Friday 16 June 2017

Siasatan 1MDB: DiCaprio Pulangkan Hadiah


Bintang Hollywood Leonardo DiCaprio memulangkan Oscar yang dimenangi oleh Marlon Brando kepada penyiasat Amerika Syarikat (AS) susulan siasatan pengubahan wang haram terhadap 1MDB, kata wakilnya pada Khamis.

DiCaprio juga mahu memulangkan barangan yang dikatakan diterimanya sebagai hadiah untuk lelongan kebajikan yang berpunca daripada pihak yang mempunyai kaitan dengan 1MDB, menurut kenyataan yang dilaporkanReuters.

Julai lalu, dalam saman sivil AS, penerbit Red Granite didakwa menggunakan RM100 juta yang menurut pendakwa dilencongkan daripada dana 1MDB kepada filem DiCaprio pada 2013 bertajuk The Wolf of Wall Street.

DiCaprio turut berlakon dalam filem itu.

DiCaprio pada Oktober lalu berkata beliau memberikan kerjasama kepada siasatan itu dan akan memulangkan sebarang hadiah atau sumbangan jika didapati berpunca daripada sumber dipersoalkan.

“DiCaprio berusaha memulangkan barang-barang ini, yang diterimanya bagi tujuan dimasukkan dalam lelongan kebajikan tahunan untuk memberikan manfaat kepada yayasannya,” menurut kenyataan itu.

“Beliau juga memulangkan Oscar yang asalnya dimenangi oleh Marlon Brando, yang diberikan kepada DiCaprio sebagai set hadiah oleh Red Granite bagi menyatakan terima kasih atas penglibatannya dalam The Wolf of Wall Street,” menurut kenyataan itu.

Yayasan Leonardo DiCaprio Foundation ditubuhkan pada tahun 1988 bagi mendukung pelbagai projek berkaitan alam sekitar.

Dalam pemfailan pada Khamis, Jabatan Kehakiman (DOJ) AS mahu merampas karya seni Picasso dan Basquiat yang dikatakan dibeli menggunakan wang yang dicuci daripada Malaysia dan dihadiahkan kepada DiCaprio oleh Red Granite.

Setakat ini masih tidak jelas dalam kenyataan itu sama ada dua lukisan itu telah dipulangkan atau tidak. Begitu juga dengan lukisan Diane Arbus yang turut disenaraikan dalam pemfailan undang-undang DOJ.

Pemfailan itu juga bertujuan merampas aset-aset dua lagi filem Red Granite yang didakwa pihak pendakwaan menggunakan wang 1MDB, iaitu Dumb and Dumber To (2014) dan Daddy's Home (2015).

Red Granite Pictures yang berpangkalan di Los Angeles dalam kenyataan pada Khamis berkata “sedang berhubung dengan Jabatan Kehakiman secara aktif untuk menyelesaikan kes-kes saman sivil dan bekerjasama penuh”.

- mkini




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP