Friday 13 October 2017

Tok Sami Hindu Bunuh Penyanyi Islam


NEW DELHI: Sekurang-kurangnya 200 penduduk Islam lari dari perkampungan mereka di barat Rajasthan selepas seorang sami Hindu dan rakannya membunuh penyanyi lagu rakyat Muslim, akhir bulan lalu.

Masalah meletus di perkampungan Dantal berhampiran sempadan India-Pakistan, 27 September lalu apabila seorang sami Hindu menuduh penyanyi lagu rakyat, Ahmad Khan, membuat kesilapan ketika mengalunkan mantera membangkitkan dewi Hindu.

Khan, 45, adalah anggota komuniti Langa Manganiyar, yang menyanyikan lagu keagamaan Hindu dan versi spiritual di kuil serta festival.

Cadangan sami itu supaya mantera diubah menyebabkan berlaku pertengkaran.

Polis berkata, sami itu, Ramesh Suthar dan rakannya kemudian memecahkan alat muzik milik Khan sebelum membunuhnya.

"Berita pembunuhan itu mencetuskan rusuhan antara penganut Hindu dan Muslim yang tinggal bersama selama beberapa generasi," kata pegawai polis kanan, Gaurav Yadav, yang menyiasat kes itu.

Beliau tidak menyatakan bagaimana Khan dibunuh, namun berkata Suthar sudah ditahan. Rakan subahatnya bagaimanapun berjaya melarikan diri.

Pihak berkuasa sudah menghantar pasukan separa tentera ke kawasan itu, namun penduduk Islam, yang bimbang berlaku pertembungan, enggan kembali ke rumah.

"Atas kesalahan kecil, penganut Hindu membunuh saudara lelaki saya. Kami tidak boleh tinggal dalam perkampungan sama lagi," kata sepupu penyanyi itu, Rakha Khan. - REUTERS




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP