yang kini menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH) mengulas kenyataan dibuat timbalan presiden PAS itu mengenai pembahagian kerusi menjelang pilihan raya umum (PRU) akan datang.

PRU ke-14 perlu diadakan selewat-lewatnya suku ketiga tahun depan.

Malaysiakini pada 24 April lalu melaporkan Tuan Ibrahim sebagai berkata, pihaknya tidak akan mengganggu mana-mana parti pembangkang jika mereka membiarkan PAS berdepan dengan Umno di 80 kerusi.

Sebaliknya, kata bekas pensyarah universiti itu, jika calon berkenaan diganggu, PAS akan turut meletakkan calon mereka di kerusi ditandingi Pakatan Harapan (HARAPAN).

Macam stabil sangat

PAS secara konsisten sudah menyatakan cadangan mereka menuju Putrajaya melalui 80 kerusi berkenaan. Ia sebelum ini pernah ditegaskan beberapa pemimpin parti itu, termasuk Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk DrKhairuddin Aman Razali, dan Pesuruhjaya PAS Perak yang juga AJK Pusat PAS, Razman Zakaria.

Menurut Hanipa beliau berasa "amat geli" dengan istilah "kerusi PAS" kerana katanya, tidak pernah ada mana-mana kawasan pilihan raya dimiliki sesebuah parti.

"Dulu semasa dalam muktamar, bergegak gempita laungkan, (kalau) kalah pilihan raya pun tak apa (sebab) yang penting kita jaga prinsip.

"Sekarang apabila cakap tentang kerusi pilihan raya, dia pulak yang lebih-lebih.

"Meluatnya tengok gelagat parti yang rasa dia lebih suci daripada orang lain," kata anggota parlimen Sepang itu.

Hanipa yang pernah berkhidmat sebagai pengerusi Lajnah Undang-undang PAS juga menyindir PAS apabila Tuan Ibrahim mengulas mengenai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

Kata Tuan Ibrahim, PAS tidak dapat meneruskan rundingan dengan BERSATU kerana parti baru itu belum stabil.

"Ehem, macamlah PAS tu stabil sangat," katanya.




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP