Saturday 19 October 2013

Perletakan Jawatan TG Nik Aziz Dan Penyingkiran Husam Adalah Konspirasi Jahat Yang Dirancang..

Boleh percaya ke apa yang sedang heboh di laman2 sosial neh? Aku pun heran la. Lagi dekat muktamar PAS lagi macam2 benda timbul. Yang terkini isu persaraan TGNA. Konon nya TGNA dipaksa untuk bersara.. yeke? Aku rasa dulu TGNA pernah buat pengakuan yang dia nak bersara dah pada PRU ke 12 yang lalu [5 tahun lepas] tapi tak boleh sebab ada beberapa kumpulan tak bagi TGNA berundur meskipun keadaan kesihatan dia tidak mengizinkan dia untuk bergerak aktif macam dulu dah..
Sekarang timbul citer neh pula.

Cuba korang baca kat bawah neh dulu ;

Persoalan ini wajar anda fikirkan secara serius jika anda sayangkan jemaah Pas Kelantan yg sudah 23 tahun memerintah Negeri.


■□ KES 1; Husam Tidak Dilantik Sebagai Exco

* Seminggu sebelum Pilihanraya, kononnya dikhabarkan satu surat sudah dikeluarkan dari Pjbt PAS Pusat mohon TGNA berundur menjadi MB Kelantan

* TGNA hanya dimaklumkan pagi 6 Mei 2013 bahawa PAS Pusat berbuat demikian, dan terima dengan hati hiba terus tidak mahu pergi perlantikan Exco Baru Kelantan di Istana Kelantan ptg itu.

* Husam tidak dipanggil mesyuarat Dewan Harian di rumah TGNA pada 6 Mei 2013 oleh Su Perhubungan, YB Zulkifli Mamat hatta dgn satu SMS pun

* Selepas riuh rakyat bangkit bertanya kenapa Husam tidak dilantik sebagai Exco maka

* Dikhabarkan Majoriti Exco bahawa Husam tidak diperkenan oleh Istana.

* Siap mengeluarkan Surat berstatus OSA bagi meng"HALAL"kan cara.

selesai kes 1, rakyat "redho" dgn hujah yg kononnya sebab Istana Husam tidak naik sebagai exco.

■□ Kes 2; Khier Zahari, Pengurus Tabung Amanah Tok Kenali tidak disambung kontrak.

* Khier adalah kawan rapat Husam, dan banyak membantu PAS Kelantan dan Kerajaan Negeri sewaktu beliau menjadi Setiausaha Jabatan Pilihanraya (JPN) PAS Kelantan dan Ketika di TATK.

* Dikhabarkan beliau "dibuang" sebab Dato Mohd Amar, selaku BOD dlm TATK tidak setuju dengan Khier Zahari yg Pro Husam.

* Diganti pula dgn seorg yg berstatus Senator yg sudah banyak kerja lain yg perlu beliau, tapi kononnya diletakkan di pos tersebut sebagai "buffer" sementara cari calon yg sesuai.

■□ KES 2; Husam Dinafikan Jadi Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah (Chairman) Anak Sykt Yg Beliau Tubuhkan sendiri.

* 1. Dinafikan chairman sykt PMBK SAWIT - dimana beliau yg bertungkus lumus mengambil alih tanah yg digunakan FELCRA seluas 10,500 ekar kembali kpd Kerajaan negeri.

* 2. Dinafikan Chairman Baldah Toyyibah Sdn Bhd yg menguruskan projek LEBUHRAYA Rakyat- Dimana satu sykt dr Korea sudah berminat utk melabur bagi membina Lebuhraya dr Kota Bharu-Kuala Krai dgn kos RM1.8billion dgn cagaran tanah seluas 3000ha di Sg Tuang, Gua Musang yg mempunyai nilai mineral sebagai RM2.5billion. Bagi lebihnya boleh dibuat stadium.

* 3. Dinafikan Chairman Sykt Takaful Kifalah (Warga Emas) Sdn Bhd - Drpd idea beliau, sykt ini banyak membantu Pas Kelantan menang pd PRU12 (sewaktu pas Kelantan tinggal 1 kerusi majoriti)

* 4. Dinafikan dr menjadi Chairman sykt Tunjong Development Corporation - dimana sykt ini akan berkerjasama dgn Pelabur (sudah ada) utk membangunkan STADIUM Baru di Bukit Merbau bernilai lebih RM230 juta yg diusahakan oleh Husam utk mendapat pelabur.

** Hujah Utama Menafikan beliau tidak boleh menjadi chairman sykt terbabit ialah, Adun tidak boleh memegang lebih drpd 2 sykt Glc, yg tidak pernah ada zaman TGNA jd MB.

Tetapi sebaliknya Dato Che Abdullah Mat Nawi (contoh shja tanpa sebarang niat tidak baik, dan ada lagi cth2 lain) pula boleh memegang lebih drpd 3 buah anak sykt Glc, bergitu juga dgn Adun dan Exco Lain.

Akhirnya Husam ditawarkan 2 sykt iaitu Kelantan Golden Trade (Dinar Emas) dan Az Zahab Sdn Bhd.

- Kelantan Golden Trade - adalah sykt yg ditubuhkan Husam untuk pengeluaran Dinar Emas dan Dirham drpd hasrat TGNA.

- Az Zahab Sdn Bhd - Adalah anak sykt PMBK Sawit, cucu kpd PMBK yg juga ditubuhkan Husam. Adalah sykt carigali Mineral pertama ditubuhkan di Kelantan selepas 23 tahun Pas memerintah, selepas melihat kepentingan perlunya anak sykt Kerajaan Negeri menguruskan hasil masul mineral Negeri yg sememangnya KAYA dgn Mineral kurniaan Allah. Lihat sahaja Bijih Besi dan Emas yg dikeluarkan.

-- Husam menolak dgn baik tawaran berikut dan memohon jasa baik Kerajaan Negeri berikan peluang utk gerakan Baldah Toyibbah kerana cintanya pd Projek Lebuhraya Rakyat, kerana disitulah TULANG BELAKANG EKONOMI KELANTAN dan projek lebuhraya ini diideakan oleh TGNA dan digerakan sepenuhnya oleh Husam pd sesi Exco yg lepas.

Episod mendukacitakan bermula bila Husam bukan shja tidak dapat menjadi pengerusi sykt TDC dan Az Zahab tetapi tidak juga Baldah Toyyibah drpd sykt yg ditubuhkannya sendiri dan semua berjaya.

Husam kini dinafikan utk menjadi chairman 6 sykt yg ditubuhkannya demi menjana Ekonomi Kerajaan Negeri.

■□ KES 3: Pengurus Besar PMBK Sawit Letak Jawatan dan beberapa kakitangan lain juga turut ingin letak jawatan.

* Ianya bermula pada pertemuan BOD Baru PMBKS dengan Pengurusan Kanan PMBKS di Hotel Perdana.

* PMBKS dipengerusi oleh Pengerusi baru, YB Dato Che Abdullah Mat Nawi jd pihak syarikat berusaha utk menjernihkan keadaan dan berbincang halatuju sykt selepas ini.

* Yang dihajat tidak tercapai, apabila YB Dr Izani Hussin, Ahli Parlimen Pengkalan Chepa dgn YB Hj Zulkifli Mamat, ADUN Pulai Chondong menyatakan dgn nada sindiran akan bersihkan sampai ke dalam usus mrka yg pro Husam dlm PMBKS.

* Rentetan drpd peristiwa tersebut, GM PMBKS terus mohon meletak jawatan dengan beri notis 3 bulan. Tapi dukacitanya pd msyrt BOD yg terakhir beliau pd 30 September 2013, perletakkan jawatan beliau diminta oleh BOD berkuatkuasa sertamerta (besoknya xleh masuk pejabat terus) dan dibayar gaji dlm tempoh 3 bulan tersebut.

* Terkejut dgn situasi panas tersebut, Pengurus Kanan Operasi PMBKS juga menghantar notis perletakkan jawatan sehari selepas itu iaitu 1/10/2013 pd PMBK.

Bersama Pengurus Kanan tersebut driver turut sama hantar notis berhenti kerja. Sebelum pada itu 2 org penolong pegawai kewangan tlh meletak jawatan jg dgn 3 bln notis.

Dengarnya akan disusuli lagi dan lagi, semuanya risau akibat sikap tidak profesional BOD PMBKS baru yang lebih mengutamakan politiking daripada survivor sykt.

* Beliau adalah salah seorang yg membantu Kerajaan Negeri Kelantan mendapat semula tanah yg digunakan Felcra seluas 10,500 ekar. Yg kini menjadi milik penuh Kerajaan Negeri.

* Fikirkan bagaimana seorang Pengurus Besar paling berkaliber dan sykt paling kaya di kalangan anak anak sykt PMBK boleh meletak jawatan bergitu sahaja? Jika tiada asas yg kukuh.

Masa perlukan org dihulur jambatan emas, masa tidak mahu 'di tendang' dari pintu jendela!

** Andaikata RUGI dijadikan indikator "gagal (yg sbnrnya tidak)", bagaimana sykt Ladang Tapis Sdn Bhd, anak sykt Ladang Sg Terah, cucu kpd PKINK yg juga Rugi dibenarkan beri BONUS 11.5 bulan gaji kepada kakitangannya. Lihat Laporan Ketua Audit Negara.

■□ KES 4: Terkini PMBKS ditomah pula, katanya disebabkan beri "KERUGIAN" pada sykt pd tahun 2012 maka wajar GM letak jawatan.

* Hujah ini banyak dimainkan oleh pihak yang dilihat sebagai "Anti Husam" utk menghalalkan tindakan Hj Fauzi, Pengurus Besar PMBKS letak jawatan sebab "rugi".

* Realitinya TIDAK, kerana;

i. Kerajaan Negeri memutuskan PMBKS memberikan 50% daripada keuntungan kasar (jualan-kos) kepada Kerajaan Negeri. 25% lagi kepada PMBK dan hanya 25% sahaja untuk PMBKS bagi mengurus sykt, ladang, beli ladang baru dan jana keuntungan.

Daripada sebelum ini (2008-2011), Kerajaan Negeri cuma diberi 25%, PMBK 25% dan PMBKS 50%.

* Faktanya sytk UNTUNG dan berikut adalah Sumbangan PMBK Sawit Sdn Bhd kepada Kerajaan Negeri, PMBK, GLC dan CSR;

Sumbangan sejak 2008-2012:

■KNegeri ~$23.1j
■PMBK ~$26.1j
■beli lad yik ~$17.5j
■bgn lad baru ~$13.0j
■csr ~$2.77j

KES 5: Nudin Awang dihantar untuk lawan Husam Musa sebagai YDP PAS Kubang Kerian harini (5/10/2013).

Nudin atau lebih dikenali sebagai "Din Balak", "Din Mardi(bekas kerani mardi", "Din 100(kerana kereta mewah semua no plat 100". Salah seorg owner sykt Abroad yg menguruskan papan tanda gergasi di lokasi strategik PBT di Kelantan dgn bantuan bekas Exco sesi dulu. Rapat dgn Exco skrg, krna banyak dpt projek Balak.

Merupakan seorang yang pro kem "anti husam" ditaja untuk melawan Husam sebagai YDP harini. Tetapi tewas dengan hanya mendapat 19 undi berbalas 243.

Akhirnya, sama-sama kita fikirkan, adakah Istana yg tolak Husam Musa, ataupun memang wujud kumpulan-kumpulan tertentu yg ingin "menghapuskan" karier politik Husam Musa di Kelantan? Ia seperti pembersihan etnik.

Jika ia benar dari Istana shja utk kerusi Exco, kita sebagai rakyat boleh lagi terima.

Tetapi bagaimana dgn GLC2, pemecatan rakan2 yg pro husam dan peletakan jwtn pengurus besar serta kakitangan bagaimana pula?

Ia seperti ada percaturan tertentu yg terancang.

InsyaAllah Allah SWT bersama mereka yg benar, kebenaran akan timbul akhirnya. Moga kita semua dapat memikirkan secara rasional. Dan saya berada bersama mereka yang benar. Sempena Sidang DUN yang bakal berlansung, AYUH KITA BERTANYA kepada YB2 secara terus.

Adakah tindakan segelintir segelintir "hati gelap" dikalangan ADUN Kelantan ini selari dengan dasar Membangun Bersama Islam yg diperjuangkan oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz, Mantan MB sebelum ini? Jika tidak ayuh kita perbetulkan segera sebelum tumbang seperti Negeri Kedah.

" Ibnu Nikmar Al-Kelantani, Seorang pemerhati politik Kelantan dan yang berkhidmat dengan Kerajaan Negeri Kelantan "

Dipetik dari - sozcyili.blogspot.com

PERINGATAN: Bloglist Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Blog Pro BN

POST TERDAHULU

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP