Wednesday 13 December 2017

Mahathir perlu kembali ke darjah satu, kata Jamal



Sehari selepas melabelkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai kebudak-budakan kerana memulangkan pingat kebesaran negeri Selangor, hari ini Ketua Umno Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos cuba menyekolahkan bekas perdana menteri itu.

Dengan membawa buku sekolah, pemimpin akar umbi Umno itu menyarankan Dr Mahathir dan isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali kembali ke darjah satu dan mempelajari Rukun Negara sekali lagi.

“Mahathir perlu kembali duduk darjah satu, duduk sekolah balik.

“Tak payah pusing satu negara cakap (mengenai politik), masuk balik darjah satu dan belajar Rukun Negara.

“Mungkin (Mahathir) dah lupa, mungkin terlalu tua, ketiga-tiga mereka ini pun dah terlalu tua dan terlupa erti Rukun Negara,” katanya kepada pemberita di balai polis daerah Dang Wangi petang ini.

Beliau sebelum itu membuat laporan polis terhadap Mahathir, Siti Hasmah dan bekas menteri Umno, Datuk Zaid Ibrahim.

Menurut Jamal yang juga adalah pemimpin gerakan Baju Merah, tindakan Mahathir memulangkan pingatnya itu sebenarnya adalah sebagai tanda "bantahan" terhadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

“Apabila menerima teguran dari Sultan Selangor, beliau cuba memperlekehkan atau buat protes dengan memulangkan pingat kebesaran.

“Mereka ini tidak mematuhi peradaban yang kita dari kecil lagi diajar tentang Rukun Negara,” katanya merujuk kepada rukun kedua iaitu “Kesetiaan kepada Raja dan Negara”.

Isnin lalu, Malaysiakini melaporkan bekas perdana menteri itu dan isterinya menyerahkan semula anugerah kebesaran yang diterima daripada sultan Selangor sebelum ini.

Antara pingat itu adalah yang tertinggi dikurniakan oleh Selangor.

Pingat serta anugerah berkenaan dikembalikan kepada pihak istana pada 7 Disember lalu.

Walaupun tidak dinyatakan secara rasmi sebab pingat dan anugerah berkenaan dikembalikan, ia dipercayai ada kaitan dengan teguran dan titah Sultan Selangor terhadap pengerusi BERSATU itu sejak akhir-akhir ini.

Antaranya membabitkan ucapannya itu mengenai Bugis - yang disasarkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Semalam, Jamal turut mencabar Dr Mahathir supaya “berhijrah” ke negeri lain dan tidak lagi menetap di Selangor kerana tidak menghormati sultannya.

Sementara itu, laporan polis ke atas Zaid adalah yang kedua dibuat oleh Jamal ke atas bekas menteri itu.

Minggu lalu, Zaid menimbulkan kemurkaan pihak istana Selangor melalui tweetnya mengenai kenyataan Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Baginda bahkan memberitahu anggota DAP itu supaya kembali ke negeri asalnya di Kelantan jika tidak bersetuju dengan pandangannya.

Zaid berpendapat bahawa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan tetapi tweetnya dianggap kurang sopan dan kini menjadi subjek siasatan di bawah Akta Hasutan.

Mengulas isu itu, Jamal berkata, Zaid, Dr Mahathir dan isterinya adalah individu yang tidak mematuhi Rukun Negara dan perlu dihukum.

“(Saya) membuat laporan sekali lagi tentang ketidak-patuhan mereka terhadap Rukun Negara, kesombongan, keegoan dan kebiadapan (mereka) terhadap Sultan Selangor.

“(Saya akan) teruskan sehingga ketiga-tiga pihak ini diambil tindakan oleh pihak yang wajib

“Saya sebagai rakyat Malaysia dan lahir di Selangor, apabila melihat sultan saya dihina, kami akan bangkit dan menentang mereka ini,” katanya.



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP