Sunday 14 July 2019

SIAPA YANG PEGANG HP AZMIN, BOLEH DAPAT LOKMAN ADAM ?





Kita sekarang berbicara soal politik, bukan soal undang-undang.

Silap besar kalau orang politik berkata kepada dunia politik bahawa seseorang tertuduh tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah... Itu prinsip undang-undang, dalam dunia perundangan... Buah tu tak boleh pakai dalam dunia politik... Politik tentang persepsi je.

Kes video Azmin, tak perlu sembang dari sudut perundangan....

Menurut undang-undang, hanya ada dua saja, samada Azmin didapati tidak bersalah, atau bersalah dengan dihukum denda sekian-sekian... Selesai... Itu kecik punya hal saja.

Itu dunia undang-undang.

Kita sekarang bermain dalam dunia politik.... Dalam mahkamah hanya ada beberapa orang hakim, tetapi dalam politik jutaan rakyat menjadi hakim....

Mahkamah memerlukan bukti, hujah, fakta, saksi, dan data....

Politik hanya perlu mempengaruhi persepsi saja.... Dalam politik, video itu satu kesalahan paling besar...

Ini soal hukum agama, ini soal integriti, ini soal kehormatan diri, ini soal kelakuan yang paling tidak senonoh, perbuatan paling jijik, ini aib yang paling besar, tidak terfikir oleh akal manusia yang waras mentalnya... Ini politik.

Mari kita tengok balik kronologi cerita ini dari awal.

Pelakun pilem ni tak ramai... Dua orang je, Haziq dan Azmin je.... Cuba lihat balik ayat kedua dalam pengakuan Haziq, dia kata video itu dirakam dan disebarkan tanpa pengetahuan dia.... baik, situ duduk.

Saya tidak menulis apa-apa rahsia atau maklumat sulit dari mana-mana sumber bawah tanah, tetapi apa yang saya tuliskan ialah perkara yang berlaku yang telah diketahui umum yang boleh dibaca dalam media cetak dan media sosial.... Saya bukan membuat andaian atau ramalan.

Kalau kita imbas balik perjalanan cerita ini, kita akan menemui suatu kenyataan bahawa ayat kedua Haziq "video itu dirakam dan disebarkan tanpa pengetahuan saya"

Itulah yang jadi punca menyebabkan Haziq bertindak membuat pengakuan terbuka.... Marah dan dendam seorang lelaki dari golongan yang mencintai lelaki lain, memang sukar diramalkan, kerana golongan ini boleh berbuat sesuatu yang orang biasa tak pernah terfikir pun, atau dirasakan tidak logik... Sebab tu aku kata ini kes serupa hindustan punya wayang.

Kejadian itu berlaku di bilik hotel di Sandakan...

Orang yang tahu Azmin menginap di hotel itu cuma Haziq dan Azmin sendiri.... Sampai di peringkat ini saja pun kita dah boleh menolak sebarang teori yang mengaitkan orang-orang Anwar kononnya terlibat memerangkap Azmin.... Itu bilik menteri. Kawalan cukup... Saya tak fikir Anwar dan orang-orangnya tahu Azmin menetap di hotel itu, dan kalau tahu sekali pun bukan mudah nak perangkap Azmin.

Sampai di peringkat ini, kita nampak satu saja kemungkinan, iaitu video itu dirakam oleh Azmin sendiri.... Tak mungkin Haziq yang rakam, bahkan sebaliknya Haziq buat pengakuan terbuka itu pun sebab marah kerana video itu tersebar yang mengaibkan dirinya.

Tiba-tiba, tersebar pulak rakaman CCTV pihak hotel, ada gambar Haziq dan Hilman.... Jadi, pelakun filem ini sudah bertambah kepada 3 orang.

Hilman ialah orang PKR yang paling rapat dengan Azmin... Mentelah pulak dia Adun Gombak Setia, dalam parlimen Gombak yang MPnya ialah Azmin... Azmin dilantik jadi menteri hal-ehwal ekonomi, Hilman jadi setpolnya.... Ketika kerusi timbalan presiden PKR yang didudukinya cuba dicabar oleh Rafizi, Hilman menjadi ketua juru kempen Azmin dan menjadi orang kanannya yang paling kanan menjelajah ke seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak bekempen untuk memenangkan Azmin...

Menurut Haziq, selepas video itu tersebar, Hilman menelefonnya ajak bertemu...

Dalam pertemuan di Hotel Marriot Putrajaya itu, Himan meminta Haziq membuat pengakuan terbuka bahawa lelaki dalam video itu bukan Azmin....

Itu yang menyebabkan Haziq makin marah... Video itu mengaibkan dirinya, dan bukan dia yang rakam pun.... Haziq percaya Azmin sendiri yang rakam aksi mereka...

Tiba-tiba setpol Azmin datang bagitahu suruh mengaku yang tu bukan Azmin...

Tu yang Haziq terus buat pengakuan dan sebut terus nama Azmin.

Siapa yang buat report polis bagi pihak Azmin....? Hilman.
Siapa yang pergi buat lapuran qazaf ke mahkamah syariah...? Hilman.

KIta undur sikit pada hari kejadian di hotel Sandakan... CCTV ada menunjukkan gambar Hilman juga check-in di hotel yang sama tetapi bilik lain... Hilman tahu Azmin di bilik mana dan dia dengan siapa dalam bilik.... Sebab dalam rakaman CCTV menunjukkan Hilman berjalan menuju ke biliknya, bila sampai setentang dengan bilik Azmin, dia memandang ke arah pintu bilik Azmin.

Kalaulah benar aksi itu dirakam oleh Azmin, timbul persoalan macam mana ia boleh bocor hingga sampai ke tangan Lokman Adam....?

Siapa yang paling rapat dengan Azmin dan selalu tolong pegang handphone Azmin....? Itu saja kemungkinan yang ada, yang menjadi punca video itu tersebar yang bakal memusnahkan karier politik Azmin.

Mudah je bacaan tok bomoh....

Oleh : Awang

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP