Monday 9 January 2017

Melayu Kampung Akan Setia Kepada BN Pada PRU14


Tsunami Melayu dijangka tidak berlaku pada PRU14 kerana pola pengundi masyarakat itu dilihat tidak akan mengalami banyak perubahan.

Dekan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, buat masa ini hanya pengundi Melayu bandar dilihat berubah angin dan lebih cenderung beri sokongan kepada pembangkang.

Namun katanya, bagi masyarakat Melayu di luar bandar seperti di Kelantan, Terengganu dan Kedah, pola sokongan mereka kepada kerajaan tetap sama.

“Jadi saya tidak bersetuju akan berlaku tsunami Melayu kerana perbezaannya tidak banyak berubah,” katanya, semalam.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong meramalkan ‘tsunami Melayu’ bakal berlaku seperti dilakukan pengundi Cina dalam dua PRU lalu.

Menyentuh perubahan sokongan masyarakat Melayu bandar kepada pembangkang, Ahmad Marthada berkata, ia disebabkan mereka tidak terlalu bergantung kepada kerajaan seperti masyarakat Melayu luar bandar.

"Masyarakat Melayu luar bandar masih mengharapkan bantuan kerajaan. Kerajaan menyediakan banyak bantuan kepada mereka seperti subsidi kepada pesawah, petani dan sebagainya,” katanya.


Selain itu katanya, pengundi Melayu di bandar juga turut didedahkan dengan banyak maklumat, bukan sahaja melalui media arus perdana, malah menerusi media sosial dan lain-lain lagi.

Sementara itu, penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat pula berpendapat, tsunami satu perkara di luar jangkaan.

Katanya, pemerhati politik belum dapat melihat perkara itu kerana ia akan berlaku secara tiba-tiba.

Menurutnya, tsunami politik akan berlaku bergantung kepada situasi semasa yang memungkinkan peningkatan pengundi atas pagar.

- Sinar Harian


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP