Monday, 16 October 2017

GEMPAR :HALAMAN AL-QURAN KOSONG BUKAN SALAH CETAK TAPI ‘HILANG”


Seorang pegawai majlis agama Islam Johor (MAIJ) percaya lapan halaman al-Quran yang ‘kosong’ bukan kerana salah cetak.

Paparan menunjukkan halaman al-Quran yang kosong walaupun naskhah itu dikatakan telah dikhatam enam pelajar tahfiz. — Foto ihsan Facebook/Adam Aliman

Abdul Latif Juffri berkata naskhah itu dikhatam beberapa kali dan ditandatangani enam pelajar tahfiz sebagai bukti pembacaan, lapor Harian Metro.

“Menguatkan hujah mengenai kejadian itu adalah al-Quran berkenaan juga sering dibaca anak murid sekolah abang saya, malah mereka juga khatam dengan al-Quran sama.

“Namun ketika itu tidak berlaku kehilangan kandungan muka surat dalam naskhah kitab suci berkenaan hinggalah disedari pada Syawal lalu,” katanya.

Beliau berkata halaman yang kosong itu membabitkan empat surah dan disedari mereka 13 beradik pada sambutan Aidilfitri yang lepas ini.

Katanya, mereka mengadakan marhaban dan tahlil di rumah keluarga di Kampung Parit Ismail, Parit Yaa’ni, Batu Pahat 25 Jun lalu.

Menolak andaian silap cetak sebagai punca, beliau percaya kejadian itu sebagai petunjuk kepada manusia semakin hampir akhir zaman.

25 Jun 2017 yang bertepatan dengan 1 Syawal 1438 Hijriyah warga Johor, Malaysia digemparkan dengan fenomena aneh bin ajaib.

Pasalnya, percaya tidak percaya, kitab suci Alquran yang ada di empat surah mendadak kosong 8 halaman.

Misteri kehilangan lapan halaman Alquran itu terjadi di Kampung Parit Ismail, Parit Yaa’ni, Batu Pahat, Johor, Malaysia.

Harian Metro melaporkan, lapan halaman Alquran yang hilang terdiri dari empat surah.

Hal itu diketahui oleh pegawai Penerbitan Majelis Agama Islam Johor (MAIJ), Abdul Latif Juffri (52).

Menurut Latif, kejadian tersebut diketahui ketika dia bersama dengan 13 saudaranya ingin mengadakan acara marhaban dan tahlil pada 1 Syawal.

“Kebetulan saya masih ingat potongan ayat pendinding terkandung dalam surah Yasin diajarkan guru, sebelum abang, Abdul Manaf Juffri (54), yang juga Guru Besar Sekolah Agama Seri Bengkal mendapatkan Alquran untuk dijadikan rujukan,” imbuh Latif, seperti dilansir MyNewshub.

Namun, ketika dibuka, lembaran Alquran itu dilihat dua halaman tanpa tulisan, sebelumnya kejadian serupa terjadi pada enam halaman untuk tiga surah berbeza.

Abdul yang bertugas di bahagian publikasi MAIJ sejak 1993 silam mengakui sudah beberapa kali melihat kejadian seperti itu.

Bahkan pengalaman itu adalah kedua kalinya dialami kakaknya.

Dia mengatakan, sebelumnya enam siswa tahfiz (penghafal Alquran) telah membubuhkan tanda tangan mereka sebagai bukti bahwa Alquran ini sudah dikhatamkan sebelum dibeli oleh kakaknya.

Bahkan Alquran tersebut sering dibaca dan dikhatamkan selama Ramadan. Bahkan sering dibawa para murid di sekolah kakaknya dan mereka juga khatam dengan kitab suci itu.

“Namun ketika itu, tidak terjadi kehilangan kandungan halaman dalam naskah kitab suci seperti yang terjadi pada 1 Syawal lalu,” katanya Abdul.

Bila terjadi seperti ini, biasanya banyak mengatakan itu kesalahan percetakan, tetapi apa yang terjadi sebaliknya kerana ktaham.

Abdul mengatakan, isu kehilangan lapan halaman Alquran ini memberikan petunjuk kepada manusia bahawa semakin dekatnya akhir zaman.

“Ini petunjuk dunia semakin tua dan petunjuk Allah SWT berada di mana-mana,” katanya. Wallahulam

Nota: Benar lah dunia semakin tua. Oleh itu marilah kita sama-sama mempersiapkan diri menunju kehidupan abadi. Semakin banyak bukti-bukti tanda kiamat muncul di akhir zaman kini. Namun janganlah kita menjadi lalai terlalu mengejar dunia kerana dunia ini sementara, kehidupan abadi hanyalah di sana.  Semoga kita semua dilindungi oleh oleh daripda fitnah akhir zaman. Amin

Sumber: Projek MMO
Sumber: www.jawapos.com






PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

1 comments:

Bangang 17 October 2017 at 09:53  

MASYALLAH!....ITU SEMUA TANDA-TANDA KEBESARAN ALLAH S.W.T, SEMOGA KITA MENGAMBIL PENGAJARAN YANG TERSURAT DAN TERSIRAT DARI KEJADIAN ITU

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP