Thursday 15 June 2017

Penjualan Proton Kerana Dendam Kesumat, Dakwa Mahathir


Tun Dr Mahathir Mohamad masih meratapi penjualan Proton yang lahir dari cetusan ilhamnya kepada firma China Zhejiang Geely Holdings Co Ltd yang membeli kepentingan 49.9 peratus dalam syarikat pembuat kereta nasional itu.

Dalam blog post pagi tadi, beliau melabelkan penjualan itu sebagai tindakan membalas dendam.

“Penjualan Proton dipaksa kerana dendam kesumat. Maruah tidak penting. Membalas dendam lebih penting,” kata bekas perdana menteri itu.

Mahathir juga mendakwa setakat yang diketauinya, pinjaman mudah RM1.5 bilion yang diberikan oleh kerajaan untuk Proton tidak samapai ke firma yang bermasalah itu.

Tahun lalu, kerajaan meluluskan permohonan Proton Holdings Bhd bagi mendapatkan pinjaman mudah, yang tertakluk kepada beberapa syarat yang mesti dipenuhi oleh pengeluar kereta nasional itu.

Pinjaman itu menjurus ke arah membantu syarikat automotif negara berkenaan membayar vendor bagi komponen yang dibekalkan.

Antara syarat pinjaman, adalah bahawa Proton perlu meyakinkan kerajaan model perniagaan baru, mengemukakan pelan pemulihan syarikat, selain menawarkan pelbagai pelan strategik untuk mengembangkan pasaran domestik dan antarabangsa










PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP