Saturday 13 May 2017

Tanpa Pas Islam Tidak Akan Hilang Di Malaysia

Akta 355 berbangkit dalam pertemuan Azmin-PAS


Banyak perkara dikaitkan sebagai punca keruhnya hubungan PKR-PAS, termasuklah gara-gara konsert penyanyi dance-pop Amerika Syarikat Selena Gomez di Shah Alam pada 25 Julai lalu.

Bagaimanapun, sebab nombor satu dalam tiga senarai PAS semalam, berkaitan usaha PAS meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.

Menteri Besar Datuk Azmin Ali pagi tadi enggan mendedahkan butiran berkaitan pertemuan 60 minit pagi tadi dengan tiga exco PAS dan pesuruhjaya negerinya di Shah Alam pagi tadi.

Bagaimanapun, menurut sumber yang mengetahui pertemuan itu, isu berkaitan usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu berbangkit semula dalam pertemuan itu.

Setelah dituduh “menentang agenda Islam”, seperti usul Hadi, Azmin dikatakan turut meluahkan rasa kecewanyadi hadapan empat pemimpin kanan PAS negeri itu.

Sumber juga berkata Azmin membangkitkan kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 8 April lalu, yang melihat pelbagai aspek Mahkamah Syariah dan bukan hanya aspek hukuman seperti dicadangkan Hadi.

Ia termasuk isu keutuhan, kebebasan dan kecekapan kehakiman Mahkamah Syariah, sistem penjara, program latihan, infrastruktur lebih baik dan belanjawan yang bersesuaian.

“Dengan kenyataan 8 April itu, tuduhan Majlis Syura PAS bahawa PKR khianatitahalus siyasi tak boleh diterima oleh PKR,” kata sumber kepadaMalaysiakini.

Azmin pagi tadi memanggil tiga exco PAS dalam kerajaan negeri – Datuk Iskandar Samad, Zaidy Abdul Talib dan Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi – dan pesuruhjaya baru parti itu Sallehen Mukhyi.

Penjelasan daripada pemimpin-pemimpin kanan PAS Selangor itu akan dibawa ke perhatian Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail untuk tindakan lanjut.

Majlis Syura Ulama semalam mengumumkan kerjasama politik bersama PKR terbatal atas alasan parti itu banyak melanggar syarat-syaratnya.

Selain Akta 355, PAS juga menuduh PKR khiatat dengan bekerjasama dengan pihak yang mahu menjatuhkan kerajaan Kelantan dan menentang PAS dalam pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar, iaitu serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH).

PAS meletakkan tindakan politik dan urusan pentadbiran negeri Selangor kepada jawatankuasa kerja pusatnya dengan membangkitkan isumaslahah dan kepentingan Islam serta rakyat.


**Tak payah layanlah PAS ni, tanpa PAS, kedudukan Islam terus dimertabat kerana umat islam tidak bergantung pada PAS untuk menjadi jurucakap mereka.. PAS sibuk dgn imej Islam tapi gagal menjaga kebajikan rakyat dinegeri yang ditadbir sendiri.. Islam apakah itu..?? - Mohd Shah Rim






PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP