Tuesday, 28 March 2017

Ke hadapan Adinda Nik Abduh...


SEMOGA adinda dan keluarga besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berada dalam pemeliharaan ALLAH. Keluarga kami sihat belaka menjalani kehidupan fana ini yang pasti berakhir.

Adinda,

Kita berkongsi satu fakta, iaitu ayah kita adalah pemimpin parti Islam yang disegani kawan dan lawan. Ayah saya Tuan Haji Yusof Rawa pernah menjadi Presiden Pas dan Murshidul Am pertama. Beliau tak mahu dipanggil Tuan Guru dan lebih senang dengan panggilan Tuan Haji sahaja.

Ayah kita menjadi bahan kritikan dan cemuhan, ada juga pujian dan pujaan. Sepanjang hidup kami, kami lalui dengan pesanan ayah “biarkan, itu perkara biasa..” Ayah mengajar doa kepada saya apabila dipuji agar berkata: "Ya ALLAH jadikanlah pujian mereka satu kebaikan bagi ku, dan ampunilah aku atas segala sesuatu keaiban aku yang mereka tidak ketahui (tentang aku)”

Kritikan pedas kepada ayah ketika memimpin era kepimpinan ulama oleh musuh politiknya seperti tuduhan terikut pengaruh Syiah dan kritikan dari dalam Pas sendiri ketika ayah bersetuju dengan penubuhan sayap CCC (Chinese Consultative Council) semua diterima sebagai asam garam politik.

Malah ayahanda pernah berhasrat letak jawatan Presiden kerana menganggap undi tidak percaya kepadanya hanya kerana ada di kalangan AJK Pas waktu itu tidak menyokong keputusan yang sebelumnya dibuat bersama.

Walaupun Allahyarham Tan Sri Asri Muda dan rakan-rakannya menubuhkan Hamim, ayahanda saya tetap menziarahi mereka sebagai kawan. Ayahanda mengajar saya bahawa Islam mengatasi kepartian dan kekelompokan. Beliau dikenali tidak bersetuju dengan budaya takfiri ketika itu dan menyatakan pendirian Pas secara rasmi.

Di Pantai Timur, ayahanda dianggap ‘tidak keras’ malah ketika belasungkawa kematian beliau, Utusan Malaysia menyebut ” Haji Yusof Rawa, Pemimpin Sederhana dalam Pas meninggal dunia”

Adinda,

Saya cuba meneruskan prinsip dan ajarannya kerana beliau adalah murabbi saya yang pertama. Berbeza dengan adinda, saya memilih untuk bersama Amanah atas pilihan prinsip.


Orang menuduh kekanda dengan label berbagai antaranya “Iman tidak boleh diwarisi”, "Ayah hebat, anak pengkhianat” dan lain-lain yang cuba kaitkan saya dan ayah saya. Kekanda diamkan sahaja dan anggapnya sebagai asam garam perjuangan.

Adinda,

Apa yang mereka tidak tahu, beberapa hal diajar oleh ayah kekanda ialah kepartian atau istilah Jemaah bukan soal aqidah iman dan kufur, kedua, pandangan politik bukan kesalahan, ketiga, bersikap terbuka dalam semua hal adalah jalan terbaik.

Kita ditinggalkan dengan berbagai tanggapan terhadap kepimpinan ayah kita. Para ahli akademik berminat membuat kajian tentang ketokohan mereka dalam suasana politik yang mereka terpaksa harungi.

Begitu juga pihak lain termasuk parti politik, badan kerajaan dan bukan kerajaan. Ruang penulisan, seminar dan kajian ilmiah akan memberi peluang ketokohan ayahanda kita dikenali generasi kemudian.

Adinda,

Semua tokoh sama ada ulama atau politik sepanjang sejarah dibuat penulisan dan kajian antara kritikan dan kredit. Ibnu Taimiyah, Imam al Ghazali, Imam al Syatibi, semuanya dimuatkan sejarah mereka dalam bentuk kritikan dan kredit.

Apapun, ia tidak mengurangkan kehebatan ide, ilmu tokoh besar ini. Kekanda tidak dapat membayangkan jika ada pihak pada zaman pasca kematian mereka, menyekat atau menghalang kritikan dan kredit ditulis untuk mereka, nescaya hari ini tiada siapa yang mengenal tokoh besar Islam ini.

Biarlah ayahanda kita dikaji, diseminarkan kerana generasi akan datang dapat menghargai jasa besar mereka untuk politik Malaysia dan perkembangan politik Islam antarabangsa.

Ada sudut pandang ayah kita dari kasih sayang seorang bapa, kesetiaan seorang kawan dan penghayatan akhlak berkeluarga perlu juga diketengahkan berbanding dengan aspek keseriusan politik dan kepartian semata-mata. Bagaimana semua ini hendak ditonjolkan kalau kita sebagai anak menghalang sesuatu pihak mengadakan seminar tentang pemikiran dan ketokohan ayah-ayah kita?

Adinda,

Jikalau alasannya kerana parti Amanah (bukan PAN ya) yang menganjurkannya, kaedahnya tetap sama, iaitu ” kita tidak boleh menyekat mana-mana pihak membuat kajian tentang ayah kita” Dengan menyekat, apatah lagi melalui laporan polis, kita telah meletakkan kes awalan yang tidak baik seolah menjadi kesalahan sesuatu pihak mengkaji pemikiran ayah-ayah kita.

Lagipun seminar yang bakal dianjurkan belum pun lagi berlangsung, apakah adinda ada ‘kashaf’ keburukan akan berlaku?

Jika Amanah adalah masalahnya, carilah jalan lain untuk membuat laporan ke atas Amanah, contohnya buatlah laporan polis tentang kenyataan bahawa Pas menerima 90 juta dari Umno melalui laporan Sarawak Post.

Atau dakwaan Kerajaan Kelantan tidak memelihara alam sekitar, atau dakwaan Pas dah berbaik dengan Umno dan lain-lain dakwaan politik terhadap Pas. Adapun menggunakan nama ayah kita sebagai laporan polis kerana Amanah bercadang akan buat seminar pemikiran TGNA adalah di luar jangkaan kekanda terhadap adinda.

Adindaku,

Kekanda telah menyatakan bahawa, siapa sahaja yang berminat untuk mengkaji tentang ayah kami atau membuat seminar, kami tidak akan halang.

Ayahanda kami juga adalah antara penerbit dan pencetak Melayu yang awal di Pulau Pinang, antara pengasas Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang, Tokoh Maal Hijrah Pulau Pinang( zaman BN) dan anak Melayu Pulau Pinang terawal dalam jawatan kabinet ketika Pas bersama BN.

Kekanda yakin, sebagai anak kepada seorang tokoh besar, ada perkara yang adinda belum mengetahui tentang TGNA kerana kekanda sendiri senantiasa mendapat maklumat baru tentang ayah kekanda THYR, yang kami sendiri tidak pernah mengetahuinya.

Melalui seminar kita sebagai anak akan terus mempelajari tentang ayah kita. Melainkan adinda telah mengetahui segalanya tentang ayahanda adinda, itu kekanda tidak tahu.

Adinda,

Demikianlah warkah kekanda untuk ditatapi umum, biarlah mereka membaca celoteh kekanda. Mereka tidak memahami bagaimana menjadi anak kepada tokoh, ya kekanda pernah kecil hati pada kritikan kepada ayah tetapi kekanda belajar membesar dengan realiti ini.

Ya kekanda memilih untuk bersama Amanah, kekanda rela menerima kritikan. Adinda juga mungkin merasai perasaan yang sama dikritik hebat gaya ‘politik berhemah’ adinda.

Walaupun demikian, ketahuilah kekanda tidak akan menyekat mana-mana pihak mengkaji atau membuat seminar tentang ayah kekanda malah kekanda dengan berbesar hati mengajak adinda untuk menjadi pembentang dalam seminar anjuran Amanah untuk membetuli apa yang adinda rasa dieksploitasi oleh parti Amanah. Jika adinda bersetuju, kekanda akan meminta penganjur menjemput adinda mewakili keluarga TGNA.

Semoga ALLAH memelihara kita semua dalam kehidupan berbaki menuju alam abadi. Salam kasih pada bonda dan semua keluarga TGNA dari keluarga besar THYR. Semoga adinda menerima jemputan kekanda dengan dada yang lapang dan semoga tiada laporan polis dibuat kerana warkah ini.

MUJAHID YUSOF RAWA

28 March 2017





Read More...

Biawak Hidup: Azmin Tegur Hadi Supaya Guna Istilah Lebih Sopan




Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menegur kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana memberi istilah tidak manis untuk khalayak ramai dalam satu kenyataannya pada Sabtu lalu.

"Kalau kita berhujah dengan musuh sekalipun, tidak ada keperluan menggunakan istilah-istilah yang tidak sihat. Itu pandangan saya," kata Azmin.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas Istiadat Pembukaan Persidangan Penggal Ke Lima Dewan Negeri Selangor yang ke 13, di Bangunan Annexe, di sini, hari ini.

Dalam satu kenyataan pada Sabtu lalu, Abdul Hadi menegaskan PAS tidak bersama Pakatan Harapan kerana bercanggah dengan dasar dan konsepnya manakala di dalamnya ada parti dan pemimpin yang terus menerus menentang Islam secara terbuka, bersembunyi atau oportunis.

Ini sekaligus mengulangi pendirian parti itu untuk tidak menyertai PH malah BN dalam menghadapi PRU14.

Ahli Parlimen Marang itu turut menyifatkan menyertai BN laksana memikul biawak hidup walaupun sebahagian kalangan mereka yang mencipta masalah dalam BN telahpun keluar dan menyertai PH.

"Bahkan menyertai PH biawaknya lebih besar dan penyakitnya lebih parah," kata Abdul Hadi.

Mengulas lanjut mengenai pemutusan hubungan PAS terhadap PKR di Selangor, Azmin menyifatkan ia sebahagian daripada proses demokrasi.

Jelasnya, PKR tidak pernah memutuskan hubungan dengan parti-parti politik yang dianggapnya sebagai 'sahabat'.

"Kita menghormati perbezaan tetapi tidak sampai memutuskan hubungan begitu rupa.

"Kita masih yakin dan percaya keperluan kepada satu muafakat yang utuh itu amat penting bagi menyelamatkan negara dan rakyat keseluruhannya, itu pendirian PKR," katanya.







Read More...

Monday, 27 March 2017

Nak Tahu Kenapa Aku Benci Safiq Rahim?


Ok hari ni aku cerita.

Aku pernah ke Bangkok pada tahun 2014 untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Suzuki AFF. Turun je kapal terbang aku dan dua rakan lagi terus ke hotel penginapan pasukan negara. Kenapa? Untuk berjumpa mereka dan memberikan sokongan moral. Setidak-tidaknya aku dapat tengok dan jumpa mereka secara berdepan bukan lagi dari jauh. Its a dream come true pada masa tu.

Semasa aku di hotel, pemain Malaysia turun ke cafe untuk minum petang. Aku dan beberapa orang yang ada di sana masa tu ambil peluang untuk bergambar dan berikan kata-kata semangat untuk mereka bermain.

Amri, Apek, Safee Sali, Badri Razi, Indra Putra, Dollah Salleh steady bersalaman, senyum, melayan peminat dan bergambar.

Tiba giliran Safiq Rahim. Aku hulur tangan, bersalaman. Kawan aku memegang kamera.

"Bro, boleh tangkap gambar?" Tanya aku.

Dia diam je sambil angguk. Senyum? Ada, sinis.

Mungkin sedang fokus.

Seusai bergambar, "Bro, semoga berjaya. Buat yang terbaik" kata aku. Dia senyum macam nak taknak. Mungkin ni style dia pada orang yang dia tak kenal. Lebih-lebih lagi fans, maklumlah dia pemain bola sepak profesional. Aku pun bersorak sorai untuk dia bermain demi lencana di dada.

Kawan aku yang memegang kamera tadi ke depan juga untuk bersalaman. Sambil bersalaman, kawan aku pun cakap,
"Bro, good luck. Buat yang terbaik, kami datang dari jauh untuk bro dan team"

Kau tahu apa dia jawab?

Aku boleh dengar satu-satu,

"Ek?" Nada sinis nak mampos.

"Saya pun datang jauh juga ni" dengan nada berlagak dia. Masa tu suasana jadi awkward. Sunyi seketika. Sebaris kata-kata yang pada aku tak patut diucapkan pada seorang penyokong. Kalau baca memang nampak tiada apa yang salah tapi bila dengar dengan telinga sendiri, berdesing.

Masa tu aku rasa nak sound je dengan kata-kata "eh, kau datang dibayar ditanggung semuanya sebab tu kerja kau, manakala kami datang keluar duit sendiri semata-mata untuk sorak demi kau" tapi aku simpan dalam hati. Taknak kacau emosi dia.

Dan malam tu kita semua tahu macam mana teruknya beliau bermain hinggakan kita kalah 2-0 di Bangkok. Berbakul maki hamun dihamburkan pada beliau dari tempat duduk penyokong Malaysia di Stadium Rajamangala, Bangkok. Tapi demi lencana di dada aku dan rakan-rakan serta 80,000 rakyat Malaysia yang lain tetap hadir ke Stadium Bukit Jalil diperlawanan timbal balik. Tapi kita tetap kalah walaupun ada ruang-ruang untuk buat comeback.

Mulai kes dekat Bangkok tu aku jatuh benci pada SR8, aku dan penyokong yang ada masa tu tak minta disujud dilayan seperti anak raja. Cukup berperlakuan profesional seperti pemain-pemain lain. Sambil steady layan peminat. Mungkin ada orang nampak benda ni perkara remeh, tapi bukan pada aku apabila dia bersikap kurang ajar sedemikian. Sebab tu juga sekarang aku dah takde rasa minat nak pergi meet and greet pemain skuad Kebangsaan.

Lebih-lebih lagi kawan aku sendiri yang berbangsa cina juga nyatakan perkara yang sama, dia berlagak pada masa itu dengan cara, gaya dan kata-kata dia.

Ok ketepikan hal luar padang. Itu hanya faktor pemangkin aku tak suka dia. Yang paling penting, apa lagi yang nak dibuktikan dia sekarang? Dulu dah bagi banyak peluang. Main macam celake juga. Sekali dua power tak cukup untuk menjadi power selamanya. Cukuplah tu. Bagi budak lain buktikan diri.

Terima kasih untuk sumbangan selama ni. Dah bersara kan? Cukuplah.

MyFootballLiga





Read More...

Harakah: Dr. Mahathir Trojan Horse?


Lidah rasmi PAS, Harakah Daily hari ini menyiarkan artikel bertajuk 'Mungkinkah Tun Mahathir satu Trojan Horse?' hasil nukilan Ahmad Amzad Hashim yang mempersoalkan penyertaan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pakatan pembangkang.

Penulis artikel itu seolah-olah cuba untuk mengaitkan bekas perdana menteri itu dengan muslihat perang Spartan yang cukup terkenal - 'Trojan Horse'.

"Trojan Horse dibina dari serpihan kapal Sparta, musuh Troy. Ia begitu hebat dan pemimpin Troy merasa kagum, lalu dibawa masuk ke dalam kota Troy dengan penuh keraian. Rupa-rupanya ia strategi penyusupan Sparta bagi memusnahkan Troy dari dalam.

"Kepada yang memerhati, Mahathir sedang jadi batu api melagakan penyokong pembangkang dengan PAS, meneruskan usaha memperlekehkan PAS yang telah dibuatnya sejak dalam Umno lagi. Misinya gagalkan PAS. Kerana hanya PAS ancaman sebenar Umno. Rebah Umno, rebahlah BN.

"Beliau sudah meneutralkan gelombang "reformasi Anwar" dengan meletakkan dirinya sendiri sebagai idola baru pakatan pembangkang. Beliau telah secara terbuka minta PH jadikan BN sebagai contoh ikutan," jelas penulis dalam artikel tersebut.

Dua hari yang lalu, Mahathir menyifatkan PAS sebagai keliru dengan pendiriannya untuk bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kerana presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang 'kurang memiliki karisma'.

"Saya merasa PAS cukup banyak keliru, seperti yang saya katakan baru-baru ini.

"Kadang-kala ia seolah-olah mereka berminat menyertai kami (Pakatan Harapan) tetapi masa yang lain, tidak.

"Mereka (PAS) minta kami menganjurkan perjumpaan bersama tetapi apabila kita menetapkan tarikh, mereka kata mereka tidak minta untuk itu, sehingga tidak ada penyelarasan yang betul dalam PAS," lapor New Straits Times.

Mengulas lanjut, Ahmad Amzad dalam artikelnya itu berkata, Datuk Zaid Ibrahim yang disifatkan sebagai orang kepercayaan Mahathir menulis artikel mengenai PAS yang dikatakan bakal musnahkan BN tanpa sedar yang membayangkan keresahan dan seruan kepada pencinta BN supaya selamatkan BN.

"Beliau minta guna satu logo dalam pilihan raya untuk Pakatan Harapan. Sedangkan untuk membolehkan rakyat kenal dan biasa dengan satu satu logo memakan masa bertahun-tahun. Ia akan mengelirukan rakyat lebih jauh lagi sedangkan PRU14 boleh berlaku bila-bila masa dan tidak lewat setahun dari sekarang.

"Beliau minta tukar nama Pakatan Harapan kepada Barisan Rakyat. Sekali lagi pertukaran nama adalah beban baru penerimaan rakyat dan strategi halus. Seperti Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan disebut secara mudah sebagai "Pakatan". Kecenderungan orang menyebut secara mudah "Barisan" hanya menguntungkan BN," kata penulis lagi.

Terbaru, jelasnya, Mahathir menuntut partinya menjadi ketua Pakatan Harapan pula.

"Adalah munasabah untuk berjaga-jaga jika mereka sedang meraikan Trojan Horse yang punya agenda menghancurkan Troy.

"Jangan lupa Achilles pahlawan terbilang Sparta yang bersama dalam Trojan Horse itu juga bukan kepalang benci dan permusuhannya kepada Raja Sparta ketika itu. Tetapi tetap tindakannya memenangkan Sparta.

"PAS lebih kenal Mahathir dengan segala dramanya sejak dulu. Drama 'pergaduhannya' dengan Nazri Aziz, ini bukan benda baru. Mereka mesra sejak dulu," kata Ahmad Amzad lagi.








Read More...

Sunday, 26 March 2017

Nazri Kepada Mahathir: Nak Tahu Bisu Atau Tidak Tunggu 7 April Nanti..


MOHAMED NAZRI: Itu kawasan pekan kecil takkanlah nak letak sampai 30 tingkat bangunan. Gilalah kalau macam itu, saya belum gila lagi... kalau saya gila mungkin saya buat. -Gambar fail

PADANG RENGAS: "Nak tahu saya bisu atau tidak, tunggulah 7 April nanti."

Itu kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz ketika mengulas kenyataan berunsur sindiran daripada penasihat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM), Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mohamed Nazri dalam pada itu menyangkal dakwaan Dr Mahathir yang mengatakan beliau tidak berbual dan hanya "diam seribu bahasa" di sepanjang pertemuan singkat mereka di Kuala Kangsar pada Sabtu.

"Di majlis makan cendol itu dia (Dr Mahathir) tak tanya apa-apa pun pada saya, jadi saya diamlah sebab itu majlis kendalian mereka. Bukannya saya membisu kerana takut atau sebagainya.

"Lagipun saya diberitahu bahawa tiada ucapan dan hanya santai sahaja. Jadi saya fahamlah ini majlis dia dan tak mahulah saya bercakap," ujarnya.

Beliau berkata demikian pada majlis Perasmian Serentak Masyuarat Agung UMNO Cawangan Bahagian Padang Rengas di Dewan Millenium Lubok Merbau pada Ahad.

Jelasnya, dia mengharapkan wacana yang dijadual berlangsung 7 April ini tidak dibatalkan kerana menurutnya wacana seumpama itu di bawah kelolaan Karangkraf sudah 46 kali dijalankan.

"Tidak ada alasan sebenarnya untuk pihak polis tidak memberi izin untuk adakan wacana nanti. Apa pun, nak tahu saya bisu atau tidak, tunggulah 7 haribulan nanti," katanya lagi.

Ahli Parlimen Padang Rengas itu turut menolak tuduhan Mahathir tentang kemampuannya dalam membangunkan kawasan Parlimen Padang Rengas.

"Saya akan membawa pembangunan mengikut keperluan dan mengambil kira latar belakang di Parlimen Padang Rengas.

"Itu kawasan pekan kecil takkanlah nak letak sampai 30 tingkat bangunan. Gilalah kalau macam itu, saya belum gila lagi... kalau saya gila mungkin saya buat," katanya.

Dalam perkembangan lain, Nazri berkata beliau dimaklumkan bahawa Naib Presiden PPBM Perak, Datuk Hamidah Osman berminat untuk bertanding di Parlimen Padang Rengas.

"Hamidah ada beritahu, Tun M pun sama jelaskan kepada saya yang dia (Hamidah) minat bertanding di sini. Saya kata tiada masalah. Lagi ramai lagi bagus, sebab ini demokrasi.

"Kalau sampai empat atau lima parti hendak menjatuhkan UMNO, sama sama kita lawanlah," katanya

- astroawani






Read More...

Tadi sungguh-sungguh nak jumpa, dah jumpa diam pula - Dr Mahathir


Tun Dr Mahathir Mohamad menyindir tindakan Datuk Seri Nazri Aziz yang disifatkannya terlalu bersungguh-sungguh mahu bertemu dengannya di Kuala Kangsar pada petang Sabtu. -Bernama

PADANG RENGAS: Penasihat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad menyindir tindakan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz yang disifatkannya terlalu bersungguh-sungguh mahu bertemu dengannya di Kuala Kangsar pada petang Sabtu.

Mantan perdana menteri memberitahu dalam pertemuan singkat selama 30 minit itu, beliau tertanya-tanya mengapa Nazri langsung tidak berbual dengannya walaupun sebelum itu Ahli Parlimen Padang Rengas tersebut menunggu beliau berjam-jam lamanya.

“Hari ini dia (Nazri) bersungguh-sungguh nak jumpa dengan saya, saya pun tak tahu kenapa. Tapi bila jumpa dekat tempat jual cendol, dia tak kata apa pun.

“Nak jumpa tapi tidak cakap kenapa?” katanya ketika menyampaikan ceramah di Kota Lama Kiri, di sini, pada malam Sabtu.

Tambah Dr Mahathir, Nazri langsung tidak memandang wajahnya dalam pertemuan berkenaan walaupun sebelum itu telah menunggu ketibaan beliau bersama isteri di hadapan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sultan Azlan Shah selama empat jam.

"Entah kenapa dia diam seribu bahasa duduk tepi saya. Kalau dia bisik pun saya boleh dengar, tapi dia tak bisik, duduk tengok depan sahaja. Habis-habis sangat dia kata itu Sungai Perak... saya pun tahu itu Sungai Perak, tak perlu beritahu saya,” ujar beliau.

Beliau dalam pada itu turut meragui kebolehan Nazri memimpin negara kerana dakwanya Anggota Parlimen Padang Rengas itu tidak mampu menjaga serta membangunkan kawasannya sendiri.

“Saya datang ke Padang Rengas nak lihat kawasan menteri (tapi) tak nampak macam kawasan menteri, kawasan sendiri pun tak tahu jaga,” katanya lagi.

Pada petang Sabtu, Dr Mahathir dan Nazri telah meluangkan masa bersama hampir 30 minit di sebuah gerai cendol di Lembah Sungai Perak.

Kedua-dua ahli politik itu sebelum ini dijadualkan berdebat di MRSM Sultan Azlan Shah di sini pada Sabtu namun ditunda pada 7 April depan kerana gagal mendapatkan permit daripada pihak berkuasa.

- astroawani






Read More...

Saturday, 25 March 2017

Pemimpin PAS Sengih Sampai Tak Boleh Tutup Mulut


KUALA LUMPUR – “Dulu lawan (UMNO). Sekarang naik sekapal (bantuan umat Islam Rohingya). Sengih sampai tak boleh tutup mulut,” kata Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu.

Beliau berkata demikian bagi menyindir PAS kerana bersengkongkol dengan UMNO untuk menghantar bantuan kepada umat Islam Rohingya yang dizalimi rejim Myanmar melalui misi `food flotilla’ pada Februari lalu.

Mohamad yang juga bekas Timbalan Presiden PAS berkata, PAS perlu sedar diri parti itu tidak akan menang di Kelantan dan Terengganu dalam pilihan raya umum sebelum ini tanpa bantuan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Beliau turut mengingatkan mantan Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak akan dapat menjadi Menteri Besar Kelantan pada tahun 90-an tanpa bantuan Semangat 46.

“Kejayaan PAS menguasai Terengganu juga hasil daripada gabungan antara parti pembangkang melalui Barisan Alternatif selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat,” katanya dalam satu ceramah seperti dilaporkan portal berita pro-Pakatan Harapan.

Justeru, Mohamad mengakui bahawa PAN, PKR, DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) tidak mampu berhadapan dengan UMNO secara bersendirian.

Kata beliau, atas sebab itu keempat-empat parti itu harus bergabung untuk menumbangkan UMNO tanpa memerlukan PAS.








Read More...

Nik Abduh 37 'Hantar Adik' Lawan Pengunaan Nama Ayah


PENGGUNAAN nama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat oleh Parti Amanah Negara (Pan) dibantah ahli keluarga mantan Menteri Besar Kelantan itu.

Hal tersebut berhubung Seminar Tok Guru Nik Aziz yang akan dianjurkan Pan Batu pada 9 April depan di KLCAH, Kuala Lumpur.

Pihak terbabit juga dikatakan akan menjelajah bermula di Kuala Lumpur menjaja nama tokoh agama berkenaan bagi kepentingan Pan dan Pakatan Harapan.

Keluarga menganggap ia merupakan satu penghinaan kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang sepanjang hidupnya berjuang dalam wadah PAS.

Anak almarhum, Nik Mohamad Abduh berkata keluarganya menafikan kenyataan pemimpin Pan sekiranya Tok Guru masih hidup, turut menyokong parti serpihan itu.

"Kami sekeluarga menganggap ia merupakan satu penghinaan kepada Tuan Guru yang hidup istiqamah bersama perjuangan PAS sepanjang hayatnya.

"Tiba-tiba parti lain, parti serpihan mempermainkan nama Tuan Guru yang kekal istiqamah sepanjang hayatnya," katanya pada sidang media di Pulau Melaka, Kota Bharu hari ini.

Menurutnya, atas tekanan keluarga dan penyokong PAS sendiri, beberapa tindakan termasuk laporan polis dilakukan dan berharap seminar itu dihentikan.

Sekiranya permintaan tersebut gagal dipatuhi pihak penganjur beliau tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan mahkamah.

Sehubungan itu, satu laporan polis dibuat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu di Pengkalan Chepa pagi tadi oleh seorang lagi anak almarhum, Nik Adli.

Beliau mewakili ibunya, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, adik beradik, cucu dan adik beradik almarhum membantah sekeras-kerasnya program itu.

Adik kepada almarhum, Nik Din Nik Mat berkata, seminar anjuran Pan itu seolah-olah hendak mempermainkan kredibiliti serta ketokohan pemimpin berkenaan.

"Penggunaan nama Tuan Guru hanya sebagai alasan untuk menarik sokongan kepada parti itu sedangkan arwah tetap istiqamah dalam PAS sejak sekian lama.

"Semua ahli keluarga sememangnya tidak bersetuju terhadap penggunaan nama ini pada seminar 9 April ini di Kuala Lumpur," katanya.

Turut hadir pada sidang media di kediaman almarhum, Nik Muhammad Nasim Nik Mat dan ahli keluarga terdekat. -




Read More...

Debat: Nazri tunggu Tun M di MRSM Sultan Azlan Shah

Nazri tiba pada lebih kurang jam 1 tengah hari bersama kira-kira 50 orang penyokong dan kini masih berkumpul di pintu masuk MRSM tersebut.

KUALA KANGSAR: Seperti yang dijanjikan, Anggota Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz tiba di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sultan Azlan Shah, di sini untuk menunggu kedatangan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad.

Nazri yang juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan tiba pada lebih kurang jam 1 tengah hari bersama kira-kira 50 orang penyokong dan kini masih berkumpul di pintu masuk MRSM tersebut.

Menurut Nazri, beliau tetap hadir ke MRSM tersebut walaupun debat di antara beliau dan bekas perdana menteri itu yang sepatutnya berlangsung hari ini, tidak dapat diadakan kerana tidak mendapat permit polis.

"Saya akan menunggu kedatangan Tun dan berharap beliau datang," katanya di sini hari ini.

Dalam pada itu, anggota polis mengadakan kawalan lalu lintas di perkarangan MRSM.





Read More...

Video Seram Pembantu Rumah Kena Rasuk Lepas Keluar Bilik Air


Seorang pemilik sebuah rumah berkongsi satu rakaman CCTV seram yang memaparkan seorang pembantu rumah dirasuk dan melakukan aksi-aksi aneh di dalam rumahnya yang terletak di Singapura.

Pemilik rumah yang dikenali sebagai Nurul Baker, berkata keluarganya bernasib baik kerana tidak berada di rumah ketika itu.

Menurut Nurul, dia ketika itu sedang bekerja dan anak-anak dan ibunya tiada di rumah ketika itu.

Turut difahamkan, wanita itu berkelakuan pelik selepas keluar dari bilik air rumahnya.

Bagaimanapun, tidak diceritakan apa yang berlaku kepada pembantu rumah itu selepas kejadian tetapi di akhir klip video, pembantu rumah itu kelihatan terbaring seperti tidak sedarkan diri.

Video kejadian itu dimuat naik di media sosial sekaligus menjadi viral di media sosial itu.

Tonton video tersebut dibawah:

video








Read More...

Friday, 24 March 2017

Shuhaimi: Nik Abduh Patut Minta Maaf

Azmin kini pakai 'lebai' di akaun media sosial


Di tengah-tengah kontroversi sindirannya terhadap “tok lebai”, yang dipercayai merujuk kepada pemimpin PAS Nik Abduh Nik Aziz, Menteri Besar Azmin Ali masih belum membuka mulut.

Bagaimanapun, beliau hari ini menukar gambar profil di kesemua akaun sosialnya – Facebook, Twitter dan Instagram – kepada gambar baru yang memakai kopiah putih, yang juga dikenali sebagai lebai.

Azmin sebelum ini memakai gambar profil sedang minum teh tarik sambil tersenyum bersama orang ramai, tanpa memakai pakaian penutup kepala.

Tanpa menamakan, Azmin Selasa lalu mempersendakan kekuatan seorang 'tok lebai' yang bercita-cita hendak menawan Selangor, walaupun “kalah tersungkur” di kawasan sendiri.

Tulisan itu dibuat kebetulan selepas Nik Aziz berkata, persetujuan untuk PKR menerajui Selangor tidak akan sentiasa kekal seperti sebelum ini.

Nik Abduh mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa mereka menyasarkan mentadbir Selangor pada pilihan raya umum ke-14, selain Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perak.

Tulisan Azmin itu mengundang kemarahan meluas akar umbi PAS.

Nik Abduh kalah teruk dengan 37 undi pada pemilihan PAS peringkat kawasan di Pengkalan Chepa.

Setakat ini, masih tiada tulisan baru menjelaskan kritikannya pada "tok lebai" itu.

Shuhaimi: Nik Abduh patut minta maaf

Sementara itu, Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor Shuhaimi Shafie berkata Nik Abduh patut memohon maaf kepada Azmin susulan kenyataannya berkaitan persetujuan PAS untuk PKR meneraju Selangor.

Shuhaimi berkata kenyataan Nik Abduh itu tidak bertanggungjawab dan tidak peka dalam menjaga hubungan yang sekian lama terjalin antara PAS dan PKR.

"Pada saya, apa yang dibuat oleh Nik Abduh sama seperti 'terkentut di khayalak ramai'.

“Ia mungkin berbau busuk dan memalukan, namun boleh diselamatkan dengan ungkapan maaf yang sopan darinya,” katanya dalam kenyataan kepadaMalaysiakini.

Sambil memuji kepimpinan PAS Selangor, Shuhami membangkitkan apa maksud kenyataan Nik Abduh itu.

“Jadi, apakah maksud Nik Abduh jika kerajaan yang turut melibatkan pimpinan PAS ini juga ingin diambil alih untuk di perintah oleh PAS?

"Secara tidak langsung adakah ia bermaksud akan wujud kerjasama dengan Umno dalam mentadbir negeri?” soalnya.

- mkini






Read More...

Mentaliti Pemimpin UMNO Ini Ternyata Sudah Parah

Hadiah pertandingan 'Kit Siang rasis' naik ke RM50,000


Tan Sri Annuar Musa melipatgandakan hadiah untuk pertandingan menulis bertemakan dakwaan rasisme pemimpin DAP Lim Kit Siang kepada RM50,000.

Ketua penerangan Umno mengumumkan perkara itu dalam kenyataan terbaru hari ini, beberapa jam selepas DAP membuat laporan polis terhadapnya pagi tadi.

“Honorarium/hadiah untuk pihak yangmengemukakan bahan/fakta/penulisan berkaitan pegangan politik YB Lim Kit Siang dinaikkan kepada RM50,000 (hasil sumbangan Hamba Allah),” katanya.

Tajuk pertandingan juga diubah sedikit dengan memasukkan sekali bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengkritik utama kerajaan.

Annuar juga menambah empat kategori untuk pertandingan itu, iaitu tulisan di blog, artikel di media, video pendek dan infografik.

“Sila hantar kepada Jabatan Ketua Penerangan Umno, PWTC, KL. Hadiah hadiah berjumlah RN50,000 menanti anda,” katanya.

Bagaimanapun, katanya penyertaan tidak boleh memasukkan kandungan yang menyalahi undang-undang.





Read More...

Video: Rosmah Terkejut Icapan 'Dipotong' Pengacara Majlis


Penaung PERMATA, Datin Seri Rosmah Mansor terkejut seketika apabila seorang pengacara majlis memotong ucapannya ketika berucap.

Bagaimanapun, Rosmah dengan spontan meneruskan ucapan seperti biasa.

Rosmah berucap pada Majlis Makan Malam Penghargaan dan Pelantikan Ahli Jawatankuasa Persatuan Usahawan Wanita Cina Malaysia (MCWEA) 2017 sempena sambutan Hari Wanita Sedunia, malam tadi.

Insiden tersebut terjadi apabila pengacara majlis itu menyangka Rosmah sudah mengakhiri ucapannya namun dia kemudiannya memohon maaf.





Read More...

Thursday, 23 March 2017

PANAS: Mukhriz Sambut Cabaran Debat Haris


ALOR SETAR: Datuk Seri Mukhriz Mahathir menyahut cabaran Naib Ketua Bahagian UMNO Bahagian Pokok Sena, Haris Che Mat untuk berdebat mengenai dakwaan ke atas dirinya seorang ' billionaire' dan menetapkan tarikh perdebatan paling cepat ialah pada 29 Mac ini.

Bekas Menteri Besar Kedah itu berkata, beliau sebenarnya ternanti-nanti peluang dicabar untuk berdebat terutamanya dengan Haris yang mengaku sebagai bekas Pegawai Khas Politiknya bagi mematahkan semua hujah yang dilontarkan kepadanya.

Katanya, beliau merasakan tarikh yang paling cepat adalah pada 29 Mac ini kerana perkara sebegini tidak perlu tunggu lama tetapi ia bergantung kesediaan Haris.

"Cabaran terbabit adalah peluang keemasan untuk saya kerana saya pun mahu tahu fakta mana yang dia yakin saya seorang 'billionaire'. Saya sendiri tak tahu dakwaan terbabit dan Haris dipersilakan dedahkan ia nanti.

"Buat saja di kawasan dia sendiri iaitu Pokok Sena, tidak perlu di Jerlun. Mungkin dia nak bertanding di situ maka buat di situ...jika semua kelulusan yang perlu termasuk permit ada maka 29 Mac ini paling sesuai. Tak perlulah tunggu sampai bulan puasa.

"Tuduhan terbabit membuat saya rasa bangga dengan Haris. Dedahlah sebab saya pun nak tahu maklumat mana dia dapat nanti masa hari perdebatan. Malah saya pun ada rahsia dia dan semua bos dia yang perlu didedahkan," katanya ketika ditemui di pejabat Pakatan Harapan di sini, sebentar tadi.

Hari ini, Haris mencabar Mukhriz yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hitam untuk berdebat mengenai kekayaan yang mencecah berbilion ringgit dimilikinya sehingga mampu menjadi jutawan.

Cabaran itu dilontarkan pada sidang media di rumahnya di Taman Bunga Sena, di sini dengan mencadangkan sesi debat itu diadakan sebelum bulan Ramadan iaitu bulan Mei ini yang dianjurkan di dalam Parlimen Jerlun.

Ketika ditanya sama ada debat terbabit dilakukan secara langsung, Mukhriz berkata, beliau menganggap cadangan terbabit amat bagus bagi membolehkan semua rakyat dapat mendengar dan melihat sesi pendedahan yang akan dilakukan dalam sesi perdebatan terbabit.

"Sesi perdebatan ini akan dilakukan tanpa syarat supaya semuanya berjalan lancar sekali gus banyak pendedahan boleh dilakukan," katanya.





Read More...

Dedak Cabar Mukhriz Debat

Mukhriz dicabar debat mengenai kekayaan




POKOK SENA: Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir, kini dicabar berdebat mengenai punca kekayaan dimilikinya yang didakwa mencecah berbilion ringgit.

Cabaran terbabit dilontarkan bekas Pegawai Khas Politiknya, Haris Che Mat, yang sedia berdebat dengan bekas Menteri Besar Kedah itu. Haris yang juga Naib Ketua Bahagian UMNO Bahagian Pokok Sena, berkata beliau mahu sesi debat itu diadakan sebelum Ramadan ini di Parlimen Jerlun.

"Saya mencabar Mukhriz yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ayer Hitam untuk berdebat bagaimana beliau mampu menjadi seorang 'multi billionaire' dalam tempoh yang singkat.

"Saya dan orang ramai, sangat ingin tahu sama ada beliau jadi kaya atas usaha sendiri atau sebaliknya, kerana Mukhriz bukan dari keturunan datuk nenek yang hartawan.

"Majlis debat ini juga perlu diadakan sebelum Ramadan ini di Jerlun. Mukhriz cuma perlu tentukan tarikh, masa dan tempat," katanya pada sidang media di kediamannya dekat Taman Bunga Sena di sini, hari ini.

Haris berkata, sudah tiba masanya Mukhriz mendedahkan punca kekayaannya, kerana selama ini pembangkang sering mempertikaikan kemewahan dimiliki pemimpin Barisan Nasional (BN) termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Adalah tidak logik bagi Mukhriz memiliki kekayaan membabitkan aset dalam dan luar negara hanya melalui warisan daripada bapanya, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kekayaan Mukhriz juga wajar dipertikaikan kerana hanya memegang jawatan politik penting dalam BN tidak sampai tempoh 10 tahun," katanya.




Read More...

Rifizi Dadah Sebab Kerajaan Bentang RUU355


Ahli Parlimen Pandan, Mohd Rafizi Ramli hari ini mendakwa mengetahui sebab mengapa kerajaan mengambil keputusan membentangkan sendiri bacaan kali kedua Rang Undang-Undang Persendirian Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau Akta 355.

Menurut Rafizi, sebabnya adalah BN yakin Pas tidak akan menyertai Pakatan Harapan.

"Disebabkan itu RUU355 merupakan satu "senjata sulit" atau "muslihat" daripada mereka. Sama ada Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan usul itu atau tidak, adalah tidak relevan sekarang.

"Perpecahan di kalangan pembangkang telah berlaku dan tidak boleh dipulihkan serta Pas juga tidak akan menyertai Pakatan Harapan dengan apa cara sekali pun," katanya dalam sidang media di Invoke Malaysia di Sungai Besi, hari ini.

Beliau berkata, selain itu, BN kini mengemudi untuk komited dengan Pas dan dalam masa yang sama menyeimbangkan kemarahan yang semakin meningkat dalam kalangan komponen parti dalam BN.

"Kesannya berbeza. Jika Pas yang membawakan usul, parti komponen dalam BN yang tidak Islam akan mengalami tekanan daripada pengundi mereka yang ini merupakan langkah pertama terhadap perlaksanaan hudud.

"Ini yang pelik. Kalau kerajaan BN yang bentangkan, dia tak jadi hudud pula, sedangkan selama-lamanya memang kerajaan BN yang bentang (usul). Tapi kalau BN yang bentang, parti-parti politik dalam BN bukan Melayu merasakan ini bukan hudud sebab BN yang bentangkan," katanya.

Menurut Rafizi, selagi RUU355 dibentangkan oleh ahli parlimen pembangkang, maka ia akan terus menjadi risiko digunapakai sebagai senjata politik oleh BN-Umno untuk terus memecah belahkan PH.

"Kerana keputusan sama ada nak membenarkan ia dibaca, dibahas, diundi itu adalah keputuan BN-Umno," katanya.

Jumaat lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan bahawa BN akan membentangkan RUU355 pada sidang Parlimen kali ini sebagai usaha untuk memartabatkan agama Islam dan kedaulatan bangsa Melayu tanpa menjejaskan pihak lain.








Read More...

Ramas Kemaluan: Pesara Rebah Setelah Dengar Hukuman


Mahkamah Tinggi Melaka hari ini gempar apabila seorang orang kena tuduh (OKT) mengalami sesak nafas dan rebah di dalam kandang tertuduh dan dikejarkan ke hospital selepas mendengar keputusan hakim terhadap rayuan hukumannya atas kesalahan mencabul pekerja kafe lelaki tiga tahun lalu.

Pada 30 Mei tahun lalu, Deraman Abu Chek, 60 tahun sebelum ini dijatuhi hukuman penjara tiga bulan dan denda RM7,000 oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh selepas pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap pendakwaan.

Bagaimanapun, penangguhan pelaksanaan hukuman penjara itu dibenarkan sehingga rayuan dikemukakan dan didengar oleh Mahkamah Tinggi sehingga Hakim Siti Khadijah S. Hassan Badjenid hari ini mengurangkan hukuman penjara  kepada dua minggu dan menaikkan jumlah denda menjadi RM10,000.

Setelah mendengar keputusan itu, Deraman yang juga seorang pesara kerajaan secara tiba-tiba rebah dan terpaksa dikejarkan ke hospital dengan menaiki ambulans.

Berdasarkan pertuduhan, Deraman didapati meramas kemaluan seorang lelaki berusia 26 tahun di dalam tandas lelaki aras bawah UTC Melaka sekitar jam 7.30 malam pada 19 Mac 2014.

Dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau dua daripada hukuman tersebut.

Terdahulu, tertuduh yang diwakili peguam Ishak Kari merayu mahkamah untuk mengurangkan tempoh hukuman penjara kepada anak guamnya dan menggantikannya dengan menaikkan jumlah denda kepada tertuduh.

Bagaimanapun, prosiding yang dikendalikan Timbalan Pendakwaraya Shazril Ghazali bertegas memohon mahkamah untuk mengekalkan hukuman yang telah ditetapkan oleh Mahkamah Majistret pada 30 Mei 2016 lalu.

Sejurus mendengar hujahan kedua-dua pihak, Hakim Siti Khadijah memutuskan hukuman penjara dua minggu dan denda RM10,000, sebelum keadaan mahkamah menjadi kecoh.




Read More...

TERKINI: Parlimen UK Diserang Dan PM Terselamat

Seorang individu yang dikhuatiri cedera sedang dirawat oleh pihak polis. - Gambar Reuters

Polis Britain sedang menyiasat insiden tembakan dekat parlimen British di daerah Westminster, London.

“Kami sedia maklum berkaitan insiden di Westminster. Kami akan berikan lebih maklumat apabila diperoleh nanti,” menurut polis tempatan.

Laporan dpa dan BBC menyebut seorang pegawai polis diserang.

Sidang dewan berkaitan ditangguhkan selepas beberapa insiden keganasan dilaporkan, termasuk insiden pegawai polis ditikam.

Sementara itu, Reuters melaporkan Perdana Menteri British Theresa May selamat selepas insiden itu.

Jurucakap pejabatnya enggan mendedahkan kedudukan May ketika serangan berlaku.

Reuters juga melaporkan sekurang-kurangnya empat orang dirakam dalam kamera mereka terbaring berlumuran darah dan tidak sedar di kawasan tidak jauh dari parlimen.

- Dpa, Reuters

Tiada rakyat M'sia cedera serangan di luar Parlimen Britain

Tiada rakyat Malaysia dilaporkan cedera dan terjejas dalam insiden serangan di luar bangunan Parlimen Britain yang mengakibatkan kira-kira 10 cedera termasuk anggota polis.

Jurucakap Wisma Putra memberitahu Bernama pihaknya akan terus memantau situasi berkenaan dan memaklumkan segala perkembangan terkini jika ada.

Media asing melaporkan, seorang anggota polis ditikam, penyerang ditembak dan beberapa orang awam cedera dalam insiden yang dilabel sebagai serangan pengganas.

Perdana Menteri Britain Theresa May yang sedang bersidang di bangunan Parlimen tersebut, dilaporkan selamat.

- Bernama

Serangan Westminster: 'Masih terlalu awal untuk buatspekulasi motif serangan' - Majlis Muslim Britain




Serangan Westminster: 'Masih terlalu awal untuk buatspekulasi motif serangan' - Majlis Muslim Britain
LONDON: Majlis Muslim Britain hari ini menyatakan masih terlalu awal untuk membuat spekulasi mengenai motif serangan di luar bangunan Parlimen Britain yang berlaku pada petang Rabu.

"Kami sangat terkejut dan sedih dengan insiden di Westminster. Kami mengutuk sekeras-kerasnya serangan ini, menurutnya dalam satu kenyataan di sini pada Rabu.

"Masih terlalu awal untuk membuat spekulasi mengenai motif serangan, ingatan dan doa kami sentiasa bersama mangsa serta mereka yang terlibat.

"Kami memberi penghormatan kepada pihak polis dan pasukan kecemasan yang mengendalikan kes ini dengan penuh berani. Istana Westminster adalah pusat kepada demokrasi dan kita perlu memastikan ia terus memberi khidmat kepada rakyat dengan selamat.'
Sementara itu, anggota polis yang dilaporkan ditikam oleh penyerang antara yang terbunuh dalam serangan yang berlaku di luar bangunan parlimen Britain pada Rabu, menurut laporan yang dikeluarkan BBC.

LAPOR LANGSUNG SERANGAN WESTMINSTER DI SINI

Perkara ini disahkan oleh seorang pegawai penguatkuasa yang memberikan bantuan kecemasan kepada anggota polis berkenaan.

Menurut BBC lagi, anggota polis itu mati di tempat kejadian. penyerang yang menikam anggota polis tersebut turut ditembak mati dalam insiden yang disifatkan pihak polis sebagai "serangan pengganas".

Asisten Komisioner Polis Britain, Mark Rowley dalam sidang medianya memaklumkan pihaknya percaya penyerang melakukan serangan secara sendirian.

Polis Britain juga meningkatkan operasi keselamatan besar-besaran tahap tertinggi.

Pada masa sama, Rowley tidak menolak kemungkinan meminta bantuan tentera sekiranya diperlukan.

Sementara itu, penyiasat UK sedang meneliti kemungkinan sama ada wujud kaitan serangan London dengan propaganda militan di Asia Barat.

Setakat ini, empat individu termasuk seorang anggota polis terkorban dalam serangan yang disifatkan sebagai serangan keganasan oleh UK.

Astro Awani





Read More...

Wednesday, 22 March 2017

Video: Husam Dihalau Keluar Dari DUN Kelantan

Tanya kelayakan exco agama, saya dihalau dari dewan, kata Husam


Naib presiden parti Amanah Negara, Datuk Husam Musa yang dikeluarkan dari persidangan dewan negeri Kelantan hari ini, berkata, beliau menerima nasib seperti ini semata-mata kerana bertanyakan kelayakan exco agama di dewan berkenaan.

Selepas beliau dilarang untuk berbahas katanya beliau cuba mengikuti sesi penggulungan walaupun beliau beranggapan persidangan sudah bertukar menjadi kuliah oleh seorang exco agama.

"Itulah rutin dewan 'Kuliah' Undangan Negeri Kelantan kebelakangan ini," katanya.

Menurut beliau tidak ada enakmen baru berkaitan Islam yang dibentangkan.

"Tidak ada program baru, penyelesaian permasalahan ummat atau pembentangan prestasi portfolio agama yang diketuainya," katanya.

Menurut Husam terdapat pelbagai masalah yang belum selesai mengenai pentadbiran agama Islam di Kelantan.

"Misalnya di negeri lain, tanpa slogan Membangun Bersama Islam, Enakmen Wasiat dan Enakmen Wakaf telah lama diluluskan.

"Juga belum diluluskan di negeri Kelantan ialah Enakmen berkaitan urusan mal atau kewangan ummat Islam, yang juga penting.

"Mahkamah Syariah Jajahan masih berkongsi pejabat dengan Pendakwa Syariah.

"Malah Enakmen Pentadbiran Syariah kali terakhir disemak ialah pada 1998," katanya.

Syarahannya kata beliau, mengalahkan mufti dan profesor.

"Kuliahnya pagi ini mengenai gugurnya talak orang yang berbai'ah talak ta'lik.

"Tetapi apakah beliau layak memberi fatwa?

"Apa kelayakan beliau berfatwa sesenang hati?

"Pertanyaan seperti itu paling wajar ditanyakan kepada MB yang melantik beliau.

"Rupanya, harga soalan mengenai kelayakan Exco Agama Kelantan sangat mahal." ujarnya.

Ketika Menteri Besar. Datuk Ahmad Yakob menggulung perbahasan tadi, Husam diiringi Bentara dengan cokmar diusung keluar dewan.

"Sensitif kepada speaker dewan menanyakan kelayakan kawan beliau, exco agama Kelantan? "Tanpa amaran saya 'digiring' keluar dewan atas arahan speaker Dun kerajaan Islam Kelantan, dua tiga minit sebelum sidang ditamatkan," katanya.

Bagi beliau sejarah tercipta oleh sebuah Kerajaan pimpinan Datuk Ahmad Yaakob.

"Insya Allah ia akan kekal menjadi rekod sama ada kerajaan ini demokratik atau menghayati semangat 'syura' atau ketiadaan kelayakan menjadikan pimpinannya takut dengan bayang-bayang sendiri," katanya. -MD

_____________________________________________________

DEMOKRASI YANG MATI DI DALAM SIDANG DUN KELANTAN.
1. Sidang Dun Negeri Kelantan Sesi kali ini bagi Penggal ke-13 menyaksikan pertama kali seorang Adun iaitu YB Dato Paduka Haji Husam Musa dihalau keluar oleh Speaker YB Dato Abdullah Yakob dari Dewan Undangan Negeri Kelantan. Insiden ini belum lagi berlaku di dalam era Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (ATGNA) dan sehingga 27 tahun, inilah kali pertama Adun Kelantan dihalau keluar Dewan.

2. Kami terpanggil untuk mempersoalkan kenapakah insiden ini berlaku yang secara terang-terangan telah menafikan hak seorang Adun untuk bertanya di dalam Sidang Dun Kelantan iaitu sebuah Dewan yang Mulia untuk membincangkan isu-isu terkini dan perihal urusan rakyat Kelantan amnya.

3. Sejak bermula Sidang Dun 20 Mac 2017 yang lalu, YB Dato Haji Husam Musa selaku Adun tunggal Amanah itu juga telah dinafikan hak untuk bersuara mewakili rakyat Kelantan sekali gus mencerminkan sikap sebenar pimpinan Kerajaan Negeri Kelantan yang mengelak untuk menjawab soalan-soalan yang dikemukakan. Jelas keterbukaan yang dilakukan era Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz dahulu tiada lagi di penggal ke-13 ini.

4. YB Dato Husam Musa Adun Salor dinafikan haknya untuk mengambil peluang membahas titah ucapan Pemangku Al Sultan Kelantan semalam dan pagi ini, dan sekali lagi cuba untuk mencelah ketika YAM Menteri Besar Dato Bentara Ahmad Yakob berucap tetapi tidak diendahkan.

5. Demokrasi telah mati di sini. Segala kesulitan rakyat Kelantan tidak lagi sampai kepada pimpinan Kerajaan Kelantan. Mereka hanya tahu menutup segala ruang untuk bertanya dan menjawab sekaligus cuba berdalih untuk menyampaikan jawapan yang jitu, konkrit dan adil.

6. Kami selaku Pemuda Amanah Negeri Kelantan mempertikaikan tindakan Speaker Dewan Dato' Abdullah Yakob yang seolah tidak demokratik, telus dan adil bagi Adun yang ingin bertanya kelayakan exco bagi menjawat jawatan tersebut di Dun Negeri Kelantan.

7. Kami melihat ianya bukan sahaja satu penafian hak bersuara seorang Adun di sini, tetapi ianya lebih dilihat sebagai menghalang isu rakyat Kelantan ke Dewan yang Mulia ini.

8. Jika hak seorang Adun dihalang, apa lagi yang hendak diharapkan oleh rakyat kebanyakan. Tidak lain dan tidak bukan, ke medan rakyat jua kami akan sampaikan. Rakyat Kelantan merintih lagi. Tetapi, demokrasi telah mati di sini.

MOHD RIDZUAN BIN MUHAMAD
Timbalan Ketua Pemuda Amanah Negara
Negeri Kelantan
Merangkap Timbalan Ketua Amanah
Kawasan Rantau Panjang, Kelantan.
22 Mac 2017








Read More...

Wanita Dakwa Dirogol Pegawsi Imigresen


Seorang wanita warga Thailand mendakwa kakaknya dirogol seorang anggota jabatan imigresen negeri ketika proses rakaman percakapan dilakukan di Depoh Tahanan Imigresen Machap Umboo, Alor Gajah di sini, dua minggu lalu.

Wanita berusia 29 tahun dan telah berkahwin dengan lelaki tempatan itu berkata, perkara itu diketahui apabila kakaknya memberitahu semasa mereka berada di dalam depoh tersebut.

“Saya yang tinggal di Seremban datang ke Melaka dengan seorang kawan pada 7 Mac lalu untuk berjumpa dengan kakak yang bekerja di sebuah pusat urut di Melaka Raya.

“Tapi lebih kurang 11 malam, pusat urut itu diserbu pihak berkuasa menyebabkan saya, kawan, kakak dan dua lagi pekerja di situ semuanya warga Thai ditahan,” katanya ketika ditemui pemberita di sini, semalam.

Menurutnya, mereka semua dibawa ke Depoh Tahanan Imigresen Machap Umboo, Alor Gajah  kemudian dipanggil bagi sesi rakam percakapan keesokan harinya.

“Kakak saya orang pertama dipanggil masuk ke sebuah bilik oleh anggota lelaki dan keluar selepas 15 minit.

"Kemudian giliran kami berempat pula disoal tapi semasa di bilik tahanan kakak cerita kejadian yang berlaku kepadanya.

“Kakak juga beritahu anggota lelaki berkenaan menyuruh mengadakan hubungan seks dengannya termasuk seks oral,” katanya.

Suri rumah itu berkata, dia dibenarkan keluar dari depoh berkenaan Isnin lalu manakala kakaknya dan tiga lagi wanita lain masih ditahan.

Sementara itu, Ketua Polis Melaka Tengah, Superintendan A Asmadi Abd Aziz berkata, pihaknya mengesahkan laporan berkenaan dan siasatan masih dijalankan Bahagian Siasatan Seksual dan Kanak-kanak (D11), Ibu Pejabat Kontinjen Polis (IPK) Melaka.

Pengarah Imigresen negeri, Mohd Fauzi Abdullah pula ketika dihubungi Sinar Harian berkata, akan menyiasat dakwaan itu dan enggan mengulas lanjut.







Read More...

Tuesday, 21 March 2017

Azmin Sindir 'Tok Lebai 37' Yang Kalah Tersungkur


Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali hari ini menyindir seorang 'tok lebai' misteri.

Tanpa menamakan secara langsung individu itu, Azmin turut mempersendakan kekuatannya yang bercita-cita hendak menawan Selangor.

“Ada tok lebai nak tawan Selangor.

“Kawasan sendiri pun kalah tersungkur,” tulis Azmin ringkas.

Tulisan itu dibuat kebetulan selepas Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Aziz berkata, pihaknya bersetuju untuk PKR menerajui Selangor selepas pilihan raya umum ke-13 tetapi ia tidak akan sentiasa kekal.

Nik Abduh mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa mereka menyasarkan mentadbir Selangor pada pilihan raya umum ke-14, selain Kelantan, Terengganu, Kedah serta Perak.

Nik Abduh sebelum ini kalah teruk pada pemilihan PAS peringkat kawasan di Pengkalan Chepa.

Anak ikon PAS allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat itu hanya mendapat 37 undi berbanding lawannya Anggota Parlimen Pengkalan Chepa Dr Izani Husin dengan 207 undi.

Dr Izani sekali gus mempertahankan jawatannya sebagai timbalan yang dipertua PAS Pengkalan Chepa.

Nik Abduh bagaimanapun menjelaskan beliau bertanding hanya 'sekadar suka-suka' kerana jawatan yang sedia ada (ketua Pemuda) pun sudah membebankan.

Malaysiakini sudah cuba mendapatkan penjelasan Azmin berkaitan identiti sebenar pihak yang dimaksudkannya itu.





Read More...

Nik Abduh 37: PAS Setuju PKR Teraju Selangor Pada PRU13 Tapi Kini Beza


Ketua Pemuda PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, pihaknya bersetuju untuk PKR menerajui kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum ke-13 tetapi ia tidak akan sentiasa kekal seperti itu.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa parti itu mensasarkan untuk mentadbir Selangor pada pilihan raya umum ke-14, dan juga Kelantan, Terengganu, Kedah serta Perak.

"Kita melihat lima negeri termasuk Selangor sebagai sasaran.

“Yang ada sekarang adalah hasil daripada PRU13 yang mana kita bersetuju PKR memimpin.

“Sekarang sudah berbeza dan tidak sama dengan PRU13, kita buat sasaran kita,” katanya yang dipetik akhbar Sinar Harian, hari ini.

Nik Abduh berkata, sasaran itu telah diputuskan oleh Jawatankuasa PAS Pusat dan telah diluluskan di setiap peringkat.

Nik Abduh juga mempertahankan kenyataan Abdul Hadi dalam video yang memaparkan presiden PAS itu berkata bahawa baki negeri-negeri lain diserahkan kepada Umno, yang kemudiannya dinafikannya.

“Yang Tok Guru (Abdul Hadi) sebut negeri Umno dah perintah, makna kekal, bukan bermakna ada satu pakatan, sekiranya Pakatan Harapan nak, dia kena usaha sendiri,” katanya lagi dipetik akhbar itu.

PAS enggan bekerjasama dengan HARAPAN dan mengugut akan memutuskan hubungan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang baru-baru ini menyertai gabungan itu.

Parti itu dikatakan masih kecewa dengan serpihannya, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan DAP.


Read More...

Mahathir: PAS Tidak Ada Hak Untuk Letak Syarat


Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran kepada PAS bahawa parti itu tidak mempunyai hak untuk meletakkan syarat ke atas mana-mana parti dalam Pakatan Harapan.

"PAS tidak ada hak untuk meletakkan sebarang syarat (kepada ahli dalam Pakatan Harapan).

“Gabungan dah dibentuk siapa nak masuk boleh – tak ada syarat,” katanya.

Bekas perdana menteri itu berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rancangan PAS untuk membincangkan isu memutuskan hubungan dengan PKR pada mesyuarat agung atau muktamar parti itu pada bulan depan.

Sebelum ini, PAS Permatang Pauh, Bayan Baru di Pulau Pinang mengumumkan untuk memutuskan hubungan dengan PKR.

Semalam, Majlis Presiden Pakatan Harapan secara rasmi menerima BERSATU sebagai ahli terbarunya, dan bersetuju dengan cadangan Mahathir bahawa gabungan itu perlu didaftarkan.




Read More...

Nakhaie Ahmad: Saya Tidak Akan Undi BN Lagi


Bekas ahli Umno Datuk Mohd Nakhaie Ahmad menegaskan, tiada alasan kukuh yang boleh dijadikan sandaran untuk beliau terus mengundi BN dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Beliau yang keluar daripada Pas dan menyertai Umno pada tahun 1989 itu berkata, Umno-BN sudah hilang integriti khususnya selepas dakwaan skandal syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang menjadi perhatian antarabangsa.

"Dengan jujur saya mengaku tidak akan memberi undi kepada Umno-BN dalam PRU14.Sebabnya saya cukup tak puas hati bagaimana isu 1MDB dikendalikan oleh kerajaan.

"Propagandis kerajaan kelihatan merapu dalam memberi penjelasan mengenai isu ini. Hasil-hasil kajian mengenainya diletak di bawah kawalan OSA, pegawai penyiasat ditamat perkhidmatan, ditukar, tindakan yang kelihatan rahsia nengenai 1MDB hendak disembunyikan daripada pengetahuan rakyat.

"Di luar negara isu ini disenaraikan sebagai skandal rasuah yang memalukan negara," tulisnya di Facebook hari ini.

Beliau berkata, kerajaan langsung tidak membuat sesuatu untuk membersihkan nama mereka demi maruah negara sekaligus memberi isyarat seolah-olah skandal itu benar berlaku dan rakyat terpaksa menanggung beban daripada hutang akibat kerugian 1MDB.

"Rakyat sudahlah dibebankan dengan cukai GST yang kononnya untuk kepentingan rakyat. Yang pastinya, rakyat membayar lebih dalam semua barangan dan perkhidmatan melainkan harga kangkung.

"Kerajaan memujuk rakyat dengan BR1M. Kononnya kerajaan membantu ketika rakyat dalam kesusahan. Tetapi kerajaan menipu mereka. Mengaut hasil titik peluh mereka berganda dan memulang kembali hanya secebis. Mereka hilang banyak kemudahan yang dinikmati sebelum ini; sebelum GST dikenakan, sebelum subsidi minyak dihapuskan," katanya lagi.

Bekas naib presiden Pas itu meninggalkan Pas dan menyerti Umno pada tahun 1989. Pada tahun 2014 beliau membuat keputusan meninggalkan Umno meninggalkan Umno pada tahun 2014 selepas menyertai parti itu pada tahun 1989.

Beliau meninggalkan Umno kerana berpandangan parti itu sudah lari dari perjuangan asal iaitu membela nasib Melayu sebaliknya lebih mengutamakan kepentingan individu.



Read More...

Artis Dakwa Ditipu Datuk Hattan

'Kami dibelenggu muflis' [METROTV]


Kuala Lumpur : “Kami merayu kepada abang (Datuk Hattan) supaya tampil membantu kami, tolong bertanggungjawab kerana abang yang membuat hidup kami menderita,” rayu Noor Maszura Abu Bakar, 35, yang mendakwa menanggung hutang hampir RM1 juta selain diisytiharkan muflis akibat diperdaya penyanyi terkenal, Hattan sejak 14 tahun lalu selepas nama mereka digunakan sebagai pengarah sebuah syarikat.

Noor Maszura dan suaminya yang juga bekas penyanyi kumpulan Baji, Abang Yusof Abang Daud, 44, kini berdepan pelbagai masalah selepas diisytiharkan muflis termasuk sukar membuka akaun bank untuk tiga anaknya.

“Anak saya perlu membuka akaun bank untuk persekolahan, saya terpaksa menggunakan nama adik dan pihak bank mahu adik mengemukakan sijil kematian ibu bapa terlebih dulu.

“Bayangkan kami sebagai ibu bapa yang masih hidup terpaksa ‘dimatikan’ demi meneruskan kehidupan dan persekolahan anak-anak. Saya tidak tahu lagi nak buat macam mana. Hidup kami memang susah kerana masalah ini. Apa yang kami harapkan, abang Hattan tampil untuk sama-sama selesaikan masalah ini, itu saja dan bukannya kami mahukan duit dia,” kata Noor Maszura ketika ditemui Harian Metro, semalam.




“Kami merayu kepada abang (Datuk Hattan) supaya tampil membantu kami, tolong bertanggungjawab kerana abang yang membuat hidup kami menderita,” rayu Noor Maszura Abu Bakar, 35, yang mendakwa menanggung hutang hampir RM1 juta selain diisytiharkan muflis akibat diperdaya penyanyi terkenal, Hattan sejak 14 tahun lalu selepas nama mereka digunakan sebagai pengarah sebuah syarikat.




Read More...

Monday, 20 March 2017

'Mereka perkosa ibu depan saya'


"INI, bukan suara saya seorang, tetapi suara kami, rakyat Korea Utara. Kami ingin dunia tahu."

Luah Yeonmi Park mengenai kehidupan remajanya yang penuh duka. Dia mencari perlindungan di negara asing demi sebuah kebebasan.

“Korea Utara sebuah negara yang tidak dapat dibayangkan. Di sana hanya ada satu siaran televisyen. Tiada internet. Kami tidak bebas menyanyi, bercakap, berpakaian atau berfikir tentang apa yang kami mahu.

“Sepanjang saya membesar di Korea Utara. Tidak pernah sama sekali kami terdedah dengan cerita cinta antara lelaki dan perempuan. Tiada buku, tiada lagu, tiada ungkapan cinta, tiada cerita cinta. Tiada Romeo, tiada Juliet. Yang ada hanya cerita  propaganda tentang kehebatan pemimpin tertinggi,” katanya.

Menurut Yeonmi, Korea Utara hanya satu-satunya negara di dunia ini yang menghalang rakyat berkomunikasi dengan negara luar.

“Saya dilahirkan pada 1993 dan menjadi mangsa culik ketika saya masih tidak tahu apa itu erti kebebasan dan hak kemanusiaan. Ketika umur saya 9 tahun, saya melihat sendiri, ibu sahabat saya ditembak depan orang ramai. Kesalahannya hanya menonton cerita Hollywood,” katanya.

Di awal usianya empat tahun, ibu Yeonmi melarang mereka berbisik kerana pemerintah boleh mendengarnya. Jika mengkritik pemerintah yang berkuasa, maka tiga generasi keluarga akan dipenjara, diseksa, dibunuh.

“Bapa saya meninggal dunia di China selepas dia berjaya keluar dari Korea Utara. Saya sendiri menguburkannya pada jam 3 pagi secara rahsia. Masa itu, umur saya 14 tahun. Saya tidak boleh menangis, saya takut akan di hantar pulang ke Korea Utara.

“Pada hari saya lari dari Korea Utara, ibu saya diperkosa depan saya. Mereka juga  cuba perkosa saya. Masa itu umur saya baru 13 tahun. Ibu sekali lagi membiarkan dirinya diperkosa untuk lindungi saya,” katanya.

Tambah Yeonmi, rakyat Korea Utara sangat terdesak melarikan diri. Mereka lari menuju Gurun Gobi,  kompas menjadi petunjuk arah. Apabila kompas rosak bintang-bintang menjadi  panduan perjalanan mereka demi menyelamatkan diri.

“Kami hanya mahu hidup sebagai manusia,” katanya.

Yeonmi ingin pulang

Itu kisah Yeonmi tiga tahun lalu. Kini Yeonmi bergelar aktivis dan semakin gembira dengan kehidupan barunya.

Namun di sebalik penderitaan itu, Yeonmi amat berharap dapat kembali ke Korea Utara.

Dia rindukan suasana alam semula jadi di negaranya dan rindukan semangat kejiranan. Di negara luar suasana itu terhakis dek kemajuan teknologi.

Pada 2015, dia menerbitkan autobiografi hidupnya berjudul ‘In Order To Live: A North Korea Girl’s Journey to Freedom’.

Dia kini menyambung pelajarannya di Universiti Colombia dalam jurusan ekonomi. Impiannya adalah untuk bertemu hero filem Titanic, Leonado DiCaprio.

Misinya kini adalah untuk tingkatkan kesedaran dan kepekaan masyarakat dunia  mengenai pencabulan hak asasi manusia di Korea Utara.






Read More...

Firma Dari China Nak Beli FGV

Edge: Firma China, Syed Mokhtar minat beli FGV


Firma milik kerajaan China, China National Cereals, Oils and Foodstuffs Corporation (Cofco) dan jutawan Syed Mokhtar Albukhary dilaporkan berminat untuk kepentingan dalam syarikat Felda Global Ventures Holding Bhd (FGV) yang kini dilaporkan tenat.

Menurut The Edge Markets, FGV sedang berunding dengan kedua-dua firma itu walaupun Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, FGV, Datuk Zakaria Arshad enggan mendedahkan nama-nama syarikat yang terbabit.

Zakaria dipetik sebagai berkata bahawa pemegang saham strategik yang baru itu akan melengkapkan FGV dan matlamatnya adalah supaya kedua-dua syarikat berkembang bersama.

Usaha mencari rakan kongsi timbul semula selepas rundingan FGV dengan PT Eagle High Plantations Tbk dari Indonesia tidak berjalan lancar.

Menurut pengkritik, FGV mencadangkan mengambil- alih kepentingan 37 peratus dalam Eagle High pada harga yang jauh melebihi nilai saham syarikat itu pada pasaran terbuka.

Berikutan itu, Tradewinds Group, antara syarikat perladangan terbesar di rantau ini yang dikuasai oleh Syed Mokhtar dikhabarkan sedang berbincang dengan FGV.

Sementara itu, Cofco adalah antara konglomerat pemprosesan makanan dan pembuatan terbesar di dunia. Firma itu berada pada kedudukan 121 dalam senarai Fortune Global 500.

Saga FGV bermula pada tahun 2012 apabila syarikat itu disenaraikan di Bursa Malaysia dengan harga IPO RM4.55, membolehkannya untuk mengumpul RM10 bilion.

Sebahagian besar peserta skim Lembaga Tanah Persekutuan (Felda) melabur dalam saham FGV pada masa itu. Walau bagaimanapun, harga saham FGV semakin merosot sejak beberapa tahun kebelakangan.

Harga saham FGV berada pada paras terendah iaitu RM1.17 bulan lalu. Sehingga tengah hari tadi, saham FGV kali terakhir diniagakan pada RM2.11 selepas melantun semula berikutan laporan The Edge Market.



Read More...

Sunday, 12 March 2017

Najib: Ada Pemimpin Terdahulu Dera Rakyat Kelantan


BACHOK: Datuk Seri Najib Razak tidak mahu bertindak seperti seorang bekas pemimpin kerajaan Persekutuan sebelum ini, yang mendera rakyat Kelantan.

Perdana Menteri yang tidak menamakan pemimpin terbabit, berkata rakyat Kelantan ketika itu didera dengan diabaikan pembangunan serta diberi peruntukan yang kecil dalam bajet.

"Ada pemimpin terdahulu kata orang Kelantan patut didera dengan memberi peruntukan yang kecil.

"Tapi ambo (saya) tambah peruntukan sebanyak RM12.11 bilion dalam Rancangan Malaysia ke-11.

"Barisan Nasional (BN) membina beberapa hospital di negeri ini dengan peruntukan RM600 juta, " katanya ketika berucap di Majlis Pecah Tanah Hospital Bachok, di sini, sebentar tadi.

Yang turut hadir, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Seramai 15,000 penduduk Bachok dalam majlis berkenaan.






Read More...

Nik Abduh, Jangan Jadi Tongkat Najib


Kenyataan Ketua Pemuda PAS, Nik Abduh Nik Aziz bahawa skandal rasuah dan pembaziran yang berlaku hari ini adalah kesakitan lama seolah-olah satu tindakan melindungi rasuah dan pembaziran berbilion ringgit yang sedang dilakukan oleh pentadbiran negara hari ini pimpinan kleptokrat global Datuk Seri Najib Razak.

Negara hari ini berhadapan krisis korupsi global yang amat kritikal bilamana skandal 1MDB menjadi subjek siasatan autoriti beberapa buah negara sehinggakan DOJ Amerika Syarikat mendedahkan Perdana Menteri adalah MO1 yang telah mencuri RM2.6 bilion.

Di samping itu, pendedahan SPRM bahawa terdapat 63 penjawat awam yang dituduh untuk tempoh 2016 hingga Februari tahun ini adalah satu angka yang besar dan begitu membimbangkan, apatah lagi lebih 60 peratus kes rasuah melibatkan pegawai muda bawah 40 tahun.

Tangkapan pegawai kanan Kerajaan termasuk dalam kes pegawai di Jabatan Air Sabah, Kementerian Belia dan Sukan dan EXCO Johor yang melibatkan rampasan jutaan ringgit wang tunai dan barangan mewah menunjukkan gejala rasuah adalah penyakit negara yang sudah membarah.

Persepsi rasuah negara

Indeks persepsi rasuah negara yang merosot dari tangga 54 ke 55 yang dikeluarkan oleh Transparency International amat memalukan negara.

Jenayah rasuah yang dilakukan oleh pemimpin negara dan penjawat awam hari ini tidak boleh lagi dibiarkan dan rakyat harus bersatu melawan gejala ini daripada terus menghancurkan negara.

Kemajuan negara dan pembangunan insan tidak akan tercapai jika negara dicemari dengan gejala rasuah kerana integriti adalah teras sesuatu kejayaan.

Nik Abduh tidak seharusnya terus membutakan mata dan memekakkan telinga dengan kes-kes rasuah terutama yang melibatkan Perdana Menteri.

Kenyataan beliau tersebut dilihat senada dengan saranan Perdana Menteri yang mahukan siasatan skandal Forex dijalankan sedangkan siasatan skandal 1MDB yang melibatkan perdana menteri terus dilindungi sehinggakan tidak dibenarkan untuk dibahaskan di Parlimen.

Nik Abduh tidak seharusnya terus menjadi tongkat kepada perdana menteri yang kepimpinannya semakin tempang akibat rasuah dan pembaziran. Justeru, agenda 'Tumbang Najib PRU14'(TN 14) adalah perjuangan paling utama bagi menyelamatkan negara.

FAIZ FADZIL ialah timbalan ketua pemuda AMANAH. Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.







Read More...

Saturday, 11 March 2017

Video: Teresa Kok Ganggu Majlis Kahwin Orang


KUALA LUMPUR 11 Mac - Satu majlis perkahwinan yang sedang berlangsung di Dewan Komuniti Seputeh tergendala seketika gara-gara Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok mengadakan protes membantah pembinaan projek rumah mampu milik di kawasan berkenaan.

Sikap biadab Teresa dan kumpulannya yang mengganggu kelancaran majlis perkahwinan itu dilaporkan menerusi laman blog Kl Chronicle dan turut dikongsi pengguna-pengguna Facebook.

Melalui rakaman video yang tersebar di Facebook, berlaku pertelingkahan antara peserta perhimpunan anjuran Teresa dengan individu yang meminta majlis perkahwinan itu tidak diganggu.

“Kamu nampak majlis perkahwinan di sana tetapi kamu masih lagi buat protes di sini untuk cari publisiti.

“Tolong hormati majlis perkahwinan yang sedang berlangsung di sini. Buat hari lain protes ini, kamu semua boleh bersurai,” kata individu tersebut.

Menurut laman blog Kl Chronicle, satu laporan polis juga telah dibuat mengenai tindakan Teresa dan kumpulan tersebut yang mengganggu kelancaran majlis perkahwinan itu.-UTUSAN ONLINE





Read More...

Nazri Setuju Debat Dengan Tun M


Umpama gayung bersambut, kata berjawab. Kini Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan kesanggupannnya berdebat dengan Tun Dr Mahathir mengenai 1MDB.

Menteri pelancongan dan kebudayaan itu juga bersedia berbalas hujah dengan bekas bosnya mengenai isu Bumiputra Malaysia Finance (BMF) yang berlaku beberapa dekad lalu, serta dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun persendirian Datuk Seri Najib Razak.

Bercakap kepada portalMalaysiakini, Nazri berkata, beliau sedia berdebat dengan Dr Mahathir sebaik saja pulang dari luar negara.

Ketika ini anggota parlimen Padang Rengas itu mengadakan lawatan kerja ke Berlin, Jerman.

Beliau dijangka pulang ke Malaysia Isnin ini.

Nazri juga berkata beliau turut bersedia berdebat berkaitan tajuk-tajuk lain yang diputuskan oleh Mahathir.

“Serahkan pada dia (bab tajuk). Penyertaan saya tanpa syarat, kecuali dalam penentuan tarikh. Yang lainnya terserah pada Mahathir.

“Malah, jika penyokong saya tak dibenar hadir pun saya setuju. Saya hanya mahu debat ini jadi kenyataan,” katanya melalui pesanan SMS dari luar negara.

Beliau yang dijadual pulang minggu depan berkata, akan bersedia untuk debat itu jika Mahathir sudi.

“Seperti yang sudah saya katanya, saya tak letakkan sebarang syarat,” katanya.

Dr Mahathir dan Nazri sering berbalas kenyataan sejak beberapa ketika dan kedua-duanya kelihatan saling mencabar.

Nazri yang pernah berkhidmat sebagai menteri pembangunan usahawan dalam kabinet Dr Mahathir mencabar bekas perdana menteri itu bertanding pada pilihan raya umum akan datang di Padang Rengas.

Dua hari kemudian - pada 6 Mac - Dr Mahathir menegaskan beliau tidak berhajat kembali bertanding dalam pilihan raya, sebaliknya mencadangkan agar kedua-dua mereka berdebat "pelbagai isu" termasuk skandal 1MDB dan BMF.

Ketika 1MDB dikaitkan dengan Datuk Seri Najib Razak, skandal kewangan BMF pada 1983 pula dihubungkan dengan Dr Mahathir yang ketika itu menjadi perdana menteri.

Isu 1MDB menjadi semakin panas apabila Jabatan Keadilan (DOJ) AS mengemukakan saman sivil bagi merampas beberapa aset yang didakwa diperoleh melalui dana kerajaan.

Isu BMF pula muncul kembali selepas dokumen Agensi Perisikan Pusat (CIA) mengaitkan kerajaan Dr Mahathir dengan skandal berkenaan yang menyebabkan kerugian kira-kira AS$1 bilion.

Nazri adalah anggota Majlis Tertinggi Umno manakala Dr Mahathir kini menjadi pembangkang dan pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dalam usahanya menyingkirkan Najib sebagai perdana menteri.






Read More...

Friday, 10 March 2017

Exco Johor Dibawa Ke Mahkamah Untuk Direman


Ahli exco kerajaan negeri Johor Datuk Abd Latiff Bandi telah dibawa ke Mahkamah Majistret Johor Bahru untuk direman berhubung siasatan mengenai dakwaan skandal tanah.

Abd Latiff telah disoalsiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan kemudiannya ditahan semalam.

SPRM juga menyerbu rumahnya dan merampas RM42,000, sebuah Toyota Vellfire dan 150 beg tangan.

ADUN Endau itu diiringi lapan pegawai ke bilik mahkamah pada kira-kira pukul 10.30 pagi.

Abd Latiff berpakaian lokap dan dia tidak digari.

Beliau disambut oleh kira-kira 11 penyokong semasa dalam perjalanannya ke Mahkamah Majistret. Seorang penyokong memeluknya.

Selepas Abd Latiff masuk ke dalam mahkamah, penyokongnya mula berdoa.






Read More...

Tuesday, 7 March 2017

Isyarat Buat Nazri: Padang Rengas Milik PKR


PKR Perak menegaskan untuk bertanding di kerusi parlimen Padang Rengas pada pilihan raya umum akan datang ketika penyandangnya, Datuk Seri Nazri Aziz, mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad menentangnya di situ.

Ketua Penerangan PKR Perak, Siti Aishah Shaik Ismail, berkata parti itu kini bersedia "menumbangkan" Nazri kerana calon layak yang akan diturunkan pada pilihan raya nanti sudah dipersiapkan.

Katanya, calon terbabit akan menggalas tugas mewakili rakyat yang diabaikan anggota parlimen sedia ada.

"Untuk itu PKR menasihatkan Nazri berhenti mencari populariti dalam politik dan mempersiapkan parti beliau untuk berdepan dengan PKR yang akan bertanding di situ memandangkan itu adalah kerusi tradisi buat kami," katanya dalam kenyataan media semalam.

Pada 4 Mac lalu Nazri mencabar bekas bosnya yang kini menjadi pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) untuk bertanding di kerusi yang diwakilinya sejak 1995 itu.

Nazri mempertahankan kerusi berkenaan selama lima penggal dengan mengalahkan empat calon PKR dan satu wakil Semangat 46.

Pada pilihan raya umum ke-13 lalu Nazri mengalahkan Meor Ahmad Isharra Ishak dengan majoriti 2,230 undi.

Nazri yag juga menteri pelancongan dan kebudayaan membuat cabaran itu selepas dimaklumkan Dr Mahathir akan turun ke Padang Rengas bagi menyertai siri jelajah BERSATU hujung bulan ini.

Cabang hidupkan ranting

Sebaliknya penyokong anak Dr Mahathir mencabar semula Nazri supaya bertanding di Langkawi - kawasan yang dekat dengan bekas perdana menteri itu.

“Mengapa dia mahu saya pergi ke tempatnya? Datanglah ke tempat saya.

“Awak menteri seluruh negara, bukan untuk Padang Rengas saja," beliau dipetik sebagai berkata di Facebook Mukhriz Mahathir FC.

Bekas menteri penerangan yang dekat dengan Dr Mahathir sejak sekian lama, Tan Sri Zainuddin Maidin,kemudian menggelar Nazri"pondan Padang Rengas".

Siti Aishah berkata wakil PKR kini sedang aktif berkhidmat untuk rakyat di parlimen dan DUN di bawah Padang Rengas ketika tarikh pilihan raya masih belum diketahui.

"Jentera cabang PKR berjaya memasuki dan menghidupkan ranting-ranting di kawasan yang sebahagian besar dulunya adalah penyokog Umno," katanya.

PKR juga mengajak pimpinan Pakatan Harapan Perak agak tidak menari mengikut rentak Nazri "yang hanya gemar menggunakan politik adu domba" bagi kepentingan politik peribadinya

"PKR yakin kerusi parlimen Padang Rengas berjaya dimiliki pada pilihan raya umum kali ini," katanya.








Read More...

Monday, 6 March 2017

Nazri Aziz... chedet.com


1. Nazri mencabar saya supaya bertanding di kawasan Padang Rengas yang ia menjadi wakil rakyat.

2. Syabas saya ucapkan. Cabaran ini menunjuk betapa beraninya Nazri.

3. Sebabnya ialah kerana Nazri tahu saya tidak berhajat untuk bertanding dalam pilihanraya akan datang. Oleh itu cabarannya ialah cabaran kosong.

4. Tetapi jika Nazri hendak sangat mencabar saya, bolehlah kita ada perbahasan terbuka berkenaan 1MDB, RM2.6 billion dalam akaun tuannya, pinjaman RM55 billion untuk keretapi pantai timur atau apa juga tajuk, termasuk BMF. Ini boleh diadakan tanpa syarat.

5. Kata Nazri Proton adalah seekor Gajah Putih. Semasa saya menjadi PM, Proton dapat kumpul tabung keuntungan sebanyak RM4 billion. Proton membina kilang baru di Tanjung Malim dengan kos RM1.8 billion tanpa pinjaman bank atau bantuan Kerajaan.

6. Di masa yang sama Proton membayar RM18 billion cukai kepada Kerajaan.

7. Kemerosotan Proton bermula apabila kereta buatan asing dibenar masuk dengan mudah, walaupun negara-negara pengeluar kereta ini menghalang kemasukan kereta Proton ke negara mereka dengan berbagai alasan.

8. Apakah kereta Proton begitu buruk? Hari ini kereta Proton buatan tahun 1985 masih boleh diguna. Ya. Ada kes tingkap tidak berfungsi. Tetapi itu cerita 10 tahun dahulu. Cermin tingkap Proton sekarang tidak bermasalah. Lain-lain kelemahan kereta Proton sudah diatasi.

9. Demikian juga dengan kereta buatan Korea dan Jepun. Dahulu tidak baik. Sekarang berkualiti. Dahulu dikatakan jika kikis cat akan ternampak label tin milo. Sekarang tidak siapa berani fitnah.

10. Kenaikan harga kereta import bukan disebabkan oleh Proton. Cukai kereta adalah suatu punca dana Kerajaan. Sebelum ada Proton pun harga kereta import memang tinggi jika diambil kira zaman kos sara hidup yang rendah.

11. Hari ini penjualan kereta Proton memang tidak laris. Sebabnya ialah kerana banyak kereta jenama asing boleh masuk dengan mudah. Pengeluar kereta asing adalah syarikat gergasi yang mengeluar berjuta buah setahun. Mereka boleh jual dengan harga yang murah sehingga rugi di Malaysia pun tidak menjadi masalah kerana mereka mendapat keuntungan yang besar dari negara mereka di mana mereka dapat lindungan Kerajaan dan mereka dapat eksport ke merata dunia. Namun kereta jenama asing sukar didapati di negara mereka kerana sekatan.

12. Kerajaan biasanya membiayai dana untuk research and development dalam industri pembuatan. Tetapi walaupun ada peruntukan dana untuk Proton, Kerajaan lambat membekal dan membekal kurang dari peruntukan budget bagi Proton. Namun Proton mengguna duit sendiri untuk develop tiga kereta baru. Ini menyebabkan masalah kewangan Proton.

13. Memang ada kelemahan-kelemahan dalam Proton, tetapi teknologinya sesuai untuk Malaysia, Australia dan Asean. Ada bantuan teknologi syarikat Eropah dalam Proton. Yang menjadi masalah ialah cashflow kerana kemasukan kereta asing memakan pasaran Proton.

14. Saya telah beli ketiga-tiga model baru Proton dan saya tidak menghadapi masalah menggunanya.

15. Saya yakin YB Menteri Nazri boleh beli kereta mewah yang diimport dan berbangga memperkecilkan kebolehan bangsa sendiri. Pada pendapat saya menjadi menteri dalam Kerajaan Najib jauh lebih mudah dari mengeluar kereta. Buat salah, menghilangkan berbillion Ringgit pun okay. TV3, Utusan dan New Straits Times akan lapor duit dapat dari raja yang sudah mangkat.

16. Gajah putih depan mata tak nampak. Semut di seberang laut ternampak uban dikepalanya. Dunia kata awak anggota geng pencuri.
Awak kata awak bukan pencuri, hanya perompak sahaja










Read More...

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP