Sunday 18 November 2018

Perang Azmin-Rafizi Rupanya Belum Berakhir..


Pemilihan PKR tahun ini menyaksikan Anwar Ibrahim memenangi jawatan presiden tanpa bertanding.

Bagaimanapun saingan sengit bagi jawatan timbalan presiden antara Mohamed Azmin Ali dan Rafizi Ramli yang berlangsung selama hampir dua bulan merupakan tumpuan utama pemilihan kali ini.

Saingan antara kedua-dua pemimpin PKR itu menyaksikan tuduhan politik wang, kehilangan undi, pengurusan pemilihan yang tidak adil, dan percubaan mensabotaj pengundian yang melanjutkan lagi tempoh proses pemilihan.

Beberapa hari sebelum keputusan rasmi diumumkan, Rafizi akhirnya mengaku kalah kepada Azmin, yang menurutnya adalah demi kepentingan parti.

Meskipun beberapa kenyataan yang dibuat bagi meredakan ketegangan sepanjang pemilihan, ucapan Azmin dan Rafizi dalam Kongres Nasional PKR di Shah Alam memberi gambaran kedua-dua mereka akan terus menjadi seteru dalam parti.

Malah, kongres berkenaan dilihat dibayangi ketegangan antara kedua-dua kem berkenaan.

Sabtu lalu, perwakilan PKR Perlis Tengku Nazeri Tengku Aldin dalam ucapannya menggesa Rafizi dan Azmin agar menghentikan perseteruan mereka bagi menyatukan parti.


Tengku Nazeri
"Saya menggesa pasukan Rafizi dan pasukan Azmin, sudah sampai masanya untuk menghentikan semua (perseteruan) ini," katanya disambut tepukan gemuruh hadirin yang bersetuju dengan gesaan itu.

Susulan itu, Azmin melangkah ke arah Rafizi dan kedua-dua mereka bersalaman sebelum sama-sama mengangkat tangan. Kedua-dua pemimpin PKR itu kemudian saling berpelukan.

Bagaimanapun, ucapan kedua-dua mereka mereka dalam kongres hari ini mengandungi sindiran antara satu sama lain.

Dalam ucapan terakhirnya sebagai naib presiden, Rafizi mengingatkan berhubung segelintir pemimpin kanan parti itu yang menurutnya memperlekehkan usaha mengangkat Anwar Ibrahim selaku perdana menteri kelapan.

Selain itu, Rafizi juga berkata bahawa beliau boleh membuat rayuan berhubung keputusan pemilihan PKR, namun tidak berbuat demikian kerana ia akan menyebabkan kritikan ke atas Anwar dan parti mereka.

Azmin pula, yang akhirnya berjaya mempertahankan jawatan timbalan presiden PKR yang dipegangnya sejak 2010, berkata antara faktor beliau kekal mempertahankan kedudukan nombor dua itu adalah kerana mampu berdepan cabaran dengan tenang.

Azmin turut berjenaka bahawa beliau bukan dicabar Rafizi, tetapi bekas anggota parlimen Pandan itu hanya "menawarkan khidmat kepada parti".

"Tak ada masalah, saya tenang saja. Anwar pesan 'Azmin, tenang'. Saya kata 'tenang macam mana, Datuk Seri? Aku kena serang kiri kanan'.

"Orang yang tenang InsyaAllah akan berjaya selama-lamanya," katanya lagi.

Dengan keputusan rasmi yang sudah diumumkan, pasukan Azmin dilihat mendominasi pemilihan kali ini.

Selain dua pasukan Rafizi iaitu Nurul Izzah Anwar yang menang jawatan naib presiden dan Akmal Nasir bagi jawatan ketua Pemuda, jawatan lain di peringkat kepimpinan tertinggi dimenangi pasukan Azmin.

Satu hal yang pasti, kedua-dua pihak, baik pasukan Azmin mahupun Rafizi dilihat menggesa agar pembaharuan dan penambahbaikan dilakukan berhubung sistem pemilihan.

Bekas ketua pemuda PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad sebelum ini mencadangkan agar parti itu mempertimbangkan menggunakan sistem "satu ahli, satu undi" bagi memilih pemimpin tertinggi dan mengembalikan semula sistem perwakilan bagi jawatan lain.

Nik Nazmi menyifatkan sistem yang digunakan dalam pemilihan baru-baru ini tidak praktikal kerana terlalu banyak undi yang perlu dikira.

Naib presiden PKR, Tian Chua juga menggesa pembaharuan dalam sitem pemilihan dengan mencadangkan agar semua anggota perlu sekurang-kurangnya menyertai parti setahun sebelum dibenarkan mengundi.

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP