Thursday 24 October 2013

Perbelanjaan Mewah Khazanah Disiasat

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) kini menyiasat dana kekayaan berdaulat Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) berikutan perbelanjaan melampau dalam pengeluaran cip Silterra, pembekalan makanan Malaysia Agrifoods dan pelaburan kewangan lain yang gagal memberikan pulangan kepada kerajaan beberapa tahun kebelakangan ini.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa Khazanah gagal untuk menjawab pertanyaan daripada Ketua Audit Negara pada bulan lalu mengenai pelaburan itu walaupun menerima rang undang-undang bersih dalam Laporan Audit Negara 2012.


"Ketua Audit Negara menulis surat kepada Khazanah selepas mendapati beberapa pelaburan yang semakin teruk  dan tidak didedahkan dalam audit 2012 tetapi masih belum mendapat jawapan.

"PAC mengambil berat hal ini kerana ia melibatkan dana awam, " kata satu sumber kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur.

Pengurus aset diaudit kali pertama tahun ini untuk akaun antara 2009 dan 2012 dan menerima pujian daripada Ketua Audit Negara untuk amalan pengurusan yang baik.

Tetapi Ketua Audit Negara tidak mendapat jawapan daripada pertanyaan baru bulan ini selepas audit dibentangkan di Parlimen, menyebabkan PAC  mula menyiasat pengurus aset negeri.

Pengerusi PAC, Datuk Nur Jazlan Mohamed enggan mengulas mengenai perkara itu tetapi berkata, panel bi-partisan akan mengeluarkan senarai kepada kementerian dan agensi-agensi kerajaan yang perlu menjelaskan pelaburan mereka.

"PAC akan memanggil pegawai Khazanah untuk menerangkan pelaburan ini," kata seorang anggota PAC yang enggan namanya disiarkan.

Ahli PAC itu berkata, jawatankuasa berminat dalam Malaysia Corporation Agrifoods yang menubuhkan rangkaian pembekalan makanan dan kemudahan bilik sejuk tetapi gagal untuk membuat keuntungan sejak penubuhannya.

Ia juga berminat dengan Silterra, yang disenaraikan sebagai satu projek berkepentingan negara, tetapi gagal memenuhi sasaran keuntungan serta penyenaraian di Nasdaq, New York pada suku kedua 2002.

Difahamkan juga bahawa Ketua Audit Negara meminta Khazanah mendedahkan butir pelaburan yang dibuat dalam dana amanah yang dipanggil Olivant dan dividen daripada perjanjian itu.

"Seseorang perlu mengambil kira semua pelaburan ini dan sama ada ia membuat keuntungan atau hilang begitu saja, " kata sumber itu.

The Malaysian Insider turut difahamkan bahawa Ketua Audit Negara meminta Khazanah menjelaskan kerja perunding, gaji pegawai dan prosedur dalam pengurusan aset negara sejak penubuhannya.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang hari ini mendedahkan bahawa kerajaan dan agensinya terlalu bergantung kepada perunding dan pakar untuk membuat dasar  walaupun mempunyai kakitangan awam seramai 1.4 juta.

Lim berkata, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim, dalam jawapan bertulis parlimen, gagal memberi jawapan "munafik" pada identiti laporan dan perunding bertauliah, kos setiap individu, kecuali jawapan umum pada kos yang ditanggung oleh Jabatan Perdana Menteri untuk sumber luar bagi penggubalan laporan kebangsaan dan pelan induk.

Jawapan itu, katanya, menyatakan negara membelanjakan RM3.3 juta pada 2008 untuk outsource kepada pihak luar, RM17.7 juta pada 2009, RM20.1 juta pada 2010, RM71.9 juta pada 2011, RM84.5 juta pada 2012 , dan RM18.3 juta sehingga setakat tahun ini.

- tmi


PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP