Sunday 31 March 2019

PEMIMPIN PAS TAHU RAMELI BANTU HADI




Sekurang-kurangnya lima pemimpin PAS bukan saja memberi restu dan mandat kepada ahli perniagaan Rameli Musa untuk menyelesaikan kes mahkamah antara Presiden Abdul Hadi Awang dan Pengarang Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown tetapi mereka juga setuju akan mengembalikan wang itu, kata sumber.

Sumber mendedahkan kepada The Malaysia Insight, pemimpin PAS berkenaan tahu mengenai pembayaran RM1.4 juta yang dibuat oleh Rameli.

The Malaysian Insight juga difahamkan Rameli mendahulukan wangnya sendiri dengan jaminan dan pemahaman bahawa ia akan dibayarkan balik kepadanya.

“Tindakan Datuk Rameli ini sememangnya dalam pengetahuan dan mandat beberapa pemimpin PAS,” kata sumber yang maklum mengenai rundingan penyelesaian kes di mahkamah di London itu.

“(Tetapi) Pemimpin tinggi (lain) PAS pun tidak tahu,” tambah sumber.

The Malaysian Insight tidak mendedahkan nama lima pemimpin itu kerana masih belum memperolehi komen mereka.

Rameli disiasat selama lima jam oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 5 Mac lalu berhubung pembayaran RM1.4 juta itu, beberapa hari selepas terdedah bahawa cek Bank Islam Malaysia Berhad yang digunakan untuk pembayaran itu milik beliau.

Pemimpin PAS bagaimanapun menafikan tahu mengenai pembayaran kos penyelesaian itu, malah membayangkan penyelesaian itu dibuat sukarela oleh pihak ketiga yang mahu melihat kes itu tidak berlanjutan.

“Lima pemimpin PAS itu pun sekarang macam buat tidak tahu dengan Rameli,” kata sumber.
Beberapa pihak malah menuduh Rameli, yang dilantik jadi pengerusi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) pada 3 Januari, menyelesaikan kes itu atas permintaan pemimpin kanan Pakatan Harapan.

“Rameli memang penyokong PAS. Ini tak ada kena mengena dengan Pakatan Harapan walaupun beliau kenal dan berkawan dengan (Presiden PKR) Anwar Ibrahim. Lantikannya ke KTMB pun tidak ada kaitan,” kata sumber.

Pada 18 Mac lalu, semasa berbahas di Dewan Rakyat, Anwar mengaku Rameli kawannya, juga sama-sama bekas pelajar Kolej Melayu Kuala Kangsar, tetapi kawannya itu cenderung menyokong PAS.

Sekiranya tidak diselesaikan pada awal Februari lalu, kes itu sepatutnya ditetapkan untuk perbicaraan bulan depan.

Semasa Rameli disoal siasat oleh agensi anti rasuah, isterinya Norlella Md Akram menulis di Facebook meluahkan perasaan yang dilihat ditujukan kepada pemimpin PAS dan parti Islam itu.

“Adakah ajaran Islam untuk membiarkan orang yang banyak menolong kita ditimpa kesusahan oleh kerana pertolongan itu dan tiada sebarang simpati mahupun bertanya khabar dari pihak yang ditolong?

“Kebenaran akan ditegakkan,” tulisnya, sebelum memadam kenyataan itu sehari kemudian.

Sehari selepas itu juga, beliau menutup akaun Facebooknya.
The Malaysian Insight diberitahu rundingan penyelesaian tersebut dibincangkan oleh Rameli sebagai wakil Hadi, selepas berbincang dengan lima pemimpin PAS itu.

“Rundingan berjalan lebih kurang lima bulan, antara September tahun lepas hingga Januari lalu,” kata sumber.

The Malaysian Insight difahamkan saman itu diselesaikan kerana kedua-dua pihak sudah menanggung kos yang tinggi untuk proses perundangan di London.

Rameli berjumpa dengan Rewcastle-Brown di sebuah hotel ternama di London pada hujung tahun lalu untuk rundingan akhir sebelum persetujuan dicapai tentang jumlah penyelesaian, tambah sumber.

Rameli membayar jumlah penyelesaian RM1.4 juta kepada pengarang Sarawak Report itu pada 31 Januari, sehari sebelum mahkamah di London merekodkan penyelesaian kes.

Peguam Americk Sidhu, yang mewakili Rewcastle-Brown, sebelum ini mengesahkan Rameli jadi perantara penyelesaian kes Hadi, yang katanya dirundingkan berbulan-bulan.

Laporan sebelum ini menyebut wang berkenaan dipindahkan melalui cek ke dalam akaun firma guaman milik Americk sebelum peguam itu memindahkannya ke akaun bank anak guamnya di London.

Hadi menyaman Rewcastle-Brown berhubung penerbitan sebuah tulisan dalam Sarawak Report pada 6 Ogos 2018, yang didakwa memfitnah pemimpin parti Islam itu menerima duit RM90 juta dari Umno. Rewcastle-Brown kemudian memfailkan saman balas terhadap Hadi pada Oktober 2017.

Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan sebelum ini menegaskan saman itu dikemukakan oleh Hadi, bukan oleh parti.

Pada 2 Februari, melalui setiausaha politiknya Hadi mengumumkan beliau setuju menyelesaikan kes di luar mahkamah, yang syarat-syaratnya tidak didedahkan di mahkamah .

Sumber SINI

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP