Wednesday 22 May 2013

RM 21Juta Wang Rakyat Diguna Untuk Rawatan Pendatang Asing Di Sabah

Jabatan Kesihatan Sabah menganggap kebanjiran pendatang asing ke negeri itu sebagai satu "ancaman keselamatan nasional" dan "beban" kepada perkhidmatan kesihatan negeri.

Timbalan Pengarah Jabatan Bahagian Penyakit Berjangkit, Dr Maria Sulaiman berkata, rawatan kepada pendatang itu banyak menggunakan sumber yang "boleh diguna untuk merawat orang tempatan".

Maria yang memberi keterangan di suruhanjaya diraja bagi menyiasat isu kewarganegaraan di Sabah berkata yuran rawatan tertunggak daripada pesakit asing di klinik dan hospital kerajaan dari 2007 sehingga 2012 mencecah RM21.7 juta.

Sebaliknya, dalam tempoh yang sama rakyat Malaysia hanya berhutang sebanyak RM7 juta dengan klinik dan hospital kerajaan.

Maria berkata jabatan itu membelanjakan RM200,000 pada tahun 2011 untuk mengawal wabak campak di kalangan orang asing di Kinabatangan dan Beluran.

Wabak campak, taun, kusta dan hepatitis berjangkit adalah "biasa" di kalangan bukan warganegara, katanya lagi.

- mkini

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP