Monday 4 February 2019

40 saksi pengakuan Nik Abduh terima duit Umno, kata ulama Pas





Poster yang dibuat naik oleh Dr Muhammad Atiullah ke dalam facebook beliau.


Seorang pemimpin ulama muda Pas, Dr Muhammad Atiullah Othman mendakwa ada lebih 40 saksi yang masih hidup mendengar pengakuan Ahli parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz bahawa dia menerima duit Umno.

Dalam satu posting di facebooknya, pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) itu berkata, beliau hadir sendiri dalam majlis pengakuan Nik Abduh itu.



Dr Muhammad Atiullah berkata… Wajahnya bagaikan Al-Marhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz tetapi hatinya sudah sama mendiang Marcos.

“Selepas hari kejadian, saya sangat kecewa dengan pemimpin-pemimpin tertinggi dalam Pas. Memang bukan semua, tetapi saya sangat kecewa dengan UNA. Wajahnya bagaikan Al-Marhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz tetapi hatinya sudah sama mendiang Marcos,” tulis Muhammad Atiullah yang sebelum ini banyak menyerang pemimpin profersional dalam Pas sehingga parti itu berpecah sehingga terbentuknya Amanah.

Menurut tulisannya hari ini, yang dibuat selepas Presiden Pas menarik balik samannya terhadap Sarawak Report, Dr Muhammad berkata ia berlaku dalam bulan Oktober 2016.

“Bulan Oktober 2016 adalah paling hitam dalam hidup saya. Buat pertama kali menjadi saksi hidup pengakuan menerima suapan.

“Saya sebagai penjawat awam, tentu kenal bahawa apa yang disebut oleh YB Nik Mohamad Abduh adalah rasuah, bukan hadiah. Semua penjawat awam telah diberi pendedahan perbezaan antara hadiah dan rasuah sebagai syarat pengesahan jawatan,” tulis beliau.

Pada hari hari kejadian, katanya, beliau duduk betul-betul di hadapan Ustaz Nik Abduh (UNA).

“Tiada seorang pun depan saya. Telunjuk UNA yang marah terhadap Ustaz Zaharuddin Muhammad (UZM) yang membantah ‘ambil duit UMNO’, secara fizikalnya menuding kepada saya.

“Pimpinan lain yang hadir dan bersama dengan pandangan UNA adalah Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi dan YB Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri,” tulisnya lagi.

Menurut Dr Muhammad, UZM persoalkan hujah Nik Abduh.

“Cuba memerhati hadis Nabawi dan perbahasan Fiqh. Tetapi, UNA pula melenting tak tentu pasal. Lentingannya di hadapan saya. Bagaikan saya dimarahi sebab saya betul-betul di hadapan UNA. Antara UNA dan UZM, ada dua orang iaitu Ustaz Nasrudin Hassan At-Tantawi dan YB Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri,” katanya.

Dr Muhammad bertegas, tiada seorang pun di hadapan beliau yang menghalang beliau mendengar penyataan Nik Abduh itu

“Tiada kepala yang menghalang saya dari memandang UNA. Di belakang saya pula adalah Ustaz Hazmi Dibok. Saya turut memerhati di sekeliling dan cuba mengenali satu persatu orang yang hadir. Jumlah mereka yang patut jadi saksi mencecah ataupun lebih empat puluh (40) orang,” katanya.

Tulisan Dr Muhammad Atiullah adalah sebahagian dari cerita bagaimana rakaman video Nik Abduh yang membuat pengakuan menerima duit dari Umno.

Rakaman itu dikatakan bakal menjadi sebahagian dari bahan bukti dalam kes pembelaan Sarawak Report terhadap saman Abdul Hadi terhadap editornya Clare Rewcastle Brown.

Namun beberapa hari lepas, Presiden Pas itu telah menarik balik samannya dengan satu penyelesaian di luar mahkamah.

Berita penuh https://malaysiadateline.com/40-saksi-pengakuan-nik-abduh-terima-duit-umno-kata-ulama-pas/



PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP