Sunday 24 March 2019

SPRM BUKA RUMAH URUT?




Dalam usaha membuktikan kesungguhannya membanteras gejala ra­suah dalam kalangan anggota penguat kuasa melindungi aktiviti pelacuran di sebalik perniagaan rumah urut, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melancarkan operasi sulit yang memakan masa selama empat bulan.

Tiada siapa pun boleh terfikir melalui opera­si itu SPRM sanggup membuka rumah urut gadungan (palsu) semata-mata bagi mencari bukti khususnya kegiatan rasuah dalam kalangan anggota agensi penguat kuasa.

Tindakan ‘membuka perniagaan’ itu terpaksa dilakukan setelah mendapati jenayah berkenaan sememangnya berlaku tetapi tiada seorang pun yang berani tampil bersama bukti kukuh bagi membolehkan kegiatan haram itu dibanteras.

Hasil operasi penyamaran dan sulit itu, SPRM memberkas sebanyak 14 suspek termasuk tujuh penjawat awam di kawasan ibu negara dalam Op Jejak dan Op Kota Raya pada Selasa lalu.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, pihaknya menggunakan sejumlah pegawai terlatih untuk menjayakan operasi tersebut.

Beliau mendedahkan, operasi seumpama itu telah beberapa kali dilakukan pihaknya bagi membuktikan berlakunya pe­langgaran undang-undang yang didorong oleh rasuah.

“Untuk membuktikan kesalahan itu memang kita buka satu, dua premis rumah urut. Terus terang saya katakan dalam operasi penyamaran dan operasi sulit ini, mungkin ada pihak yang terlepas, tetapi suatu masa nanti kita akan tangkap juga,” kata beliau kepada Mingguan Malaysia hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya bagaimana SPRM memperoleh maklumat sehingga tertangkapnya 14 suspek dipercayai terlibat sindiket pelacuran berselindung di sebalik pusat urut termasuk penguat kuasa yang melindungi kegiatan ini.

Azam mengakui, penyiasatan kes rasuah amat unik dan sukar apatah lagi untuk mendapatkan saksi.

Ujarnya, kebanyakan mereka takut untuk memberi maklumat kerana bimbang implikasi yang bakal dihadapi terhadap diri, keluarga, kerjaya dan lain-lain.

“Sebenarnya mereka ini boleh menjadi whistle blower yang dilindungi di bawah Akta Pemberi Maklumat 2010 atau informant perisikan (dilindungi di bawah Akta SPRM 2009). Untuk kes rumah urut ini kita pakai whistle blower dan informant,” jelasnya.

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP