Monday 21 November 2016

PAS mampu pimpin gabungan pembangkang yang baru, kata Khairuddin



KUALA LUMPUR: Seorang pemimpin kanan PAS hari ini berkata parti pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu tidak akan mengikut acuan orang lain malah bertegas mampu untuk memimpin gabungan pembangkang yang baru.

Jelas Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Khairuddin Aman Razali, PAS boleh jadi faktor penentu dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang kerana tidak terikat dengan gabungan pembangkang mahupun kerajaan.

"Kita telah tegaskan bahawa PAS akan bersendirian. Sesiapa boleh ikut PAS kita ada Gagasan Sejahtera dan kita boleh mengajak BERSATU (PPBM) bersama dengan gagasan kami, itu saja.

"Tidak untuk kita ikut orang lain. PAS boleh pimpin pembangkang.

"Kita boleh jadi penentu dan mungkin kita menang negara, kita tidak tahu," katanya di lobi Parlimen hari ini.

Khairuddin berkata demikian bagi mengulas kenyataan Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa yang berkata tidak mustahil Umno menerima PAS dan PAS menerima Umno untuk bekerjasama.

Kata Annuar, PAS-Umno mempunyai banyak titik persamaan iaitu perjuangan terhadap agama, selain ingin melihat keamanan, kesejahteraan dan kedudukan Islam pada kedudukan terunggul.

Ujar Khairuddin lagi, PAS hanya enggan menjalin hubungan dengan DAP dan serpihannya Amanah tetapi masih terbuka dengan Umno-Barisan Nasional (BN).

Namun katanya lagi, pendirian PAS masih sama iaitu tidak akan bergabung dengan Umno-BN untuk tujuan politik.

"Dengan DAP ya (putus hubungan). Amanah mereka kita anggap sebagai orang yang keluar daripada PAS dan khianat kepada kami. Takkan ada rundingan dengan PAN (Amanah)," katanya.

PAS kini dilihat "mesra Umno-BN" kerana mahu mendapatkan sokongan dalam usul Rang Undang-undang Pemerkasaan Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 2016.

"Kerjasama dalam ada sahaja perkara yang baik. Itu boleh berlaku contohnya dalam RUU355 kita harapkan kerjasama terutamanya kerajaan.

"Jadi kita akan teruskan sikap kita iaitu bekerjasama dengan sesiapa sahaja dalam perkara melibatkan Islam tetapi kita tegakkan bahawa tidak akan ada gabungan PAS dan Umno," jelasnya lagi.

PAS kini mengetengahkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) apabila tidak lagi menyokong secara membuta tuli terhadap setiap yang dilakukan pembangkang


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP