Saturday 26 November 2016

Terbang Lebih 3,000m Kesan Pendaki Hilang



KUALA LUMPUR - Misi mencari dan menyelamat (SAR) dua pendaki Malaysia yang hilang ketika mendaki Gunung Damavand di Iran, kini diteruskan menggunakan helikopter yang mampu terbang sehingga ketinggian melebihi 3,000 meter dari paras laut di pergunungan itu.

Resul Sapar, 55, rakan baik kepada pendaki yang hilang itu, berkata helikopter tersebut akan mencari dua pendaki terbabit di sekitar gunung Damavand dan akan mendarat di bahagian timur untuk menyambung pencarian di daratan.

"Helikopter yang membawa pasukan SAR digunakan untuk mengenal pasti kedua-dua pendaki yang hilang dengan mengambil gambar dari udara untuk dianalisa.

"Pasukan SAR juga diturunkan di atas gunung bagi mencari mereka. Ketika ini misi SAR dipecahkan kepada dua kumpulan yang meneruskan pencarian di kawasan timur dan barat gunung itu," katanya kepada Bernama menerusi aplikasi WhatsApp, hari ini.

Ditanya perkembangan terkini mengenai operasi berkenaan, Resul berkata setakat ini masih tiada perkembangan lain daripada pasukan penyelamat.

Resul berkata setakat ini, cuaca di Iran dilaporkan cerah manakala pasukan SAR yang terlibat dalam misi tersebut terdiri dua pakar pendakian dari Iran.

Dua pendaki itu, Syed Redzuan Syed Salim Shatri, 50, dan Ramli Abd Majid, 34, dilaporkan hilang di gunung berkenaan sejak Ahad lepas, selepas terpisah daripada anggota kumpulan pendaki yang lain.

- Bernama




PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP