Sunday 5 November 2017

Pulau Pinang Lumpuh Akibat Banjir Besar


BUTTERWORTH - Pulau Pinang terpaksa meminta bantuan daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ekoran keadaan hujan lebat berterusan yang menyebabkan tanah runtuh, pokok tumbang dan banjir kilat di banyak kawasan.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng ketika mengumumkan perkara itu turut kelihatan sebak kerana sedih dengan peristiwa yang melanda rakyat di negeri ini.
“Malam ini kita lihat satu bencana yang tidak pernah berlaku di Pulau Pinang yang mana 80 peratus negeri ini dilanda dengan angin taufan dan hujan lebat yang turun tak henti-henti.

“Saya minta rakyat kalau boleh duduk di rumah demi keselamatan, jangan keluar rumah kerana angin yang begitu kuat, pokok tumbang dan ada tanah runtuh,” katanya.

Menurutnya, keadaan bertambah genting apabila air masih naik dan angin ribut masih kuat.


Guan Eng (dua, kiri) bertanyakan sesuatu kepada salah seorang mangsa banjir, pagi tadi.
“Air banjir pula naik antara 10 hingga 12 kaki tinggi melepasi bumbung di Pulau Pinang. Pusat pemindahan banjir pula tiada bekalan elektrik.

“Pulau Pinang terpaksa minta bantuan daripada ATM,” katanya.

Guan Eng berkata, beliau berjaya menghubungi dan memaklumkan perkara itu kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi merangkap Menteri Dalam Negeri kira-kira jam 3.30 pagi.


“Saya ucapkan terima kasih kepada beliau kerana menjawab panggilan saya. Beliau berjanji akan hantar bantuan ATM untuk selamatkan Pulau Pinang.

“Saya harap semua terus bersabar dan kita cuba pastikan bantuan akan sampai,” katanya.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya menjaga keselamatan diri dan keluarga masing-masing.


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP