Thursday 29 November 2018

'TIGER PLATOON PDRM' SUDAH BANGUN.. HATI-HATI PERUSUH SAMSENG





Kejadian rusuhan yang berlaku baru-baru ini menimbulkan pelbagai reaksi orang awam. Namun pihak berkuasa meminta orang ramai bertenang dan tidak melakukan sebarang tindakan yang boleh mencetuskan ketegangan.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kenyataan akhbarnya semalam menegaskan, kejadian rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman, Seafield pada 26 November lalu bukan rusuhan kaum. Sebaliknya mempunyai unsur jenayah sehingga mendatangkan kecederaan terhadap anggota polis dan bomba.

Difahamkan, 21 individu telah ditahan dan dalang kejadian itu juga telah dikenalpasti. Perdana Menteri juga berkata, dalang kejadian itu akan dikenakan tindakan tegas.

Sementara itu di Twitter, netizen berkongsi gambar dua anggota unit elite Polis Diraja Malaysia, iaitu Tiger Platoon, yang ditempatkan di lokasi kejadian rusuhan yang menunjukkan pihak berkuasa memandang serius dengan isu tersebut.

"Time-time macam ni, sabar kena lebih. Jangan ikut perasaan. Riot head bersepah-sepah nak tunjuk skill.

"Yang penting, you nampak logo kuning 'Tiger Platoon' pada bahu, you pergi main jauh-jauhlah sebab 'harimau dah bangun'," demikian tweet @ProjekHitam.


View image on TwitterView image on Twitter

Projek Hitam
@projekhitam
Time time macam ni, sabar kena lebih. Jangan ikut perasaan. Riot head bersepah sepah nak tunjuk skill. Jangan USJ jadi macam 'LA Riot 1995'.

Yang penting, you nampak logo kuning 'Tiger Platoon' pada bahu, you pergi main jauh jauh la sebab..


Menurut sumber, Tiger Platoon ditubuh sejak zaman darurat semasa adanya keganasan dan kekacauan yang dicetuskan oleh pihak komunis, selain menjalani operasi-operasi khas.

Tiger Platoon ini merupakan satu unit yang serba boleh dan merupakan pasukan khas dalam Pegawai Pemerintah yang berkemampuan dan berkebolehan tinggi, boleh bergerak dalam apa jua keadaan untuk menjalankan tugas-tugas Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam.

Tiger Platoon PGA terdiri daripada seorang Platun Komander, seorang Platun Sarjan, tiga orang Seksyen Komander dan 30 orang anggota infantri.


"Tiger Platoon ini ramai yang tak tahu. Kalau nak cari pasal, baik buat benda lain. Apa yang saya tahu, Tiger Platoon ini skuad elit dalam PGA, sama seperti UTK, skuad elit dan skuad khas adalah skuad yang berlainan.

"Biasanya bila ada rusuhan, FRU saja dikerahkan. Tetapi kes ini tidak pasti mengapa Tiger Platoon turun. Tapi sebenarnya polis ada lagi satu skuad yang peranannya sama seperti FRU dipanggil PORU. ATM pun ada juga pasukan seperti FRU, dipanggil POPO. Bila darurat, baru panggil POPO jaga tempat," tweet @rasyid135.

Netizen dinasihatkan tidak menyebarkan info atau maklumat yang tidak sahih berhubung kejadian itu di media sosial. Usah dikeruhkan lagi keadaan dan beri ruang untuk pihak berkuasa menjalankan tugas mereka.

Dipetik dari thereporter

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP