Sunday 3 March 2013

PRU13 - Darurat Di Sabah

Tragedi Lahad Datu Akan Berpanjangan: Mungkah Sabah Didaruratkan?
ANALISA MINGGUAN

Sultan Jamalul Kiraim III
Aksi atau sesetengah orang memanggilnya sebagai 'acara' pencerobohan rakyat Filipina (keturunan kesulatan Sulu - P) ke atas bumi Malaysia di Lahad Datu tampaknya berterusan dan jalan penyelesaiannya semakin kompleks. Walaupun acara itu telah memakan 14 korban - dua anggota komando VAT 69 Malaysia dan 12 di pihak pencerohoh ia tidak mengakhiri acara berkenaan.

Bumi Lahad Datu telah menghisap darah. Bahkan kematian di kedua-dua pihak itu menjadi acara itu semakin tegang. Sudah pasti baik di pihak Malaysia maupun di pihak penceroboh yang dikenali dengan berbagai latar belakang itu, semakin panas kepala dan berdendam kesumat. Kehilangan nyawa di dalam sesuatu 'peperangan' boleh menambah dan membangkitkan semangat. Hutang nyawa akan dibayar dengan nyawa, tidak hari ini esok, tidak esok di masa-masa mendatang.

Nyawa dalam peperangan pula dibayar dengan gandaan tertentu. Satu tidak dibalas satu, ada dibalas dengan dua atau tiga. Hukum diyat diguna pakai di dalam filsafat peperangan.

Baca seterusnya di sini


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP